Benar ut lite
Efter att ha läst igenom tråden känner jag att jag måste skriva lite om växthuseffekten, fast jag eg. inte orkar..
Koldioxid, som är den huvudsakliga växthusgasen tillsammans med vattenånga , har på tvåhundra år bidragit till en ökning på 30% av koldioxidhalterna i atmosfären. Varje år stiger halten med ytterligare ca 0,4%. Ökad växthuseffekt kommer att bidra till en temperaturökning (som de flesta säkert vet) och enligt teoretiska beräkningar borde förändringarna av atmosfärens sammansättning hittils ha höjt den globala medeltemperaturen med ca 0,5 grader.
Glaciärer har smält och har medverkat till 10-25cm ökad havsnivå. FNs internationella expertpanel för klimatfrågor har räknat på olika scenarier för hur jorden kommer att påverkas av utsläppen, ett grundläggande scenarie är att vi kan vänta oss en temperaturökning med 2-4 grader under de kommande hundra åren om utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser kommer att fortsätta i samma takt som idag.
Om Sverige kommer ha snö eller inte i framtiden är inte det största bekymmret (även om det vore mycket tråkigt) utan det är förändringen av den Svenska naturmiljön som är oroande; nordligare arter trängs undan eftersom där det nu idag främst växer björk kommer att komma mer barrträd som trivs bättre i varmare temperaturer och det innebär i sin tur att fjällbjörken kommer att försvinna och trädgränsen flyttas allt länge upp mot fjällkanterna. Med detta förstör många arters naturliga habitat och kommer tillslut försvinna helt.
Att börja använda mer miljövänliga bränslen som t ex etanol är i och för sig bra, men det kommer inte ha någon betydande effekt, förrutom en viss uppbromsande. Det vi har släppt ut och kommer att släppa ut, kommer att påverka klimatet många hundra/tusen år framåt i tiden. Detta har att göra med att naturen (främst haven) inte kan binda upp allt koldioxid som släpps ut och det blir ett överskott + vissa växthusgasers långa uppehållstid i atmosfären.
Som någon tidigare skrev så kan en uppbromsning av vattnets cirkulation i haven till följd av växthuseffekten innebära att strömmar (t ex Golfströmmen) rubbas. Det innebär att norra Europa får ett kallare klimat, men en sådan rubbning lär inte komma under vår livstid.
Blev lite väl mycket text..i fyllan och villan /Daniel, Miljö-och hälsoskydds stud, Umeå Univ.