Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamaha_nisse:
Den där går nog visst att köra. BSFC är relativt tryggt (+0.65 överallt, +0.75 kring effektpeaken), kompressionen är inte så hög (13.3), och troligen backas tändningen rejält kring effektpeaken.

Förmodligen skulle man kunna köra med den i åratal utan att röra någonting alls, redan som den är. Det är därför pojkarna tänker komma tillbaks med en mer tweakad variant senare. Man kan ju inte ha en trailmotor på dragracebanan, :p

Så där bra kan det bli med 2T.
Syfta mera på det hemska ljudet.. :afraid:

Men alla fördelar har ju en nackdel! Så att sänka ljudnivån till rimliga gränser kanske sänker efekten.
Tillsvidare så är jag inte imponerad av maskinen, men kan ni få den tyst då *****r kommer jag dregla efter en!

:D
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Till skillnad från 4T så tappar man ingen effekt när man gör en 2T tyst(are). Du måste komma ifrån 4T-tänkandet. Det är en farlig sjukdom som man lätt kan fastna i, :p

Förlåt, måste tillägga att det går att få en 4T tyst(are) utan att tappa effekt om man använder en burk stor som halva Norrbotten, :)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamaha_nisse:
Till skillnad från 4T så tappar man ingen effekt när man gör en 2T tyst. Du måste komma ifrån 4T-tänkandet. Det är en farlig sjukdom som man lätt kan fastna i, :p

Förlåt, måste tillägga att det går att få en 4T tyst utan att tappa effekt om man använder en burk stor som halva Norrbotten, :)
Varför har ni / han den så hög ljudd då? Lär ju inte finnas någon nytta med det?:confused:
Sen vad jag personligen hört så är alla 2-takt effekt monster nå brutalt högljudda!
 
S

StoxResearch

Yamaha_nisse:
Det är ett par pipor de bara lånat av en annan kille (Ronny Nylund) bara för att testa. Piporna passade inte i skotern så de stingers som fanns (raka rör) fick vridas rakt upp i luften. I racing så gör man inte saker och ting tysta om det inte krävs heller, :)

Att maskiner med pipor ofta är högljudda beror mest på att de som är ute efter hög effekt ofta är intresserade av låg vikt också. Orsaken är att lägre vikt ger precis samma verkan som mer effekt. Två flugor på smällen, som det brukar heta, :) Eller snarare "tre flugor på smällen" eftersom lägre vikt ger en smidigare maskin också.

Lightweight rules! Därför 2T.
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Det blir ju mera lättning också om man tänker efter.
Ett sinne mindre när hörseln försvinner,måste ju väga skitmycket:)
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
nja man kan aldrig hålla stumt mer än ngr sekunder förutom på sjön då... hehe jo visserligen e dom väll byggde för det men då får man räkna med attd et blir mkt service och byte av delar på dom oxå då iaf jag klassar skotrar som crossmaskiner.. :)
Jaha, undra varför min har hållt då :p Har nu dratt isär hela motorn för genomgång, när det är sommar osv.. Har hittat 2st fel, packboxen bakom variatorn (vanligt fel på dessa maskiner) och 2st lager som sitter runt vatten/oljepumpsaxeln.

Så har väll insugningsgummina också gått sönder, men det beror ju knappast på hur hård man är på gasen. Men det är även ett vanligt fel på dessa maskiner. =)
 
B

Biosteel

jag ha väldigt svårt att tro att du håller fullt hela tiden? ..för i praktiken blir det aldrig mer än några sekunder..
 
S

StoxResearch

130fi:
Ja. Kanske därför dom har skärpt kraven för 4T MX. De som bodde inom 10km radie blev alldeles för lätta, :p
 
Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
jag ha väldigt svårt att tro att du håller fullt hela tiden? ..för i praktiken blir det aldrig mer än några sekunder..
Nej inte hela tiden, dock när jag lekkör är det stumt hela tiden, eftersom jag har så liten motor så.. Då menar jag i mjuksnö osv..
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
130fi:
Ja. Kanske därför dom har skärpt kraven för 4T MX. De som bodde inom 10km radie blev alldeles för lätta, :p

"Alldeles för lätta"....haaaaaaaahahahahaha vad fyndigt.:laugh:
Jag tror du börjar tackla av stox...30 min för att svara och en redigering 100 min senare,och det blev inte roligare än så:aetsch:.

