Triple Touring 600 -98 - Service

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
NC -----> https://www.skoterdelen.com/nodstopp--p-17453-c-1131.aspx

NO -----> https://www.skoterdelen.com/nodstopp-for-montering-pa-styret-p-26990-c-1131.aspx


Men om du har en 98 , borde det vara NO på den , om ingen vart och bytt lite el på den ,,, kolla om du drar ur den 4-kantiga gummi kopplingen som kommer ut nere vid startapparaten , och dra i gång den , startar den då så har du ett NO ,, då får du rycka ur tändhattarna för att få den att stanna .
Verkar svårt att få bort konsolen som jag tänkte sätta den i,
samma som nyckeln sitter i fast på motsatt sida, tips på hur det ska demonteras?
kanske man ska satsa på en sådan där som man sätter på styret istället.

Var ute en sväng nu och körde på lite hårdare,
hände vid 3 tillfällen att det som kuggade över när jag drog på, antar att det är mattan som kuggade över är inte säker på det men lät nästan som det kom där under ifrån och kändes i fötterna,
Hur ska man göra för att se så allt är rätt med matta/boggie?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Jag lyckades få dit nödstoppen på vänster sida. Skruva lös sadeln som sitter i endast 2 skruvar i bakfacket. Då är det bara att dra sadeln bakåt.

Spänn mattan så lite som möjligt för att få bort överkuggning det ger lättast rullning. Spänner man mattan halvhårt tappar man otroligt mycket effekt och soppaförbrukning blir bet högre. Med vissa mattor och halvsliten drivhjuyl kuggar dem lätt. Jag kan ha min matta tokslak trots att jag inte har NONslip drivhjul. Jag kör en Camoplast 32mm matta som har väldigt bra drivklackar.

Du kan ju ta en titt på drivklackarna på mattan och även på drivhjulen om dem ser ok ut.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Jag lyckades få dit nödstoppen på vänster sida. Skruva lös sadeln som sitter i endast 2 skruvar i bakfacket. Då är det bara att dra sadeln bakåt.

Spänn mattan så lite som möjligt för att få bort överkuggning det ger lättast rullning. Spänner man mattan halvhårt tappar man otroligt mycket effekt och soppaförbrukning blir bet högre. Med vissa mattor och halvsliten drivhjuyl kuggar dem lätt. Jag kan ha min matta tokslak trots att jag inte har NONslip drivhjul. Jag kör en Camoplast 32mm matta som har väldigt bra drivklackar.

Du kan ju ta en titt på drivklackarna på mattan och även på drivhjulen om dem ser ok ut.
Har beställt nödstopp nu, som ska monteras nästa vecka.
Drivklackarna på mattan är slitna på ett hörn, kände som hastigast på ett par stycken.
Ska ta en titt på drivhjulen förhoppningsvis imorgon,
Vad rekommenderas att göra för att slippa problem, känns dyrt att byta mattan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Har beställt nödstopp nu, som ska monteras nästa vecka.
Drivklackarna på mattan är slitna på ett hörn, kände som hastigast på ett par stycken.
Ska ta en titt på drivhjulen förhoppningsvis imorgon,
Vad rekommenderas att göra för att slippa problem, känns dyrt att byta mattan.
Spänn mattan mer bara o kör
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Spänn mattan mer bara o kör
Tog en närmare titt nu, har hittat problemet tror jag,
Fattas ett boggie hjul #7 med tillhörande detaljer
Det har då suttit där tidigare men borta nu,
Måste skaffa ett lite snabbt, kan ju inte bara stå i garaget!

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Du kan köra helt utan dessa bakre yttre hjulen om du vill så ingen broska. Många tar bort dessa hjul för att kunna skråköra bättre.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Du kan köra helt utan dessa bakre yttre hjulen om du vill så ingen broska. Många tar bort dessa hjul för att kunna skråköra bättre.
Ok, så då tar jag bort från andra sida med då.
Men kan det här ha med att mattan kuggar över?
tänkte att det kanske inte blir lika spänd när ena har försvunnit.
Hur mycket ska mattan hänga ner när man lyfter upp den bak?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Ok, så då tar jag bort från andra sida med då.
Men kan det här ha med att mattan kuggar över?
tänkte att det kanske inte blir lika spänd när ena har försvunnit.
Hur mycket ska mattan hänga ner när man lyfter upp den bak?
Spänningen blir knappt ändrad för att yttre hjulen är borta, hela axeln med de mittre hjulen sköter spänningen också.

