tungstartad crossfire

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
min crossfire 8 -10 tycker jag är riktigt tungdragen, även om jag drar när det är 25+, vill inte ens veta hur det kommer vara vid 20-. är det något annorlunda på dessa maskiner lr äre bara att de e högt komp? educate me please!
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Min Crossfire 8 tycker jag är riktigt lättdragen. Va bara 1 gång under vintern när det tog emot och då var det runt -20. Dock är jag van en utomhusförvarad ZRT 800 som man knappt fick ur snöret ur även fast det bara var -10.
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
jag skulle inte vilja kalla mig själv svag men jag kan inte sitta på skotern och dra igång den som jag har kunnat och kan göra med andra.
 

Anda800

Medlem
20 dec 2010
8
0
1
När den är kall är de bara glömma att kunna sitta å dra igång den. Är de -20 brukar jag dra runt den sakta två drag så den inte ens försöker starta och sedan ta i för kung och fosterland så man får bra snurr på maskinen. Om man misslyckas så kan den faktiskt sura ner sig trots att det är dubbla tändstift
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
min crossfire 8 -10 tycker jag är riktigt tungdragen, även om jag drar när det är 25+, vill inte ens veta hur det kommer vara vid 20-. är det något annorlunda på dessa maskiner lr äre bara att de e högt komp? educate me please!
Se till att du varmkör den ordentligt när du har igång den på sommarn.
Brukar bli pall i snöret nästkommande gång om man drar igång skotern mitt i sommarn och inte kör den genomvarm.
Hoppas du förstår vad jag skriver?
Jag fattar knappt själv...
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
jodå jag låter alltid skotern gå varm när jag startar upp den, för att koka ur eventuella vattenlagringar och få bort annat skit som inte ska vara där. dock förstod jag inte varför magnapullen skulle bli stum om man inte varmkör tyvärr?
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Jag är inte helt 100 på vad som händer men har fått det förklarat för mig för nåt år sen.
Kan återkomma om ingen annan har förklaringen?.

Jag har då haft igång min vid ca -30 och man får ta i kan jag lova.
Men vad har du för olja i din?
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Gör gärna det!
Oljan har jag ingen koll på, ja har inte fyllt några oljor sen jag köpte den då den var nyservad hos arctic. Men vad tänkte du om oljan? Så mycket borde den väll inte spela in då det inte är oljebad, eller?
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Vet bara att min går tungt när det är -25. Inget konstigt med det. Men den är inga problem att få igång.

Vet av en CF1000 som körde på en billigare olja.
Karln som äger skotern är av större modell(typ 1,90m & 110kg)
Han och jag kämpade som djur med att få igång hans 1000 när det var -15.

Jag tipsade om att byta olja och vad jag sen hört så går den lättare att få igång.

A-C ryker ganska mycket som du säkert sett.
Dom vill ha sin del av oljan.Inget konstigt med det.
Men vart hamnar oljan som inte förbränns?
Jo på cylinderväggar,lager m.m.
En billigare olja(läs tjockare) går alltid tyngre.
Ju kallare,desto tjockare blir oljan.

Det är min teori.
Den som vill rätta mig får gärna göra det.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en bra teori , skillnaden mellan hur klibbig olika oljor blir över natten vid sträng kyla kan vara stor , en F1000 ägare jag var i fjällen med fick värma med varmluftpiston på motorn innan han fick igång den , har en motor enbart hög komp så går den lätt åtminstone lätt mellan kompressionenrna , men här var det som bara segt i snöret vavet runt ....
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
på så vis, får kanske testa att köpa nå bra kvalisort på oljan då, lät inte som de första ja sku tänka på men de e ju klart värt ett försök :) ska försöka återkomma om de blev bättre med annan olja!
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
kör självklart på bra olja, sen om det skulle bli bättre med RIKTIGT bra olja kommer jag att skriva sen.