S
StoxResearch
Hjulboggie rules:
Helt riktigt. 2T är i grund och botten en mycket bätre och billigare teknologi, Det är det som är poängen. Snöskotermotorer är idag precis som du säger på en väldigt primitiv nivå vad gäller utsläpp, därför är det svårt att tro att utvecklingskostnaderna är det som är den dyraste faktorn i produktionen. Detta trots att utvecklingskostnaderna garanterat skjutit i höjden mycket, vilket tyvärr syns på prislappen ordentligt. Därför är det dags att sätta stopp för skärpningar på rekreationsfordon. Det ger knappt någon effekt förutom att prislapparna exploderar. Vi kan inte bara pissa, skita och jobba, man måste ha nåt meningsfullt att leva för också.
TÄNK ifall du också skulle förstå att framtidens utsläppskrav inte kommer att vara inriktad på traditionellt vis (HC, CO och NOx) utan mot CO2. Knäpp bara på TVn så ser du någon prata CO2 inom fem minuter, Går knappt att titta på TV numera för man är så less. Och om utsläppskraven på CO2 skärps, då är 2T garanterat med i matchen just eftersom låg bränsleförbrukning är dess styrka. Och vet du vad det kuliga är? Teknologin FINNS redan och behöver inte forskas fram från grunden. Ojdå, det var visst precis vad BRP gjorde när de tog teknik direkt från Evinrude och stoppade i Rotax. Det behövdes lite vidareutveckling, men det drar även Evinrude nytta av. 2T utvecklingen har kommit för långt för att den ska kunna stoppas. Och det viktigaste av allt i hela ekvationen är; Folk vill inte ha den svintunga och tråkiga 4T skiten,
Se där. Du struntar igen helt i att en 4T Turbo är fantastiskt dyr att bygga jämfört med en sugmotor. I sann 4T anda är de motorerna också feta.
Vad gäller att bara ploppa i motorer från MC sidan i snöskotrar och gasa, så var det nästan det Yamaha gjorde med sina första två motorer; RX och RS. Jag kan lova att utvecklingen av dessa motorer inte kostade Yamaha mycket, krävdes nog mest bara nya block, resten av designen hade man redan. Det var liksom det som var Yamahas strategi gissar jag; Ta "befintliga" motorer, lägga ner enormt krut på chassin och marknadsföring och gå på knock. Att media inte precis talat dåligt om dem hjälper ju också en smula, Bra ide, men det gick inte. Med Nytro motorn är det annat. Yamaha TVINGADES att faktiskt lägga ner en massa pengar för att utveckla en bättre motor. Och det är det som kommer att knäcka dem. Det blir för dyrt för dem i längden. Att bara använda befintlig MC teknik räcker inte. Motorer av typen R6 och R1 är för dyra att producera, så de kommer "aldrig" att komma. Jag har verkligen inget emot dem utan vore bara glad för andra ifall de släpptes, men jag kallar mig själv "realist".
Helt riktigt. 2T är i grund och botten en mycket bätre och billigare teknologi, Det är det som är poängen. Snöskotermotorer är idag precis som du säger på en väldigt primitiv nivå vad gäller utsläpp, därför är det svårt att tro att utvecklingskostnaderna är det som är den dyraste faktorn i produktionen. Detta trots att utvecklingskostnaderna garanterat skjutit i höjden mycket, vilket tyvärr syns på prislappen ordentligt. Därför är det dags att sätta stopp för skärpningar på rekreationsfordon. Det ger knappt någon effekt förutom att prislapparna exploderar. Vi kan inte bara pissa, skita och jobba, man måste ha nåt meningsfullt att leva för också.
TÄNK ifall du också skulle förstå att framtidens utsläppskrav inte kommer att vara inriktad på traditionellt vis (HC, CO och NOx) utan mot CO2. Knäpp bara på TVn så ser du någon prata CO2 inom fem minuter, Går knappt att titta på TV numera för man är så less. Och om utsläppskraven på CO2 skärps, då är 2T garanterat med i matchen just eftersom låg bränsleförbrukning är dess styrka. Och vet du vad det kuliga är? Teknologin FINNS redan och behöver inte forskas fram från grunden. Ojdå, det var visst precis vad BRP gjorde när de tog teknik direkt från Evinrude och stoppade i Rotax. Det behövdes lite vidareutveckling, men det drar även Evinrude nytta av. 2T utvecklingen har kommit för långt för att den ska kunna stoppas. Och det viktigaste av allt i hela ekvationen är; Folk vill inte ha den svintunga och tråkiga 4T skiten,
Se där. Du struntar igen helt i att en 4T Turbo är fantastiskt dyr att bygga jämfört med en sugmotor. I sann 4T anda är de motorerna också feta.
Vad gäller att bara ploppa i motorer från MC sidan i snöskotrar och gasa, så var det nästan det Yamaha gjorde med sina första två motorer; RX och RS. Jag kan lova att utvecklingen av dessa motorer inte kostade Yamaha mycket, krävdes nog mest bara nya block, resten av designen hade man redan. Det var liksom det som var Yamahas strategi gissar jag; Ta "befintliga" motorer, lägga ner enormt krut på chassin och marknadsföring och gå på knock. Att media inte precis talat dåligt om dem hjälper ju också en smula, Bra ide, men det gick inte. Med Nytro motorn är det annat. Yamaha TVINGADES att faktiskt lägga ner en massa pengar för att utveckla en bättre motor. Och det är det som kommer att knäcka dem. Det blir för dyrt för dem i längden. Att bara använda befintlig MC teknik räcker inte. Motorer av typen R6 och R1 är för dyra att producera, så de kommer "aldrig" att komma. Jag har verkligen inget emot dem utan vore bara glad för andra ifall de släpptes, men jag kallar mig själv "realist".
Last edited: