"henkew@howstuffworks.com" ==> min nästa mailadress?
Det är så här att det sitter två kontakter i gashandteget (förutom nödstoppen), en sitter just under där wiren går in i delen som sitter runt styret (vi kallar den kontakt 1) och en sitter vid bulten där gashandtaget ledas (kontakt 2). (Nån som fortfarande hänger med...?
)
När du inte gasar trycks 1:an in av gashandtaget och motorn tuffar på, så fort du trycker in gashandtaget släpps den kontakten ut vilket gör att motorn dödas. Men när du trycker in gashandtaget rörs även dess fästbult lite i sidled så att 2:an trycks in. Den kopplar då bort 1:an så att motorn fungerar ändå...
Du kan testa om det fungerar genom att hålla fast bulten när du gasar, om den inte aktiverar "sin" kontakt så dödas motorn så fort gashandtaget går ifrån kontakt 1.
För att koppla bort alltihop behöver man bara dra isär dom kablar som går upp till gashandtaget, det sitter en kontakt nånstans mellan styret och tanken som man kommer åt om man tar bort plasten som sitter runt styret.
Det här stämmer dock inte på alla modeller, en del fungerar tvärt om så att man istället för att koppla isär kablarna måste koppla ihop dom två som kommer underifrån, man sätter alltså bara en kabelstump mellan dom...
Jag vet inte om det bara är dom äldre EFI-modeller som ska kortslutas eller om det är fler också, men det är bara att testa om skotern startar när du dragit isär kablarna, gör det inte det (om den startade innan...) så ska du koppla ihop istället...
Det är faktiskt riktigt klurigt gjort, nästan lika klurigt som att förklara hur det fungerar...