RotaX447:
Håller helt med dig... Kunden bestämmer... Om det är en motor med extremt brett register du vill ha, så har du hittat rätt med Vectorn,
Den är svårslagen... Men då får du ju kanske en del andra mindre önskvärda egenskaper på köpet också...
Jag tycker att det är riktigt riktigt synd att Yamaha lade ner 2T... Av det enkla skälet att de var de enda som höll på med tripplar... Att alla numera kör twin, det är lite tråkigt faktiskt... Fyrtakt intresserar inte mig alls, så därför var det definitivt en förlust... Men men, vi får väl se vad som händer framöver... Att snöskotermarknaden står inför en övergång till 4T är osannolikt för att uttrycka det milt... Jag skulle vilja hävda att det är just det faktum att 2T finns som förhindrar bättre 4T teknologi att hitta till snöskotrar... För dyrt helt enkelt... 2T ÄR billigare, så är det...
Läste senast igår att AMA (Amerikanska MX serien) beslutat om RADIKALA regeländringar i MX Amatör... I de viktigaste amatörklasserna så gäller SAMMA cylindervolym för både 2T och 4T, vilket i princip slår undan benen för 4T helt och hållet... Det är så jag har förstått det iaf, rätta mig om jag har fel... Det här tvingar förmodligen Japanska tillverkare att åter satsa på 2T, vilket dom har blåvägrat i några år nu... I mina ögon har vissa saker inte gått rätt till, men det är en annan diskussion... Vi kan nog tacka KTM, samt eventuellt andra Europeiska tillverkare för att 2T har överlevt... Att 2T är på väg tillbaks i MX är ett faktum! Wohoooooo...
Du funderar över den lilla viktskillnaden mellan 2T och 4T motorer... Varför blir viktskillnaden större än det på de färdiga skotrarna? Det är helt enkelt för att tyngre motorer belastar chassit hårdare och man därmed tvingas att dimensionera kraftigare... Ta en 12" TV och sedan en 40" TV och hoppa från taket med och känn vilken som är lättare att hålla emot vid landningen,
Lättare motorer har alltså ett egenvärde i sig redan av detta skäl...
konan:
Vilken motor som har bäst potential är ju just det vi diskuterar,
Jag satsar definitivt en slant på 2T!
Wankel tror jag inte riktigt på av det enkla skälet att de har för låg termisk verkningsgrad... I praktiken betyder det för stora värmeförluster... Det kan finnas andra faktorer som kan tänkas uppväga detta, men för mig verkar det svårt att övervinna...
Om du går in på Snowest och tittar lite så ser du att 2T Turbo håller på att växa till gigantiska proportioner,