Triple Touring 600 -98 - Backväxel krångel

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Tog mej lite tid att skruva lite.
Snus torrt I växellådan.
Och lite metall spin på pluggen.

Spricka i chassi:


Nötning i kåpan,
Kan det vara det nedre drevet som tryckt ut kedjan där?
Vilket då kanske tyder på att axeln in inte är där den ska vara.


Sedan är det troligtvis vatten i oljan när den är så vit?

Så för att byta kåpan och se över lagren,
Vilket är lättaste sättet att få tillväga?
Och vart får man fatt i en ny kåpa eller bättre begagnad?
Något man bör tänka på när man ändå river?

Sent from my LG-D802 using Tapatalk
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Japp är den jag menar,
så någon som har en beg. eller vet vart man kan leta reda på en?
och få tag i lager till vättiga priser.
behöver nog det här:
1702-179 lager, växelådsidan
1602-375 lager motsatsida
0702-417 dropcase with plugs
0602-437 seal, o-ring

Fick precis pris från bengans, 1600kr inkl frakt, då är dropcase begagnad.
har frågat vad det är för pris/vara, fick en klump summa av dom.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Tittade på lite gamla kort, den där sprickan fanns redan ifrån början när jag köpte skotern,
syns på första bilden här:
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=63449&p=498894&viewfull=1#post498894

Har fått pris på nytt växelhus & o-ring 1276 + 133kr
0702-417 dropcase with plugs
0602-437 seal, o-ring

sedan kostar lager sats 335kr
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Arctic-Cat/Motor/Drivaxlar/Lagersats-drivaxel-Arctic-Cat-250757.htm

Tänkte byta till no-slip på en gång, eller är det bort kastat?
slirade lite förra året när man gasade på, fick spänna mattan ganska rejält
http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Arctic-Cat/Boggie/Boggie---drivhjul/Drivhjul-no-slip828.htm
Passar dom till min cat?
eller dom här, lite billigare:
http://www.kalixmaskiner.se/shop/produkt-270/brp-non-slip-drivhjul-9-kugg.aspx

det är 9T som sitter på nu, är det någon fördel att ta 8T?
om man vill ha annan matta senare eller nåt sånt?

Har jag missat något som man bör byta när man ändå är där och river?
Hur är tillväga gångs sättet för ett sånt här byte?
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
I manualen står det att man ska ta bort variatorn, varför det?
Bör man byta nållagren i lådan?

nedre drevet verkar sitta med insex i tum utförande, är det 1/2 tum, funkar det med 12mm´s?
och kan man hitta något lämligt på biltema eller nåt?

Sedan står det att man ska demontera bakre stötdämparen, fattar nog inte hur det ska göras riktigt,
lite tips behövs.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Byt lager på drivaxel och variator axeln i kedjehuset det är dom som ser största krafterna.

Antar att det är lager bakom sekundärvariatorn du pratar om när du behöver bort med den variatorn för. I så fall ta bort centrum bult och dra av. Håll koll på krysskil så du inte tappar bort den.

No-slip tycker jag inte är nödvändigt på en Tripple Touring. Har du inte haft problem med att det kuggar över i mattan men rimlig mattspänning finns ingen anledning. Du har mest troligt inte en matta som har så mycket fäste i snön. Mattan kommer slira långt innan no-slip behövs. Hade du haft en race maskin med 44mm kammar och dubb eller en lössnö maskin men 150"+ matta men 50mm+ kammar då hade det varit mer intressant.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Missade ditt inlägg,
har fått bort växelhuset och drivaxeln,
en länk på kedjan är av, sprickan i växelhuset är större än jag trodde,
ska se om det går att svetsa,
Oljepluggen är runddragen, mistänkte det förra säsongen, när jag väl hittade pluggen.
tycker inte det verkar vara några större fel på lagren på nedre drivaxel men byter dom ändå.
har även tagit bort lagret för den övre axeln, blir nog byte av det med.
Sedan dom 3 nållagren, bör man byta dom med?
vart hittar man ersättare om man inte vill köpa original?
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Fått till alla delar nu.
Har 4 st sånna här Brickor som håller lagren.
2 ska vara I kedjehuset.
Ska
det vara 2 st mot varandra på driv axeln där hastighetsvajern sitter?
En på in sidan och en i tunneln?

Sen hade jag missat att drev var trasigt.
0602-444 19kugg

Så det blir att vänta igen då.
Hur snabb brukar RINAB vara?
Någon som har ett tillsalu? Skulle vara skönt att ha ett på posten till fredag.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Dax att börja sätta ihop det här igen då.
#30 kan jag inte minnas att satt där,
kanske därför det hände det som har hänt,



så när jag sätter ditt övre och nedre dreven så får jag ca 2,95mm skilland
lite svårt att mäta där men ca iallfall, får skaffa någon bricka där.



Men hur ska det vara för back dreven, dom är ju flytande i sidled,
där är det ca 4,4mm när innersta är längst in.
Ska den skimmsas ut med?



