tungstyrd...

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Kör en RMK 600 HO -06. Upplever den något (mkt) tungstyrd på alla underlag utom lössnö. Har orginalskidor med dubbla stystål(!). Noterar även att fjädrarna fram är mer spända än ospända... om man ser till justeringsmån. Upplever inte att fjädringen bottnar eller är speciellt hård. Boggiefjäding i "standardutförande".

Skidtryck?, skidor?, fjädring?

Antagligen allt ihop va?.... :confused:
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vrid upp fjäderförspänningen till främre boggiedämparen, släpp fjäderförspänningen på dämparna i framvagnen.
Men ta det lite pö om pö, inte skruva på allt samtidigt, så blir det enklare att veta vilken reaktion du får på olika åtgärder.
 

malmhagen

Välkänd medlem
8 okt 2010
163
7
18
Lindesberg
Dom har en helt annan geometri. Den blir lättstyrd!
Innan jag bytte hadde jag träningsvärk i armarna efter en dag.
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Min bror har en Switchback -06 med samma spindlar som också är ruskigt tungstyrd.. .Det vi har gjort flyttat ner främre boggiefästet ca 1 tum, vilket gav mer lättstyrd skoter men långt ifrån bra. Nu har han fått tag i nyare spindlar från en -10as skoter som skall skruvas dit så fort lantbrevbäraren dyker upp. Hoppas det ger ett godkännt resultat... Vet inte ifall skidorna är kända för att var boven i dramat, men vet ivf att Gripperskidorna funkar bra på min Shift, så det kansk blir att satsa på efter utvärdering... Uppföljning kommer att postas om ni vill..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
897
113
Stora Blåsjön
Holz verkar ha slutat med dessa styrspinflar, finns inte på hemsidan iallafall, men det är exakt samma spindlar som sitter på iq600r 2009 & 2010. Skulle tro att de spindlar som sitter på pro rmk skulle funka finfint också.
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Igår var det dags att montera Spindlarna från en Widetrack 2010, som till synes inte skildes mycket( ca 1cm längre och ca1 cm längre fram), och man hade väl inte nån större förhoppning om att det skulle bli nån större skillnad.. Men efter en provkörning på gräsmattan var alla tvivel borta!! Det vart en markant förbättring och succen ett faktum!! Nu funkar styrningen normalt!!! Försöker bifoga bilder..
 

Attachments

Last edited:

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Har precis monterat nya skidor, C&A Pro xtx (ej hunnit testa än). Även släppt på framdämparnas fjädrar som var hårt spända upplevde jag. Balataremmen var monterad i nedersta läget sedan tidigare.

Tidigare ägare har även monterat stötdämpare/fjäder upp och ned av någon outgrundlig anledning...

Ska testa ikväll för att se om det blir skillnad i "styrupplevelsen".
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Det här med "tungstyrda spindlar" vilka årsmodeller är det de gäller?
Upplever väl inte att min RMK -07 är super tungstyrd men går ju inte jätte lätt, men inte så jag gråter över det, men om man med en enkelt spindelbyte kan få även den mer lättsvängd så är det ju knappast någon nackdel? =)
 

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Nu testkört med nya xtx skidor. Klart mer lättsvängd, upplevs lättare i mjuk djup snö, kanske beroende på att den inte sjunker ned lika mycket som med orginal skidor... Dock viss oro vid ledkörning, mer spårkänslig, men inget som får mig att byta tillbaks :)