Trim till rx-1a

jkarlss7

Välkänd medlem
1 jan 2000
179
0
16
Luleå
Jag kan då intyga att RS (torde ju vara samma på RX) kutar på lika bra på 1200 möh som vid kusten.

Det märks inte ens att man ligger på dom höjderna. Det var även RUSKIGT brant där jag var men den drog hela vägen upp trots 2 m snö...

Min gamla Viper-03 dog vid 800 möh (std bestyckad) och kändes som en gammal Rotax från 1978.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Först nu dök grejorna upp med UPS:eek:
Nåja, finns ju åtskilligt med snö kvar, fast det hade vart kul och haft det monterat innan påsk.

Nu skall det monteras på och testas lite.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jahapps, har inte kunnat göra så mycket tester av kittet (snön börjar tryta :( ), dock så har jag hunnit upptäcka lite saker.

När man drar fullt så hoppar varven upp till 10500-10600 (ca 300-400 mer än tidigare) samt att det blir mer BRAAAAP-ljud:cool: då man dunkar in gasen.
Den har blivit mycket rappare på gasen, snudd på löjligt rapp. Bränsleförbrukningen har gått ner ca 2dl/mil:confused: trots att det är större huvudmunstycken. I helgen så drog den 1.3-1.4 liter / mil trots att det var kladdföre. Och det var med endel lek, bakrullekörning och lite WOT-körningar.

Det ser snyggare ut under huven.;)
 

karlake

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Lulä
Mikael_N skrev:
Jahapps, har inte kunnat göra så mycket tester av kittet (snön börjar tryta :( ), dock så har jag hunnit upptäcka lite saker.

När man drar fullt så hoppar varven upp till 10500-10600 (ca 300-400 mer än tidigare) samt att det blir mer BRAAAAP-ljud:cool: då man dunkar in gasen.
Den har blivit mycket rappare på gasen, snudd på löjligt rapp. Bränsleförbrukningen har gått ner ca 2dl/mil:confused: trots att det är större huvudmunstycken. I helgen så drog den 1.3-1.4 liter / mil trots att det var kladdföre. Och det var med endel lek, bakrullekörning och lite WOT-körningar.

Det ser snyggare ut under huven.;)
Mikke! Kanske dax för lite bilder. Det låter klart intressant detta. Hur var det med monteringen? Bra anvisningar eller var det så enkelt att man inte behövde några anvisningar.

/kå
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag kan fixa lite bilder då jag plockat hem skotern, blir mest troligt åt helgen med tanke på vädret. :(

Installationen är ganska lätt och det följer med bra anvisningar. Huvudmunstycken skall bytas så det är en fördel om man plockar lös hela förgasarpaketet. Man skall också kolla så att alla bränsleskruvar står på 2 varv ut. Fjädrarna till vakuumportarna skall också bytas pga att vakuumet blir mycket mindre då den numera får obegränsat med luft. Samt att det följer med CR10Ek tändstift som man skall byta till.

Om man köper evac-kittet (vilket jag gjorde, är för evakueringsröret från motorn till insuget) så skall man göra 2 hål i gummina fram på filtren och plugga in medföljande rör för att koppla in det till motorn.

Finns lite olika sätt att plugga in dessa rör, jag pluggade in dem så att jag fortfarande har kvar original kondensburken. Jag måste bara hitta en 20 mm slangkrök i plast istället för T-röret, som jag fick plugga en anslutning för att skapa en krök.
 

karlake

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Lulä
Mikael_N skrev:
Jag kan fixa lite bilder då jag plockat hem skotern, blir mest troligt åt helgen med tanke på vädret. :(
Klipp, klipp ...
Nej för fn nu ska vi till fjälls igen och köra dom resterande 150 milen av årets säsong. Vi drar på Söndag och kör i 7 dagar, sen lär det nog bli att ställa undan skotrarna och plocka fram hojarna. Under sommaren beställer man kanske och monterar ett trimkit, så har man ytterligare nåt att se fram emot till hösten igen :)
 

Micke_S

Medlem
14 feb 2005
48
0
1
Skulle va grymt om du kunde lägga upp en ljudfil :) Låter fint va, härligt flåsljud eller???
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Skall se senare om det blir bra ljud om man tar det med digitalkameran, tror dock att det blir kasst och långt ifrån verkligheten. Men låter det någorlunda så kan jag kasta upp en ljudfil

Men bra flåsljud är det, klart mycket trevligare 'sound' från maskinen.
 

realmartin

Medlem
25 nov 2005
24
0
1
Jämtland
Det var någon som skrev om kompressor, jag har fått mejl i från Tikka och det kostar 50 000:- huva vad dyrt.
Turbo kostar c:a 35 000:-
Är det någon som har erfarenhet med kompressor?
Med det priset blir det nog inte så många som har råd med det antar jag
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Fördelen med kompressor är att du har kraften på en gång, inge fördröjning öht. Andra fördelar är att du kan ha kvar standard avgassystem, inga specialheaders som spricker eller tokhögt ljud pga avsaknad av ljuddämpare, dessutom slipper du ha en glödhet körsbärsbomb under huven eller bakom röven.

Nackdelen med kompressor... Något dyrare än turbo, något mindre effekt vid samma laddtryck som turbo samt lite fler rörliga delar.

Personlogen så skulle jag välja kompressor varje gång, men tyvärr så kostar det... :(
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det finns nog ingen matta som fixar så att du får ner allt pulver i snön, men en sak är ju säker, roligare maskin får du leta länge efter. Fulldubbad (192) matta kan ju hjälpa lite om det är hårdspår.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Mikael_N skrev:
Men bra flåsljud är det, klart mycket trevligare 'sound' från maskinen.
Lite off-topic men jag hoppas ni har överseende......:)

Här har ni en annan pärla med härligt "flåsljud". Diana från Hedeviken upphottad med Polaris slideboggie och en Polaris 540cc fläktsnurra. Luftfiltret har man öppet mellan frambenen (syns på bilden)..........booaaa-ar härligt vid öppna trottlar. 70hk ger också duktigt klipp i en skoter som väger 120kg :eek: :cool:

http://www2.herjedalen.se/forening/hedevikensssk/HSSK1-filer/diana.jpg

Krävs sin man att framföra, beter sig mest som en larven på steroider, men Esbjörn Westlund som äger den är ju gammal snocrossåkare, så......:cool: :D

mvh / Matti
 

realmartin

Medlem
25 nov 2005
24
0
1
Jämtland
4495 dollar, vad till kommer mera på det priset?

Moms givetvis, tullen och vad mera?

4495*7,5=33712*1,25=42140

42140 kr+tull, det är inte långt ifrån Tikkas pris, det är lika bra o kontakta Tikka, kolla vad han kan erbjuda dig.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Personligen så skulle jag ta en sådan grej från Tikka. Jag misstänker starkt att man då också kanske får lite gratistid i bänken så man kan flåsa lite åt siffrorna samt att man får den bra inställd från honom.