Nä, det gäller ju att passa på att köra så länge vi har någon snö här...PolePosition skrev:Jag tänker då inte köra mindre skoter för att minska växthuseffekten ; )
Problemet är att det också är under de senaste hundra åren som temperaturen ökat mycket. Det finns inte längre några tvivel om sambandet mellan mänsklig påverkan och global uppvärmning. Det som är mera osäkert är hur framtiden kommer att te sig, men om uppvärmningen fortsätter i samma takt som nu kommer norra Sverige att ha ett klimat liknande det i dagens Göteborg om hundra år. Huruvida den takten kommer att bestå är som sagt osäkert. Detta hörde jag på radio för några veckor sedan, har tyvärr ingen källa.PolePosition skrev:Personligen tror jag inte någon av oss kommer märka av minskad snötillgång. Betänk att jorden funnits 4,6 miljarder år och våra avgaser och utsläpp varat drygt 100 år. Alltså en pluttid som jag har svårt att tro kan påverka temperaturen jorden över. Temperaturerna borde rimligtvis bero på jordens naturliga värmeväxlingar, som många forskare också hävdar.
Jag tänker då inte köra mindre skoter för att minska växthuseffekten ; )
http://www.smhi.se/Hjulboggie rules skrev:Nog finns det väderstatistik längre tillbaka än 200 år. Med hjälp av bla pollenanalys eller jordanalys kan man på relativt säkra grunder dra slutsatser hur klimatet såg ut för 1.000, 10.000 eller för den delen 100.000 år sedan. Man ser alltså vilka växter som växte var och så kan man dra slutsatser kring klimatet.
Problemet är väl att man dels inte vet om dagens förändring är en del i den naturliga cykeln eller om det är fara å färde - växthuseffekten och koldioxid utsläppen är en realitet men vi vet inte hur den slår eller när det eventuellt blir försent.
För vår del kan det mycket väl innebära att havsnivån höjs med, säg 30 meter vilket innebär stora delar av landet under vatten - ett annat alternativ är att Golfströmmen tar en annan vändning vilket för vår del betyder permafrost och Norra Sibirienklimat. Kanske kul ett tag men knappast i längden även för den mest ihärdige skoterälskare.
Svårigheten är att säga när eller exakt hur mycket klimatet kommer att ändras.