TRIBORON! de funkar riktigt bra.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har kört c:a 30 liter med triboron nu.
Funkar fint, tog lös piporna idag o blev inte ens sot på fingret när jag drog det innan för avgasflänsarna. :eek:

Klarat mig ifrån o skjuta stift, men dock har jag större problem med varmgång. Kylförmågan är avsevärt sämre med triboron.
Dock håller smörjningen för varmgång utan problem..

Kör med master som jag blandat c:a 0.9%.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
hur vet man att den här oljan funkar bra?
är det någon som har provat blanda i så lite av nån annan olja?
kanske funkar lika bra.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sådär.
Macken hade slut på triboron idag när jag skulle ut o fara.
Köpte en liter castrol race olja (95kr/litern, ***** fint pris)!

Allt vad heter varmgång försvann, den svara minst lika bra på gasen med. (om inte bättre)

Ne triboron funkar bra på STD motorer, men när det gäller trimmat håller jag mig till vanlig olja! :cool:
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Sådär.
Macken hade slut på triboron idag när jag skulle ut o fara.
Köpte en liter castrol race olja (95kr/litern, ***** fint pris)!

Allt vad heter varmgång försvann, den svara minst lika bra på gasen med. (om inte bättre)

Ne triboron funkar bra på STD motorer, men när det gäller trimmat håller jag mig till vanlig olja! :cool:
Äntligen nån som sågar, jobbigt med alla positiva.. :p
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
tydligen så funkar troboron så att det blir en fin hinna som är jämnare än cylinderväggen och därigenom blir kompet högre/tätare.
bor:et ligger kvar ett tag och man behåller då effekten trots en tank med vanlig olja.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hittills skeptisk

Hittills är jag skeptisk till Triboron. Detta av två skäl:

1. Mycket bristfällig information om produkten. Tekniska data - Densitet, Viskositet, Lägsta flyttemp, Flampunkt, Normer (t ex JASO FC, ISO EGD) redovisas inte. Produktbladet är rena skämtet...

2. Hemsida som är mer "flash" än substans, om man säger så. Bilder på ökenrallybilar, Dodge Viper, t o m JAS 39 Gripen! Körs dessa på Triboron...?

3. Bristfällig information om en produkt är sällan bra...

4. En logisk tanke: om produkten hade varit fullständigt revolutionerande, hade företaget som står bakom sannolikt köpts upp av nån av de stora oljedrakarna...

Jag tycker man ska vara sunt skeptisk när en ny produkt marknadsförs med "stora bokstäver" (halleluja!), men med desto mindre "hard facts".

Visst produkten kanske funkar, men hur länge, under vilka förhållanden...många tror, men vem vet? Deras hemsida och s k produktblad gör ju ingen klokare.

Så länge det är för många frågetecken och för mycket "halleluja", kommer jag inte att prova Triboron.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
i dag ska en företrädare från företaget ha en föreläsning om produkten på foromet för nationella snöskoterrådet.
det skänker viss seriositet tycker jag

fick en pratstund med företrädaren igår som rätade ut några av mina frågetecken iaf.:hmmmm:
 

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Sv: Hittills skeptisk

Hittills är jag skeptisk till Triboron. Detta av två skäl:

1. Mycket bristfällig information om produkten. Tekniska data - Densitet, Viskositet, Lägsta flyttemp, Flampunkt, Normer (t ex JASO FC, ISO EGD) redovisas inte. Produktbladet är rena skämtet...

2. Hemsida som är mer "flash" än substans, om man säger så. Bilder på ökenrallybilar, Dodge Viper, t o m JAS 39 Gripen! Körs dessa på Triboron...?

3. Bristfällig information om en produkt är sällan bra...

4. En logisk tanke: om produkten hade varit fullständigt revolutionerande, hade företaget som står bakom sannolikt köpts upp av nån av de stora oljedrakarna...

Jag tycker man ska vara sunt skeptisk när en ny produkt marknadsförs med "stora bokstäver" (halleluja!), men med desto mindre "hard facts".

Visst produkten kanske funkar, men hur länge, under vilka förhållanden...många tror, men vem vet? Deras hemsida och s k produktblad gör ju ingen klokare.

Så länge det är för många frågetecken och för mycket "halleluja", kommer jag inte att prova Triboron.
Jag håller helt med, tekniker som man är i grunden är det enda som gäller HARD FACTS för att man ska bilda sig en riktig uppfattning! Jag är skeptisk tills motsatsen är bevisad!
 
