trimpipor

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Välj en pipa som inte höjer ljudnivån så förstör du inte skoteråkarnas redan skamfilade rykte.

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Välj SLP de är bäst och tystast. bäst passform osv,, kör in den lite typ 100meter sen e det bara att smälla på trimmet=))))))) eller typ 100mil eller så,, Kross åkarna sätter då på trimmet direkt...

Lynx_Cobra

Medlem
5 aug 2004
20
0
1
Robertsfors
Jag har faktiskt ingen aning om hur mkt man ska köra men aaen pipor lr SPES pipor det är bra pipor aaen används till Vipern och då måste dom ju fungera lika bra på en sx600r

sx600r skrev:
Hur långt ska man "köra in" en sx600r och när kan man "sätta på trimpipor".....vad ska man ha för pipor???/sx600r

Olov Johansson

Välkänd medlem
31 dec 1999
158
0
6
41
Umeå
www.ninelives.se
Att sätta pipor från en SX-Viper till en SX-R 600 är inte att rekommendera.
motorerna är helt olika i uppbyggnad och effektuttag.

Har trots ihärdigt sökande genom åren inte sett ett par pipor till Yamahas 600:a utom SLP rören som egentligen är till 700:an.
Bromssiffror som inte är från SLP har jag inte heller sett på dessa rör.
Det är en väldigt svårttrimmad motor vad gäller pipor, lägg då pangarna på dämpare som t.ex. öhlinare istället, då kommer du att känna skillnad !

Last edited:

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Inkörning före trim?
Jag har aldrig provat det. Varför ska man köra in motorn med originalgrejer då den inte ska ha det sedan??

Man kan köra in motorn med fullportade cylindrar och högkomptopp samt pipor. Rubbet alltså.

Motorn ska naturligtvis få gå en lugnare inkörningsperiod först innan man lyfter trottlarna helt över en sjö i 3 mil. Naturligtvis.
Inkörningen ´SKALL göras med oregelbundet varvtal.
Att ställa skotern på en pallbock och låsa gasen på 6000 RPM ex.vis i 50 mil. Är helt förkastligt.

Vad gäller pipor till SX 600. Så finns inga som är gjorda direkt för denna motor.
Dock passar trippelrören från en SX(r) 700. Med vissa små modifieringar som jag tyvärr inte har full koll på så passar dessa perfekt.

Skicka ett mail till tikka@skoterleden.net och fråga om /eller hur man ska modifiera rören så dom passar perfekt till en trippel 600:a.
Där får du den bästa hjälpen.