Tungstyrd Switchback, tips?

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Finns det några enkla medel att göra skotern mindre tungstyrd?

Antar att det skulle göra skillnad med andra skidor, men det har jag inte råd med nu..:)
 

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
Spindlar från 10-11ans IQR(Holtz) är bästa alternativet, runt 130 dollar stycket i jänkeland
Annars spindlar från maskiner nyare än 07.
alt 3, släpp balataremen och spänn främre boggiedämparen stenhårt och flytta ner den i det lägre hålet ifall den sitter i det övre
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Det kan ju vara ställbara styret (rider select) som glappar och nyper också (plastbussningar?). Men kanske nån annan är mer insatt i den konstruktionen. Tycker inte att switchen är tung på skidorna.
 

xltt

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
Östersund / Åkersjön
har en RMK -06 och tycker att den är tungstyrd också, antar att det har med modellen att göra. passar spindlarna från nyare modeller rakt av?
Skulle det kunna bli bättre av att bara slänga på ett par SLP Powder Pro? Jag har originalskidor med dubbla styrstål nu..
 

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
jo nyare spindlar passar rakt av, jag kör med org swb skidor än så länge pga att mitt minisläp är för smalt för att få på skotern med nå bredare skidor :p
Men jag har hört att PP är på tok för nervösa.
Jag kommer mest troligt få låna ett par grippers då jag får min 39" framvagn och förutom powderhounds och MODskis så är det väl gripper alla rekomenderar att köra på vårat chassie
 

trullen

Välkänd medlem
6 okt 2010
114
0
6
Precis samma bekymmer jag, grymt tungstyrd.
Remmarna är helt släppta, främre boggiedämparen spänn till max. Har fjädrarna till främre dämparna rätt hårt ställda.
Har som nån skrev även glapp i styret men inte lyckats hitta felkällan öven då jag plockade isär allt.

Kanske fetta in spindlarna?
 

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
Precis samma bekymmer jag, grymt tungstyrd.
Remmarna är helt släppta, främre boggiedämparen spänn till max. Har fjädrarna till främre dämparna rätt hårt ställda.
Har som nån skrev även glapp i styret men inte lyckats hitta felkällan öven då jag plockade isär allt.

Kanske fetta in spindlarna?
Det är inte rider selecten som glappar? Brukar vara det.
Det går att montera bort och använda fästen från 07ans vanliga iq(inte rmkn!) Om man vill, styret hamnar runt position 4 om jag minns rätt.
 

trullen

Välkänd medlem
6 okt 2010
114
0
6
Det är inte rider selecten som glappar? Brukar vara det.
Det går att montera bort och använda fästen från 07ans vanliga iq(inte rmkn!) Om man vill, styret hamnar runt position 4 om jag minns rätt.

Plockade bort allt bit för bit runt styret och skenorna som rider-select-funktionen glider i glappade lite men det gick inte att dra ihop dom nånting alls för att tajta till runt styret, kanske är nötta?
Började fundera över om det är polhems-knuten som ledar styrstången som går trögt, den ska ju smörjas enligt serviceinstruktionerna med "fog-oil" och de tror jag inte är gjort på bra många år. Försökte hitta det i service-manualen nu men hitt-int-påt.
 

xltt

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
Östersund / Åkersjön
Går det trögt att styra om du hissar upp den fram, alltså även om skidorna är i luftten? Det har jag aldrig testat på min.. annars borde det knappast hjälpa att smörja?

Vad blir egentligen skillnaden med nyare spindlar? är det andra vinklar på dom eller varför blir den mer lättstyrd då?
 

trullen

Välkänd medlem
6 okt 2010
114
0
6
Går det trögt att styra om du hissar upp den fram, alltså även om skidorna är i luftten? Det har jag aldrig testat på min.. annars borde det knappast hjälpa att smörja?

Vad blir egentligen skillnaden med nyare spindlar? är det andra vinklar på dom eller varför blir den mer lättstyrd då?

Provade skicka upp den så den inte tog på skidorna och den var inte så värst trögstyrd då, dock nåt som "högg" i en visst läge, blir till att undersöka mer.