Hur mycket den ska hänga beror på mattländen. Runt 365-388 cm mattländ ca 2-3cm är rejält spänd ,,lösare så den hänger som en gammgädda går bet lättare och är att föredra om möjligt. Men som sagt spänn tills den slutar kugga.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Har tittat lite närmare på det här nu



1. Ska inte skruven gå in i hålet på den svarta plast detaljen?
2. Dom 2 innersta hjulen glappar lite i sidled är det som det ska?

3. Vissa hjul i boggien har skorande ljud när man snurrar dom så det är väl på G att rasa,
Hur svårt är det att byta dom, måste man se upp med dämpare/fjädrar etc?

4. mattan hänger ca 1,5cm, och trycker man ner den så får man den till kanske 4-4,5cm
När Boost säger 2-3cm menar du då när man har hissat upp och inte belastar mattan neråt då?

5. Mattan är en Camoplast 0602-759
Finns det någon tabell att titta i för att se vad det är för data på den,
om man skulle råka hitta en ersättare?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Jo jag tror spännaren ska in i hålet. Hjul som skorrar bör bytas. Om mattan hänger bara 1,5cm och du kan tvinga ner den 4cm är den rätt hårt spänd. På bilden ser man gummidrivklackarna på mattan och dem ser bra ut. Ev har du sluta drivklackar på drivaxeln?

Kolla Duells om mattan finns där då ser du längden. Annars kollar du bara datan på skotern så står längden där.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Har tittat lite närmare på det här nu



2. Dom 2 innersta hjulen glappar lite i sidled är det som det ska?

3. Vissa hjul i boggien har skorande ljud när man snurrar dom så det är väl på G att rasa,
Hur svårt är det att byta dom, måste man se upp med dämpare/fjädrar etc?
Hur det med punkt 2, kan det vara så att boggien ska spännas åt bak så glappar inte lagren i sidled?

Punkt 3, hur ska man gå tillväga för att demontera alla hjul?
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Tycker det är många frågor från många , inget på hopp utav mig nu , men får man inte med en instruktions bok om man köper en ny skoter som även bör följa med skotern vid försäljning , något som man som köpare bör få tycker jag !! ..

Ang sträckarbulten skall den gå in i hålet på den svarta klossen som du nämner .

Har tagit ett foto ur en instruktions bok ang bandsträckning , kika på den länken här .

http://www.joker-racing.se/Div Info/

Sen punkt 2 och 3 . är du så noga som du vart tidigare , ta ur hela boggin och gå igenom allt , så slipper du trula .

Glappet vändhjulen kan ha med att distans rören i mellan blivit nött o glappar oxå ..
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Tycker det är många frågor från många , inget på hopp utav mig nu , men får man inte med en instruktions bok om man köper en ny skoter som även bör följa med skotern vid försäljning , något som man som köpare bör få tycker jag !! ..

Ang sträckarbulten skall den gå in i hålet på den svarta klossen som du nämner .

Har tagit ett foto ur en instruktions bok ang bandsträckning , kika på den länken här .

http://www.joker-racing.se/Div Info/

Sen punkt 2 och 3 . är du så noga som du vart tidigare , ta ur hela boggin och gå igenom allt , så slipper du trula .

Glappet vändhjulen kan ha med att distans rören i mellan blivit nött o glappar oxå ..
Ja det är många frågor, jag har alldrig mekat så mycket tidigare och det mesta är nytt för mej, så som rookie blir det ju lite så..
Och det är väldigt roligt att meka, folk börjar undra om jag inte ska åka lite skoter åxå och inte bara skruva isär allt för att se hur det funkar.
Tyvärr så fick jag ingen instruktionsbok med skotern,
men har tagit hem en som jag använder mej av mycket, men tyvärr så hjälper den mej inte vid alla lägen pga mina dåliga förkunskaper.
Och tycker att jag har fått otroligt mycket hjälp här på forumet och av min lokala skoter mekare.
Lite synd att du tycker att det är för mycket frågor här på forumet,
fast jag uppskattar dina inlägg här i den här tråden och dom som jag läst i andra trådar.

