[Så du menar att en 2-takt har mer vrid på låga varv?/QUOTE]
Jag ber om ursäkt om jag var otydlig.
Det är så här:
Effekt står i direkt proportion till vridmoment och varvtal, dvs
högre effekt vid ett givet varvtal = högre vridmoment.
Exempel:
5000 rpm 74hp (4t) VS 80hp (2t), dessa två effekttal har då ett vridmoment på:
5000 rpm 103,9 Nm respektive 112,4 Nm.
Så som svar på din fråga, ja tvåtaktaren har högre vrid om den har högre effekt vid ett givet varvtal.
Ett annat exempel, Polaris 900 har 150 hp @ 7200 rpm, Yamma rx1 har 150 hp @ 10500 rpm.
Polaris 146 Nm, Yamahan 100 Nm.
Detta fenomen är helt naturligt eftersom tvåtaktarn har arbetstakt på hela slagvolymen vid varje vevaxelvarv, 4T har erbetstakt på halva slagvolymen per varv. (OBS oavsett antal cylindrar.)
//
//