B

Biosteel

Sv: Hittills skeptisk

Hittills är jag skeptisk till Triboron. Detta av två skäl:

1. Mycket bristfällig information om produkten. Tekniska data - Densitet, Viskositet, Lägsta flyttemp, Flampunkt, Normer (t ex JASO FC, ISO EGD) redovisas inte. Produktbladet är rena skämtet...

2. Hemsida som är mer "flash" än substans, om man säger så. Bilder på ökenrallybilar, Dodge Viper, t o m JAS 39 Gripen! Körs dessa på Triboron...?

3. Bristfällig information om en produkt är sällan bra...

4. En logisk tanke: om produkten hade varit fullständigt revolutionerande, hade företaget som står bakom sannolikt köpts upp av nån av de stora oljedrakarna...

Jag tycker man ska vara sunt skeptisk när en ny produkt marknadsförs med "stora bokstäver" (halleluja!), men med desto mindre "hard facts".

Visst produkten kanske funkar, men hur länge, under vilka förhållanden...många tror, men vem vet? Deras hemsida och s k produktblad gör ju ingen klokare.

Så länge det är för många frågetecken och för mycket "halleluja", kommer jag inte att prova Triboron.

du har poängen det är för mycket flash och "WOOOW" än hard facts som man hellre vill åt.:confused:
 

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
Hittills är jag skeptisk till Triboron. Detta av två skäl:



1. Mycket bristfällig information om produkten. Tekniska data - Densitet, Viskositet, Lägsta flyttemp, Flampunkt, Normer (t ex JASO FC, ISO EGD) redovisas inte. Produktbladet är rena skämtet...



Så länge det är för många frågetecken och för mycket "halleluja", kommer jag inte att prova Triboron.

-Fegis :OP Närå.... Har du någon aning om det kostar att klassa enl normer??
Dessutom tror jag att du ganska lugnt kan testa det i dim "MM" från -00, just med tanke på att fler & fler kör det i sina "nya" tävlingsmaskiner(ledmaskiner för den delen oxå) och har riskerat att få betydligt större hål i sin plånbok!
......men vet du vad. Dom som provat har blivit positivt överaskad, inklusive jag.
Så oavsett om det är ett litet el. stort bolag som distribuerar det så tänker jag fortsätta med att köra mer T. Just därför att jag är helt övertygad om att maskinen mår/går bättre på det.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
-Fegis :OP Närå.... Har du någon aning om det kostar att klassa enl normer??
Dessutom tror jag att du ganska lugnt kan testa det i dim "MM" från -00, just med tanke på att fler & fler kör det i sina "nya" tävlingsmaskiner(ledmaskiner för den delen oxå) och har riskerat att få betydligt större hål i sin plånbok!
......men vet du vad. Dom som provat har blivit positivt överaskad, inklusive jag.
Så oavsett om det är ett litet el. stort bolag som distribuerar det så tänker jag fortsätta med att köra mer T. Just därför att jag är helt övertygad om att maskinen mår/går bättre på det.
Skotern har väl egentligen inget med saken att göra .... Man köper ju skoter efter plånbok/intresse och därför tror jag nog att ett ras känns hårt i plånboken oavsett.

När era maskiner rullat i 400 mil på triboron och ni river för att byta kolvar eller ringar, ta då och fotografera hur det har slitit/om det har slitit!?

Då har vi väl inga hard facts men iallafall något som känns mer trovärdigt än en flashig hemsida.

Jag avvaktar och ser.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Tro gör man i kyrkan...och på internetforum! ;)

Skämt åsido, om Triboron är så revolutionerande som det snackas, kommer det lilla företaget som tillverkar att snart vara uppköpt av något multinationellt oljebolag ("money talks"), och då lär klassningar, produktblad osv ordnas fortare än kvickt.

Tills vidare är jag sunt skeptisk.
 

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
När era maskiner rullat i 400 mil på triboron och ni river för att byta kolvar eller ringar, ta då och fotografera hur det har slitit/om det har slitit!?
Enligt mig så är väl 400mil ingen överdrift att jämföra med 1 säsong i crossen.....? .....som jag sagt förut; 2-taktare skär, & den som säger att den inte gör det på "vanlig" olja får hyggligt svårt att förklara sig.......
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Man kan ju tänka sig att ett litet företag inte har råd med en perfekt marknadsföring då oftast stora media företag sköter sånt åt dom stora bolagen.
men skulle vara intressant se Triboron i ett test jämfört med traditonell olja
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Enligt mig så är väl 400mil ingen överdrift att jämföra med 1 säsong i crossen.....? .....som jag sagt förut; 2-taktare skär, & den som säger att den inte gör det på "vanlig" olja får hyggligt svårt att förklara sig.......

Hard facts tack... Gissa kan jag göra själv.
 

testolle

Ny medlem
21 jul 2009
2
0
1
Sv: Hittills skeptisk

Hittills är jag skeptisk till Triboron. Detta av två skäl:

1. Mycket bristfällig information om produkten. Tekniska data - Densitet, Viskositet, Lägsta flyttemp, Flampunkt, Normer (t ex JASO FC, ISO EGD) redovisas inte. Produktbladet är rena skämtet...

2. Hemsida som är mer "flash" än substans, om man säger så. Bilder på ökenrallybilar, Dodge Viper, t o m JAS 39 Gripen! Körs dessa på Triboron...?

3. Bristfällig information om en produkt är sällan bra...

4. En logisk tanke: om produkten hade varit fullständigt revolutionerande, hade företaget som står bakom sannolikt köpts upp av nån av de stora oljedrakarna...

Jag tycker man ska vara sunt skeptisk när en ny produkt marknadsförs med "stora bokstäver" (halleluja!), men med desto mindre "hard facts".

Visst produkten kanske funkar, men hur länge, under vilka förhållanden...många tror, men vem vet? Deras hemsida och s k produktblad gör ju ingen klokare.

Så länge det är för många frågetecken och för mycket "halleluja", kommer jag inte att prova Triboron.
#1
Om du kollar med patentverket kan du få fullständig produktinformation. Produkten är inte fullt utvecklad ännu vad det gäller småkonsumenter (vi). De riktar mest in sig mot stora aktörer som förbrukar mycket olja. Bilspeditörer och dylikt. Mer info kommer nog på produkterna när de är redo.

#2
Bilderna där är baserade på deras största produkt som är en drivmedelsförstärkare. Denna går utmärkt att blanda med diesel och därav bilderna på hemsidan.

#4
Kolla finansnyheterna. Företaget blev erbudet över två miljarder för patentet men tackade nej.


Företaget driver debatter ända upp på ministernivå (de riktar främst in sig på tyska marknaden) samt med de globala aktörerna inom diesel. 2-takts produkter är tyvärr bara en biprodukt då marknaden ersätts allt mer med enkla 4-taktsmotorer.

Idén till tekniken bakom Triboron började man forska på redan på 60-talet. Brom är det näst gårdaste ämnet och har hittils varit omöjligt att lösa i vätska. Det är det som är Troborons stora patent. De löste hur man löser upp bor i en vätska. De possitiva effekterna är kända sedan länge (bor binder en extra syremolekyl vilket förbättrar förbränningen. samtidigt "tätar" borföreningen cylindern genom att "smälta" in i alla mikroskopiska porer som metaller har).

Effekten av borlösningar märks desto längre man använder dem. Ibland måste man köra några timmar för att cylindrarna skall smörjas in i minsta vrå. Ofta får man snabbare effekt på äldre motorer.

De som har agenturen för Triboron har inte kommit igång på allvar ännu i Sverige. Men inom kort kommer både hemsida och produktinfo att göras utförligare. Personligen skulle jag inte bli förvånad om det lagstadgas i hela EU att alla drivmedel skall innehålla borlösningar (inte nödvändigtvis Triboron, men de vinner ändå i slutändan då de har patentet på framställningsproceduren).


--Olle
Jobbar med R&D inom logistiska lösningar
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
897
113
Stora Blåsjön
Finns det någon tillsatts som man kan hälla i så det luktar riktig två takt? Isåfall skulle det vara något för mig :)
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Min fd svärfar åker runt i norra sverige och säljer in triboron till olika åtrförsäljare, kan säga att det kommer lite nya produkter då & då. Fick senast nå tillsats till bilen. Har kört det i skotern halva förra säsongen så vi får se hur det går nu nästkommande säsong! Har fått se endel papper som innehåller lite hyschpysch info och om allt stämmer så är detta verkligen något för alla motorer! Inte bara för hållbarhet utan även för bränsleförbrukningen!!!