Så då kommer en ny fråga då :whistle:
Har fått ett yttre vänd hjul nu, och så köpte jag en ny juster kloss #9
så var den betydligt längre än den som sitter kvar på andra sidan.



Och så var spåret som ska gå i skenan inte lika heller, den var förskjuten lite så vid slakaste läget skulle den spänna hårdare än den andra.
Fick såga bort ca 15mm för att den skulle passa bra,
Måste vara så att dom har bytt något på min skoter dar bak antar jag.
Men nu när man ska dra åt allt, ska man spänna så pass mycket att det inte går att snurra på distans rören som sitter mellan vändhjulen?
Och så antar jag att det är loctite som gäller.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Instruktionsboken som man får med beskriver hur man byter stift och kontrollerar mattspänning, thats about it...

Så om man är oerfaren så är det just i såna här forum man får svar på sina funderingar.
Dessutom så ska man nog ha tur om någon bok följer med när man köper en skoter som det varit fler än två ägare på.

Mvh Erland
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ja nu var det ingen riktad kritik mot Ason ang många frågor , och om så var fallet att du tog det så ber jag om ursäkt .
Det jag menar är att köper man en bil , 3 år gammal , eller 15 så får man med en instruktions bok i 99%av fallen , tycker jag borde vara lika själfallet vid skoterköp , de tar i alla fall upp de mest elimintära saker , mattspäning , centrering , styrningen och mer små saker , som Väldigt många frågar om på Forumet här .

För att ge lite svar samtidigt så skall ju de svarta klossarna vara lika , men nu verkar du ju ha moddat dom själv till bra funktion .
Om du nu fått till rätt årsmodell och modell .
När du spänt och centrerat mattan skall du dra riktigt hårt på båda bultarna , har inget moment på det , men det kan du gå efter bultstorlek och momentskala om du vill det .
Det skall vara så hårt så det blir stumt och samtidigt avlastar axeln från att röra sig och minska belastningen på sträck bultarna .
Loctite blå är bra för dom bultarna .
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Jag vet inte om mattan är bytt,
Jag beställde 0604-936 dom jag fick fram från sprängskissen.
Nu har jag kapat till den och när jag drar åt så blir rören som är på axeln stumma.
Så jag funderar på om jag ska ta av ett par mm till så det inte blir så.
Får då kommer axeln vara längre än total längden på alla hjul, brickor, och distanser mellan hjulen.
Som det är nu så är det tajt.
När man släpper en sida så åker axeln in 2mm så jag skulle tro att det är precis.
 

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16

Ason

Välkänd medlem
30 dec 2012
225
0
16
Tycker det är många frågor från många , inget på hopp utav mig nu , men får man inte med en instruktions bok om man köper en ny skoter som även bör följa med skotern vid försäljning , något som man som köpare bör få tycker jag !! ..

Ang sträckarbulten skall den gå in i hålet på den svarta klossen som du nämner .

Har tagit ett foto ur en instruktions bok ang bandsträckning , kika på den länken här .

http://www.joker-racing.se/Div Info/

Sen punkt 2 och 3 . är du så noga som du vart tidigare , ta ur hela boggin och gå igenom allt , så slipper du trula .

Glappet vändhjulen kan ha med att distans rören i mellan blivit nött o glappar oxå ..
Har spänt mattan enligt manualen som du så vänligt hade delat med dej,
och har tagit en prov tur, tyvärr så är det väldigt löst på leden så det är inget fäste,
På fredag så åker jag till stugan i Funäsdalen så då får man väl känna på lite bättre
än att skumpa runt på dom buckelpisterna som man har här hemma.
hoppas att den är bättre med över kuggningen nu.

Har dragit 2,3% olja nu på 17 liter bensin, då har jag kört 1/2 sträckan lungt med 5 åring framför mej
och andra 1/2 har varit typ fullgas / stopp då lederna ser ut som dom gör,
träd o trångt och puckel pist..

Kanske ska ställa upp den lite, vad tycker ni?
 
Last edited: