trimning ac f8 -09?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
skumt de borde fungerat , den f8 ja vet är bromsat i våran bänk gav 144.1 std (jag gissade 144 innan med vittnen) , testade ni med org pipan ?, mätte ni kylvätsketempen ?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
jag har mailat dd nu och priset 236$ gäller bara om man skickar in sin egen topp till dom...plus att frakten skulle bli som billigast 149$ för att få hem grejerna....så det var tyvärr inte så prisvärt som det verkade från början
Prata med Mats på Bergnäsets skoter&ATV i Luleå
Han är ÅF åt ddracing och kan ta hem ett shimskit åt dig till vettigt pris
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Tyvärr hade jag inte med org pipan men hade gärna sett siffror med den monterad oxå. Han hade bromsat en F8 tidigare med enbart speedwerx pipa och slutburk som gav 147 hk så visst borde man kunna få mer. Skulle ha testat med org pipa eller att man byter tillbaka till org toppen.
Eller så skulle man ha bromsat hos tikka.....hade säkert gett 10 hästar till....speciellt med hans egna burk monterad...:)
Om kylvattentemp mättes vet jag inte........vad har det för inverkan?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Vattentempen har inverkan på tändningen.

Det bästa hade vart att köra den före och efter trimmning.
Så att du hade sett skillnaden.

Denna "nya" 08-09 laydown 800 med 4 stift kyler toppen bättre än tidigare motorer.
Ja tror nästa man måste köra ihjäl en motor i bänken innan man vet vart gränserna går,
Logga vattentemp, piptemp, avgastemp osv.

Vattentemp ska vara minst 50grader enligt speedwerx.
 

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
jag körde min cf8-09 först original i bromsbänk och sedan med speedwerx grenrör och speedwerx pipa orginal slutburk och boondocker,

136,1hk vid 7600rpm original och blev tillslut efter mkt pillande 143.6 hk vid 7900rpm med speedwerx pipa, speedwerx grenrör och boondocker, tror jag hade ett BSFC på 0.80

då var vatttentempen hög, ca 80C
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
136.1 hk standard låter lite med tanke på hur bra dom ändå går
skulle man inte kunna snåla ner den ännu mer än BSFC 0.8 ?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
136.1 hk standard låter lite med tanke på hur bra dom ändå går
skulle man inte kunna snåla ner den ännu mer än BSFC 0.8 ?
Huvudsaken att man är i samma bänk och bromsar.
D&D kör ju ner till 0,57 i BSFC när de fick ur 160hk med Shim kit.

När jag bromsade min fick ut 147 med BSFC på 0.63.
hade tändkil, y-rör, pipa. slutburk och v-force
Justerade med en boondocker
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Känns som att jag kan ta av shimkit och ändå ha kvar effekten. Nån som vill köpa? :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Att se till att motorn håller samma kylvätsketemp då man testar om trimdelar fungerar är ett måste ! att tex bromsa motorn std för att sen byta till pipa och y-rör med 80c temp är helt förkasstligt , motorn i sig ger mindre effekt då den blir varmare , dessutom så fetar ecun på och sänker tändningen , om bsfc är 0.80 med std effekt är det ju helt uppenbart att fallet är så , eller rent av att den går i safemode , om motorn saknar varv kan säkert ochså en varvtalsstopp greppat in pga temp eller att knacksensorn spelat ett spratt .....

jag försöker se till att ha koll på tempen om jag ska försöka utvärde ngt , ibland via Digatronen men helst och bäst loggat vi bänken , jag brukar låta maskinen kallna helt å sedan varmköra till samma temp å testa , eller så koppla in en extern elfläktsförsedd golfkylare så är de bara å köra hela dan å tempen går då aldrig över 50 grader
(tack Jonas :)
 

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
136.1 hk standard låter lite med tanke på hur bra dom ändå går
skulle man inte kunna snåla ner den ännu mer än BSFC 0.8 ?
jo det skulla jag ha kunnat men tappade bara effekt om den var ställd snålare, då jag bara ökade bränslet med 5 snäpp på boondockern vid 6800-8400 så hade jag 124 hk :) men nu med bränslet ökat 15 snäpp så vart topp resultatet på 143.1 men då med en ganska hög BSFC,

original så var BSFC 0.63 vid 50`C, han som har bromsbänken säger att han brukar få ganska låga siffror mot dom flesta andra, vad det beror på vet han ej då han kalibrerar den ofta
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
verkar underligt att motorn ger max effekt med 0.80 i BSFC , enda gången de brukar kunna bli så är när en motor har hög luftförbrukning men desto mindre stannar kvar i den , man måste ge soppa för att få rätt blandningsförhållande men en stor del åker bara ut i pipan å ger inte efffekt ,men 800:an är precis tvärt om , modern låga emisioner ....
med 136 hk och 0.63 i BSFC har man ca 85 lb/hr i bensinflöde (precis som de brukar vara)
143 hk med 0.80 så ligger det på 114 , en ökning med 35% ...............
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
min vill varva upp till 7900 nu vid full gas.....alltså nästan 300 varv för mycket. Har byggt om sek med ett kit så jag kan spänna/släppa fjädern där och släpper jag borde varven sjunka något men det känns väl lite fel väg att gå? Även backshift kommer bli sämre då. Nån som vet vad originalvikterna väger? Det borde väl gå att vikta på den en del nu. Eller ska man byta primärfjädern till en med lägre sluttryck?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
justerbara vikter är melodin , de 1a man bör skaffa i variatorväg tillsammans med en hårdare fjäder ,
byta till en fjäder med lägre slutryck är inte att rekomendera , blir jäklig "grovt/schansartat" och den kommer fortfarande att varva för mkt från början för att sedan sjunka , helt tvärt emot vad man oftast vill ..
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
8
18
Gävle
Funderar på att ordna lite mer mos i maskinen till vintern. Det är en Snopro med f8-motor från -07. BMP y-rör och hemsnickrad pipa. I dagsläget ger den 141hk.

Vad ska man satsa på förutom turbo, bigbore och annan pipa?
Någon som gjort någon lyckosam bromsning med de olika kitten det pratas om tidigare i tråden?
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Är själv inne på samma bana och efter tips av odysse så har ett BMP avgassystem och tillhörande powercommander införskaffats dock passande 2010-2011 tanken är att motorn ska filas till så den liknar HO motorn.

Ska bli riktigt intressant att se hur den beter sig i dyno med dom här modifikationerna!

Köpte avgassystemet och powercommandern så pass billigt att jag inte har nåt att förlora:)
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
8
18
Gävle
BMP fatazz + standard grenrör gav 137hk för mig.
Modifierad fatazz (för att passa chassiet) + BMP grenrör gav 139hk.

Tyvärr hade jag aldrig möjligheten att testa orörd fatazz och BMP grenrör ihop.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de var dåliga siffror , en std motor ska ge mer , antar att du inte hadde std luftburk tex ?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Nej. Jag körde med Sno prons inre burk med mössa. Borde innebära mer öppet än standard F8.
oki , ja betydligt mera öppet , vilket inte behöver betyda bättre , jag kör tex själv med f7:ans org burk med std tratt efter massvis med timmar i bromsbänk på min snopro 800 trots att jag äger både högflödestrattar och helt öppna " meshtygs " burkar ...