Sedan är ju kedjehuset svetsat nu, och det blir lite tajt mellan kedja och mothållet,
måste slipas lite där, räcker det med 1-2 mm frigång?

Behöver verkligen hjälp med det här, för man är helt grön inom området!!
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
vad jag kommer ihåg när jag bytte kedja och mothåll (mothållet hade lossnat och förstört kedjan, har skrivit om detta tidigare i tråden) på min -99 så var det inte mer än ca 1-2 mm frigång mellan kedja och mothåll... Har fungerat för mig sen dess.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
...........
Men hur ska det vara för back dreven, dom är ju flytande i sidled,
där är det ca 4,4mm när innersta är längst in.
Ska den skimmsas ut med?



Sedan är ju kedjehuset svetsat nu, och det blir lite tajt mellan kedja och mothållet,
måste slipas lite där, räcker det med 1-2 mm frigång?

Behöver verkligen hjälp med det här, för man är helt grön inom området!!

vad jag kommer ihåg när jag bytte kedja och mothåll (mothållet hade lossnat och förstört kedjan, har skrivit om detta tidigare i tråden) på min -99 så var det inte mer än ca 1-2 mm frigång mellan kedja och mothåll... Har fungerat för mig sen dess.
Ska sikta på det när jag slipar ner lite då.

Men hur är det med backdreven? ska det innersta skimmsas ut,
eller flyta på axeln?
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Svårt att komma ihåg exakt, men var det inte så att när du monterar på kedjan så centrerar den inre backdrevet så det hamnar rätt... Tror inte det behöver schimsas. Dom två andra dreven som kedjan går runt är väl monterade stumt och kan ej röra sig...
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
ca 1 mm fel nu, duger det?
om man zoomar in bilden syns det bättre,
och drevet för backen, ska det skimsas eller flyta på axeln?




 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Missade ditt inlägg ovan, satt och skrev mitt inlägg då.
Ja dreven för axlarna är stumma och får inte diffa vad jag förstår hade 3 mm fel tidigare.

Med bilderna undrar jag om det duger med ca 1 mm
I skillnad eller om jag måste fixa till det sista som fattas,
har inget bra att slipa det sista med tyvärr.
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
ok, då förstår jag. Du pratar om linjeringen mellan övre och nedre drevet... Märkligt att det inte var i linje när du monterade ihop. Såg i tidigare inlägg att du trodde vissa brickor på ritningen inte fanns med när du skruvade isär, är det därför det inte linjerat nu? Svårt att se på bilden, övre drevet som är 1mm för långt in jämfört med nedre drevet?
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
det visade sej att 2 brickor fattades,
han jag köpte skotern av hade bytt kedja och fixat sa han, så dom måste ha försvunnit då.
Där av mitt haveri.
har idag fixat 2 st nya och kört dom i plan slip, men det gick inte att slipa ner det sista.
så nu är det övre drevet ca 1 mm längre ut än vad det borde vara.
får leta vidare i morgon efter andra brickor eller om jag låter det med det felet.
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Jag mätte tyvärr inte linjeringen på mina drev innan jag skruvade ihop.. Jag kollade bara att jag hade alla brickor och allt på rätt plats enligt ritning, innan montering av kedjan.
Kan tyvärr inte säga om 1mm gör någon skillnad, även fast jag har svårt att tro att det skulle ha någon betydelse med tanke på avståndet mellan övre och nedre drevet... Jag skulle nog ha chansat och kört.

Såhär såg det iaf ut när allt var monterat och klart:

 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
bra val, skit i pluncharna tills du ev. får problem.
Och om du gör som jag föreslår, kör lite framåt och släpper så plungearna går hela vägen in innan du belastar ordentligt håller det väldigt länge!
typ dutta till lite på gasen räcker br.släpp.braaaap
Grejer du behöver för att modda till man. sträckare
0602-638 bult
0123-150 mutter
0602-876 "adapter"
0623-905 tätnings bricka
8050-272 planbricka
Tätnings bricka och planbrickan infördes ca -01 och jag kan rekomendera det för en "läckage fri" sträckar skruv
Kan vara läge för uppdatering när du ändå kar locket löst, den lilla lösa spetsen på sträckaren har en förmåga att rammla loss och ner inne i växellådan :ciao:.
Åter säsong på gång..
Har gjort om till manuell sträckare,
hur ska man ställa in den?
skruvade in för hand och drog ut 1 1/2 varv, är det bra?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skulle nog kört 1/2-1 varv ut.
Beror på hur stark du är i nyporna.

En annan generell grej är att tänka på att bromsa under tiden du ska växla.
Bromsskivan sitter på axeln med ingående/övre drev, i andra änden på axeln sitter sekundärvariatorn.
Om man inte håller på bromsen när man växlar så är det lätt hänt att axeln börjar snurra i mellanläget mellan fram och back. Det blir då att skorra fint i lådan när sen växeln ska försöka gå i. Bromsar man vet man att axeln står still.
Detta fenomen blir värre om variatorremmen är lite för spänd.