Tror du att växthuseffekten kommer att göra att vi blir utan snö?

Kommer växthuseffekten att göra att vi blir utan snö i Sverige i framtiden?

  • Ja, inom 10 år kommer det att på sin höjd hagla någon dag under vintern.

    Röster: 114 21,4%
  • Ja, men det kommer att ta så länge att det inte är något vi behöver oroa oss över.

    Röster: 176 33,1%
  • Nej, ökningen av medeltemperaturen är bara endel av dom naturlig variationerna.

    Röster: 181 34,0%
  • Nej, vi kommer att ta oss i kragen och sluta förpesta naturen så att den kan återhämta sig.

    Röster: 34 6,4%
  • Växthuseffekt???

    Röster: 28 5,3%

  • Totalt antal som röstat
    532

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vi har MÄTT i knappt tvåhundra år men vi VET hur klimatet har sett ut under kanske årmiljoner. Det som är svårt att avgöra är huruvida svängningarna är normala eller onormala.

Där står vi tyvärr utan ledning.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Forskningen visar att jorden har upplevt betydligt snabbare och större variationer i klimatet än vad vi har sett under 1900-talet. Det finns många klimatforskare som hävdar att växthuseffekten knappt är mätbar och dess stora påverkan på klimatet bara nys. Politiker och miljögrupper har dock låst sig vid växthuseffekten och är oförmogna att tänka i andra banor, ofta av politiska skäl.
Miljöorganisationer vill heller inte erkänna att faktorer utanför människans kontroll är den stora boven, då kan man bli utan jobb och får leta upp något annat att kämpa för.
 
henkew skrev:
Tjoho, det här är mitt 300:e inlägg, grattis till mig! :D

Hoppas att det blir många intressanta till under den spännande säsongen vi har framför oss! :)
nä, troligtvis kommer vi inte att se så många intressanta inlägg från denne mannen denna vinter... sorgligt att säga men... han har fått träningsverk i fingrarna... snyft...
 
matti skrev:
Om domedagsprofeterna får rätt kommer vi kanske faktiskt få mer snö men ffa rejält mycket kallare.

Den globala uppvärmningen kan tydligen få golfströmmen att stanna/vika av innan den når så långt norrut som nu. Den kommer således inte att passera upp förbi Norges kust och värma upp Skandinavien. Den lilla ökningen av temp i Sverige pga den "direkta" växthuseffekten kommer att motverkas och mer därtill av att golfströmmen inte värmer oss längre.

Experterna har pratat om klimat i Skandinavien liknande det i norra Sibirien.....å då blir det ju för kallt för skoter....eller :eek: ;)

Ha´de / Matti

Hörru du... det blir aldrig för kallt för skoter!
Här i bredbyn kör vi skoter i bara kallingarna när det är 25 minusgrader inomhus!!
Sluta klaga, kör skoter, var glad, skänk pengar!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
GurraN skrev:
nä, troligtvis kommer vi inte att se så många intressanta inlägg från denne mannen denna vinter... sorgligt att säga men... han har fått träningsverk i fingrarna... snyft...
Tss! Jag varvar knappandet på datan med skruvande varannan timme för att få en allsidig workout så det är lugnt... :)
Hur intressanta inläggen är får någon annan svara på men jag är mycket stolt över antalet hittills i.a.f., snart kan jag utmana min käre kolega keihin om förstaplatsen i inläggstoppen! (nästan 400 inlägg kvar bara... :rolleyes: )
 
henkew skrev:
Tss! Jag varvar knappandet på datan med skruvande varannan timme för att få en allsidig workout så det är lugnt... :)
Hur intressanta inläggen är får någon annan svara på men jag är mycket stolt över antalet hittills i.a.f., snart kan jag utmana min käre kolega keihin om förstaplatsen i inläggstoppen! (nästan 400 inlägg kvar bara... :rolleyes: )
Jag försöker slå er alla på det här forumet, jag tänker nämligen va den första att komma över 1000 oseriösa inlägg, sug på den, den tar ni inte, alla skotertöntar och henkew-wannabees...
 
