S
StoxResearch
För mig har det sedan flera år varit fullständigt klart att tvåtaktsmotorn (2T) har bättre utvecklingspotential än fyrtaktsmotorn (4T). Man kan säga att 4T har kommit betydligt högre upp på utvecklingsstagen än vad 2T har. 2T har precis börjat att utvecklas, medans miljarder redan slösats bort på den (i mina ögon) värdelösa 4T teknologin.
Sammantaget så kan man säga att befintlig 2T teknologi idag har fördelar över befintlig 4T teknologi på i princip samtliga områden, UTOM emissioner (utsläpp). Det är just på detta område som de största forskningsinsatserna görs idag. Framsteg sker nästan dagligen. I utombordsmotorer så är det tom så att båda motortyperna är i princip jämbördiga vad gäller emissioner, medans 2T motorn är bättre på nästan allt annat. Det är just från utombordarna nästa stora steg i 2T utvecklingen för snöskotrar kommer att komma, nämligen Direct Injection (DI). DI innebär att bränslet sprutas in direkt i förbränningsrummet, vilket sänker emissionerna kraftigt.
WHY Four-Stroke? Ja, det begriper då inte jag hur mycket jag än försöker.
Nedan är två länkar som handlar om ett företag som vi alla känner så väl (BRP) som håller på att lämna allt vad 4T heter bakom sig. Lite info; BRP äger de båda utombordsmärkena Johnson och Evinrude. Av dessa så är Johnson lågbudget märket, dvs 2T med förgasare eller EFI samt 4T (!). Evinrude är det finare premium märket där enbart 2T DI motorerna finns.
Så här ser det ut på 2T fronten i dagsläget:
http://www.boats.com/news-reviews/article/johnson-outboard-future
http://www.bensherwood.net/current_topics.htm
Bedöm själva. 2T är definitivt framtiden och man ser allt tydligare tecken på det.
Sammantaget så kan man säga att befintlig 2T teknologi idag har fördelar över befintlig 4T teknologi på i princip samtliga områden, UTOM emissioner (utsläpp). Det är just på detta område som de största forskningsinsatserna görs idag. Framsteg sker nästan dagligen. I utombordsmotorer så är det tom så att båda motortyperna är i princip jämbördiga vad gäller emissioner, medans 2T motorn är bättre på nästan allt annat. Det är just från utombordarna nästa stora steg i 2T utvecklingen för snöskotrar kommer att komma, nämligen Direct Injection (DI). DI innebär att bränslet sprutas in direkt i förbränningsrummet, vilket sänker emissionerna kraftigt.
WHY Four-Stroke? Ja, det begriper då inte jag hur mycket jag än försöker.
Nedan är två länkar som handlar om ett företag som vi alla känner så väl (BRP) som håller på att lämna allt vad 4T heter bakom sig. Lite info; BRP äger de båda utombordsmärkena Johnson och Evinrude. Av dessa så är Johnson lågbudget märket, dvs 2T med förgasare eller EFI samt 4T (!). Evinrude är det finare premium märket där enbart 2T DI motorerna finns.
Så här ser det ut på 2T fronten i dagsläget:
http://www.boats.com/news-reviews/article/johnson-outboard-future
http://www.bensherwood.net/current_topics.htm
Bedöm själva. 2T är definitivt framtiden och man ser allt tydligare tecken på det.
Last edited: