Tunggasad Viper

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Tjenare,
Tänkte bara kolla om det är någon annan som har problem med gasen på sin viper? Jag vet att 4t i regel är tyngre men jämfört med en summit eller rmk är det ju nästan löjligt. Är i bra form och kört skoter större delen av livet så handlar inte om vana.

Någon som stött på samma problem och hittat någon lösning?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du har inte kört en gammal stortrippel från 1990-talet?

I vilket fall så brukar inte moderna fyrtaktare vara särskilt tunggasade då det är ett spjällhus bara, inga trottlar med fjädrar osv.

Det som däremot BRUKAR vara fallet med många skotrar är felvinklat gashandtag, vilket gör att man får kramp i tummen redan efter kort körning. Standardknepet brukar vara att vrida ned gashandtagen en 30 grader eller så, och vips kör du 30 mil i stöten utan problem för lilla tummen.
En liten justering som gör nästan löjligt stor skillnad.
 

Adrenaline

Medlem
16 mar 2014
24
2
1
skellefteå
Du har inte kört en gammal stortrippel från 1990-talet?

I vilket fall så brukar inte moderna fyrtaktare vara särskilt tunggasade då det är ett spjällhus bara, inga trottlar med fjädrar osv.

Det som däremot BRUKAR vara fallet med många skotrar är felvinklat gashandtag, vilket gör att man får kramp i tummen redan efter kort körning. Standardknepet brukar vara att vrida ned gashandtagen en 30 grader eller så, och vips kör du 30 mil i stöten utan problem för lilla tummen.
En liten justering som gör nästan löjligt stor skillnad.
Det första jag gjorde på nytron jag nyss köpte var att ta en stjärnmejsel och vrida upp handtaget så jag gasar med vecket mellan tummen och handen, gjort så i alla tider och tycker det är minst jobbigt.
 
Reactions: trixa

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Du har inte kört en gammal stortrippel från 1990-talet?

I vilket fall så brukar inte moderna fyrtaktare vara särskilt tunggasade då det är ett spjällhus bara, inga trottlar med fjädrar osv.

Det som däremot BRUKAR vara fallet med många skotrar är felvinklat gashandtag, vilket gör att man får kramp i tummen redan efter kort körning. Standardknepet brukar vara att vrida ned gashandtagen en 30 grader eller så, och vips kör du 30 mil i stöten utan problem för lilla tummen.
En liten justering som gör nästan löjligt stor skillnad.
Nope bara twinar :) Var exakt så jag hade gasen faktiskt, men när det är så mycket skråkörning om på/av gasning så är det mer trögheten och inte vinkeln som är problemet. Men tack ändå
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
egentligen så är det bara att lossa och vrida runt...
finns även så man kan ha pekfingergas på vänstersida och ha kvar som vanligt på höger
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
Jag har lyft ut ändan på vänstra fjädern (page 10) och det blev lättare, ingen kramp i tummen längre.
 

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Okey Surl. Som jag fattar det går det bara att göra på vänstern för att det inte finns någon möjlighet till stopp på höger.
Satt i banorna om att konstruera fram ett stopp till höger också. Vad är faran, att vajern inte skulle dra tillbaka helt och stänga spjället antar jag?
Hur svårt är det att återställa, dvs snurra upp fjädern ett varv om man skulle testa?
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
Har inga bra svar. Långsammare tillbaks blir det. Att återställa går väl , men man får plocka bort rätt mycket för att komma åt. Skruvade just på apex "tumtag" som jag ska prova i morgon.
 

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Lyfte av fjädern idag, blev betydligt bättre men inte bra. Tog loss vajern och tror den är en del av problemet. Blir att beställa en ny sån så får vi se.

Du får gärna säga hur det känns med det gasreglaget
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
Blev inte lättare med en Apex tumgas arm, men utformningen gör att den passar mej mycket bättre en AC varianten.
 

Skytt

Välkänd medlem
22 okt 2012
107
2
16
Örnsköldsvik
Blev ingen ny vajer då yamaha center tycker att ett 240% påslag på en vanlig vajer är ok jämfört med staterna så snålade jag ur. 200kr i USA och 685kr här.

Tog loss och rengjorde den ordentligt med låsolja, spolade ut all dynga och det blev en jävla skillnad. Förhoppningsvis är problemet löst nu, men blev jävligt sugen på en apex/nytro tumgas jag med då så ifall någon har en på hyllan så ropa till