E

Ej medlem/Inloggad

GurraN skrev:
Jag försöker slå er alla på det här forumet, jag tänker nämligen va den första att komma över 1000 oseriösa inlägg, sug på den, den tar ni inte, alla skotertöntar och henkew-wannabees...
jag kommer att ta dig jag lovar, jag satsar på 2500
 

KJHJ1

Rookie sledder
11 aug 2004
9
0
0
Morvallen
Nya rön om växthuseffekt

mitt inlägg nr 2..........

Kunde inte låta bli att lägga till en annan källa till växthuseffekten.
Man försöker att lägga om matvanorna i de risodlande delarna av världen, eftersom det ska vara en stor källa till växthusgaser. Man ska odla potatis istället, men f..n vad det måste fjärtas om det ska bli så varmt så att det slutar snöa.
Hoppas att de börjar käka korv och potatis snart så att inte säsongen tar slut innan den ens börjat
.
Har någon annan hört talas om detta? Jag vill ju inte sprida rena (om än illaluktande) lögner på forumet.
/KJ
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
henkew skrev:
snart kan jag utmana min käre kolega keihin om förstaplatsen i inläggstoppen! (nästan 400 inlägg kvar bara... :rolleyes: )
Va? Leder jag? Säkert? :eek:
Måste firas med ett skräpinlägg som detta då ;)
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Vi klarar oss.... än så länge!

Läste på SMHI's hemsida att antalet dagar som det ligger snö på marken(i snitt) hade minskat med 40% i götaland å 20% i svealand sen 1960. Fast de va fortfarande oförändrat i Norrland! Men de bådar ju inte gott.....
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Jag tror det blir så att vintern flyttas längre fram på året, jag tycker att vintrarna nu startar mycket senare än när man var liten.
 

Sauce

Välkänd medlem
9 feb 2005
216
0
16
Sundsvall/Vemdalen
daniels skrev:
Jag tror det blir så att vintern flyttas längre fram på året, jag tycker att vintrarna nu startar mycket senare än när man var liten.
Håller faktiskt med om det, vem vet när man är 97 och sitter på sin ruttna 05:as skoter så kanske man kan köra i puder vid midsommar :)
 

Slednecker

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
Norra Dalarna
daniels skrev:
Jag tror det blir så att vintern flyttas längre fram på året, jag tycker att vintrarna nu startar mycket senare än när man var liten.
Klart dom blir förflyttade, för säsongen blir då bara kortare och kortare (här iaf), för ut när jag har sett riktigt gammla kort här hemma så ligger det snöfläckar nästan kvar till typ till ja låt säga Skolavslutningen men nu är man glad om man lyckas få åka lite skoter tills på Påsken.. Så säsongen krymper då reält här nere i söder iaf, tyvärr :(

Så det där snacket om Växthuseffekten är då sant om ni frågar mig... Nog för att vi har snö en masa år till men ett problem som är större så är väl det ändå hur mycket Olja det finns kvar nere i underjorden och det lär då ta slut fortare än vad vissa tror.. :eek:
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Jag minns när man åkte skoter redan i novemeber i slutet av 70 och några år in på 80 men sen försvann snön efter västernorrlandskusten så nu blir det först i februari som man kan åka hyfsat och till början av april så det är inte underligt man blir lite trasig i nervena.
:confused:
 
E

Ej medlem/Inloggad

läste just i en ilustrerad vetenskap att hälften av all koldioxid som släpps ut just nu kommer från underjordiska vulkaner mm och mig veteligt borde ju dom ha funnits en hel aning mkt längre än människan så teoretiskt så kan det ju vara så att vi inte har påvärkat mkt . dock så har det varit dåligt me snö sista 4 - 5 åren tycker jag. men allt det som saknats förra vintrarna kankse kommer ner i år. haha