Gå ut i det fina vädret nu för f*n.

puss och kram
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mikael_N:
Ehhh. Får vi höra nu vilken fin motor det är i stället? Nå? Du kan om du anstränger dig riktigt riktigt mycket.

"Jag är inte rädd. Jag KAN säga att motorn är fin. Jag är inte rädd..." ;)
Alltså, motorn krämar ur sig rejält med pulver, inget snack om det. Men som det nu är med 2T, ljudvolymen som ligger på 2000 decibel (jag vet, smått överdrivet), byta kolvringar etc. varje säsong (minst, kanske också byta kolvar).
Tycker det är alltför jobbigt då jag vill köra skoter under vintern, inte skruva i den.

Jo, du påstår att en högpresterande 2T inte låter högt, kan du visa det då, kanske en film eller något för hittils jag har ALDRIG sett något sådant?

Det verkar som att alla 2T med någorlunda pulver, alternativt 2T-wannabee-pulver (typ: gammal ZR600 med burk) bara måste låta "&)(?#¤=)("# för att kunna hävda sig, antagligen för att föraren tror att han har mer att köra med då (kan han inte ha en MP3 ipluggad i öronen med volymen på MAX och Annoying Thing på repeat?)

Visst, en 4T, ex. Yamma med MCX-fläkt i röven låter också ganska mycket (skulle inte ens fundera på att montera sånt på min maskin), men låter inte ens i närheten med den tidigare nämda ZR600.

Tar man istället en 4T med kompressor, blower eller front-turbo så låter de knappt mer än original, lägg till lite NOS också så man kan ha lite extra i bakfickan.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Alltså, motorn krämar ur sig rejält med pulver, inget snack om det. Men som det nu är med 2T, ljudvolymen som ligger på 2000 decibel (jag vet, smått överdrivet), byta kolvringar etc. varje säsong (minst, kanske också byta kolvar).
Tycker det är alltför jobbigt då jag vill köra skoter under vintern, inte skruva i den.

Jo, du påstår att en högpresterande 2T inte låter högt, kan du visa det då, kanske en film eller något för hittils jag har ALDRIG sett något sådant?

Det verkar som att alla 2T med någorlunda pulver, alternativt 2T-wannabee-pulver (typ: gammal ZR600 med burk) bara måste låta "&)(?#¤=)("# för att kunna hävda sig, antagligen för att föraren tror att han har mer att köra med då (kan han inte ha en MP3 ipluggad i öronen med volymen på MAX och Annoying Thing på repeat?)

Visst, en 4T, ex. Yamma med MCX-fläkt i röven låter också ganska mycket (skulle inte ens fundera på att montera sånt på min maskin), men låter inte ens i närheten med den tidigare nämda ZR600.

Tar man istället en 4T med kompressor, blower eller front-turbo så låter de knappt mer än original, lägg till lite NOS också så man kan ha lite extra i bakfickan.

Man kan inte ta slutburken/arna kolla röret hur det ser ut, alternativt ta hela röret. Göra en större ljuddämpare?
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Tja, ingen aning. 2T med någorlunda pulver eller låtsaspulver måste tydligen låta som Annoying i en PA-anläggning. ;)

Ingen har ännu visat något annat...
Det ska gå, bara det får plats. Tar man samma rör som det är i slutburken original så är det ju samma motstånd osv..

Men tycker också det är lite töntigt att sätta på en slutburk och tappa 5hk bara för ljudets skull..

Visst låter ju 4taktare skönt, men det finns mycket härligt ljud i 2taktare också!
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Det ska gå, bara det får plats. Tar man samma rör som det är i slutburken original så är det ju samma motstånd osv..

Men tycker också det är lite töntigt att sätta på en slutburk och tappa 5hk bara för ljudets skull..

Visst låter ju 4taktare skönt, men det finns mycket härligt ljud i 2taktare också!

