Det finns knappt en enda hyrfirma som köper annat än fyrtakt de senaste fem-sex åren.
Som uthyrningsskoter som kör guidade turer, så körs ju snöskotrarna till 99% efter led (Men det finns väl alltid någon kund som missar leden och hamnar under någon lurvig gran).
Så därför tror jag att för dessa företag så spelar inte motorvalet så stor roll, viktigaste saken är nog att det finns en god service hos ÅF, när man bestämmer siog för sitt skoterval.
Nu är ju inte A.jaurs 2 skoteruthyrningsfirmor kanske störst i Sverige, men dessa 2 företag har väl tillsammans ca. 80-100 st snöskotrar.
Fram tills i vinter hade vad jag förstått ingen av dessa 2 firmor några 4T-maskiner i sin flotta, men nu i vinter så har det ena företaget köpt in ca. 5 st Yamaha, Det fanns för några år sedan ett 3:e företag som bara hade Yamaha, tror dom hade ca. 20 snöskotrar. Men dom gick i konkurs, och det berodde INTE på valet av snöskotermodell eller märke, utan det var helt andra orsaker. Så att påstå att knappt en enda hyrfirma köper annat än 4T stämmer då inte i A-jaur.
Sen fanns det ju för några år sedan ett bidrag att söka som uthyrningsföretagare, för inköp av 4T-maskiner, tror att det då var många som köpte 4T också av denna anledning.
Men denna bidragsmöjlighet tror jag inte finns kvar idag.
Edit. Kom just på att det andra uthyrningsföretaget har några X antal 4T-Rotaxar. Men faktum kvarstår det är långt ifrån alla hyrskotrar i A-jaur som är 4T.