Yes, här kan du stox inte komma och säga annat än att 2-takt Effekt kontra Ljud är bättre än 4-takt Effekt kontra Ljud!

Annars vill jag gärna höra en 200+hp 2-takt som låter mindre än tex. Trail-kitad Rx-1 på 240hp!

Upp till bevis:evil:
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Byta kolvar och ringar varje säsong? Nu får vi nog lugna oss lite va. Eller är det Aprilias 250 stall vi diskuterar? Isf är jag med, :)

Yamaha_nisse:
Tyvärr så är det alldeles sant att 2T går att få i princip godtyckligt tyst utan att tappa någon effekt alls. Så ligger det till. Orsaken är att 2T redan ska ha ett visst mottryck för att man ska få bra fyllnad av cylindern. Varför dom ändå ofta låter beror på skäl jag redan skrivit. 4T däremot, de lider mest av mottryck och tycker inte alls om ljuddämpare och liknande. Ett annat problem är att ljudet de släpper ur sig är lågfrekvent och färdas över sju berg och sju dalar, medans 2T ljudet "fastnar" i närmsta tall. Ja, 4T är skit, det är sant, :)

Tyvärr så tillhör jag också dom som kör omkring med småburkar som låter underbart (förjävligt?) så det är svårt att spela in min egen, :p Kolla filmerna på hemsidan så vet ni.

Jag körde ett tag runt med en 670 med twin rör som gick in i originalburken. Den lät inte mycket. Tyvärr led jag enormt varenda gång jag såg burken, så nu är den borta för gott. Kapade tom bort fästena och plåten som den låg på, så den kan inte ens enkelt monteras dit igen. Jepp, det var av viktskäl ALLTING rykte. Har man skotern utrustad så den väger som en blåval, varför då köra skoter? Det blir ju inge kul längre. Eller så kan man också se det som att om man inte vill ha kul, då kan man köra 4T, :p

Min kusin har en 1080 baserad på Mach Z trippeln. Tre "ciggarer" av största storleken. Den är också relativt tyst. Och jo, den borde ha kring 240 kusar i dagsläget när allt är ok.
 
Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Tyvärr så tillhör jag också dom som kör omkring med småburkar som låter underbart (förjävligt?) så det är svårt att spela in min egen, :p Kolla filmerna på hemsidan så vet ni.
Du får ju lite effekt av ditt ljud iallafall. Men tycker det är jävligt onödigt att sätta på en burk bara för att få ljud, och tappa 5hk.. Såg en kille på pixbox som hade tappat 11hk!! i skotern av en speedtechburk, han hade testat i bänken..

Jag har väll inte personligt så jättemycket emot burkarna, där det tar emot för mig är ju när vi får en ***** massa klagomål i tidningarna och det kommer förbud hit och dit! :(
 
S

StoxResearch

Max_K:
5hk är det sällsynt att man tappar, ännu mindre 11hk, :p. Då ska man ha designat fantastiskt dåligt. Ofta är det så att effekten är ungefär den samma (+/- 2hk). Det man vill åt med burkarna, som jag ser det, är viktminskningen. Att sänka vikten är ofta lika värdefullt som att öka effekten. Prova själv att byta huv på en skoter till en lättviktshuv, det blir enorm skillnad. Iaf på min gamla sur-Lynx med tjock glasfiberhuv och fastskruvade stålrör, :)

Tyvärr så är det ju så att ljudnivån oftast ökar när man stoppar på en mindre burk. Jag tycker inte det är farligt med burkar som låter. Det farliga är de idioter som drar fullt på fel ställen. När det är folk i närheten så smyger jag omkring på nästan tomgång. Det är att ta hänsyn. Såna puckon som kör tex på älven här i Gällivare förbi bostadsområdet mot OK/Q8 macken (du vet säkert var jag menar) med full mutter, det är dom som förstör för oss alla, :mad:

Av samma anledning kör jag nästan aldrig i stan, för mycket folk där. Kör mer i byn där man kan hålla fullt nästan överallt utan att nån hör det.
 
Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Max_K:
5hk är det sällsynt att man tappar, ännu mindre 11hk, :p. Då ska man ha designat fantastiskt dåligt. Ofta är det så att effekten är ungefär den samma (+/- 2hk). Det man vill åt med burkarna, som jag ser det, är viktminskningen. Att sänka vikten är ofta lika värdefullt som att öka effekten. Prova själv att byta huv på en skoter till en lättviktshuv, det blir enorm skillnad. Iaf på min gamla sur-Lynx med glasfiberhuv, :)

Tyvärr så är det ju så att ljudnivån oftast ökar när man stoppar på en mindre burk. Jag tycker inte det är farligt med burkar som låter. Det farliga är de idioter som drar fullt på fel ställen. När det är folk i närheten så smyger jag omkring på nästan tomgång. Det är att ta hänsyn. Såna puckon som kör tex på älven här i Gällivare förbi bostadsområdet mot OK/Q8 macken (du vet säkert var jag menar) med full mutter, det är dom som förstör för oss alla, :mad:
Jo, men har testat göra en slutburk, fick ju inte till konan uppe så den blev tät mot pipan, tyckte inte den lät så mycket.. Dock vägde den inte mycket mindre än originalburken (3200g).. Men visst är det ju roligt med fränare ljud, men jag hade inte pallat att ligga med burk på en sjö i 100+ för det låter ju nå jävulskt då :D Gör ju inget när man är ute i skogen då..

Jag kan hålla med dig om att det finns puckon som inte tar hänsyn till andra. Hojja man blir bara förbannat på dem. Tycker det har varit mycket förbud och skit nu denna säsong på träsket, leden var väll avstängd ganska så länge och så har dem ju sänkt till 30km/h där..
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Max_K:
5hk är det sällsynt att man tappar, ännu mindre 11hk, :p. Då ska man ha designat fantastiskt dåligt. Ofta är det så att effekten är ungefär den samma (+/- 2hk). Det man vill åt med burkarna, som jag ser det, är viktminskningen.
Det där tycker jag är så himla roligt när folk skriver.

3-6KG vikt minskning vid byte av burk som bl.a. leder till flerskoterhatare, hemskt ljud, förlorade sinnen (hörseln).

Den som någon gång ger mig en vettig anledning att slänga på en slutburk av "fränare ljud" modell ska ha beröm. Drar ett citat av Arjeplogaren som jag lika väl tycker passar in på detta ämne som på "va cool köra utan stänklapp".

Att köra utan stänklappar kanske kan jämföras med alla byars lokala fjortisraggare. De som sätter fast aluvingar, tvivelaktiga fälgar, den obligatoriska fönstertoningen, 2 miljoner wunderbaums, plyschtärningar:rock:, onödiga dumpventiler, dekaler med "VOLVO POWER" på bakrutan och slutligen det obligatoriska "basdunket" (trots att det mest låter som en överförfriskad gubbe med en maracas, dvs det "skallrar") på sin älskade volvo 240 alternativt saab 900. Ölutskänkning (langning) till flickor i yngre tonåren med tvivelaktiga intentioner och för lite erfarenhet av sminkning. Nattkörningar i bostadskvarter med "Basshunter", "Mange Schmidt" eller vilket band på trackslistan som ligger högst just nu, självklart med alldeles för hög volym och rutorna nedvevade. Bor hemma och går eller har just avslutat fordonsprogrammet.

De tycker det är häftigt. Alla deras kompisar och din 13-åriga dotter likaså. Men vi som har växt upp skrattar bara åt dem när de åker förbi och "imponerar".
Du stox. som endå är inne i 2-taktens själ varför inte vara lite speciell o försöka få till en skoter som går tyst..?
Jag personligen tror att det är där man kan tjäna pengar, för inget säger att tystare betyder tyngre.

Sen det där med att smygköra med slutburk o det inte låter mycket tycker jag är B.S.
Polarens IQ 600 med stingers låg o smygkörde i kanske 30 till ett garage som ligger 1.5 km från där jag bor till mig. Hörde han hela vägen sen han drog igång skotern. Står den på tomgång måste man skrika ifall man står brevid skotern för att man ska ha en chans o höra.. = hemskt, inte låter den vackert häller..?

Vackraste 2-takts ljudet by far är Sxr 700 org.