Tvåtaktsmotorn är framtiden!

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
bygger ski-doo en RIKTIG skoter med bra finnish och motor.dvs ungefär 10ggr bätte DRIFTSÄKERHET än vad dom har nu skulle jag kunna ha en sån.
vill inte vara oroad att en skoter ska gå sönder.det är det viktigaste.
sen att yamahas fyrtaktsmotorer och likaså tvåtaktsmotorer har lång livslängd är ju också bra.

men som sagt.stå med trasig/krånglande skoter är inte allt för kul.speciellt inte om det handlar om en relativt ny skoter.
ski-doo kan ju helt klart bygga roliga skotrar men motorerna är inte det bästa(min åsikt,ej fakta)
personligen tycker jag att summit xpn verkar vara stenhård men jag har fastnat för yamaha pga att jag inte ägt något annat märke som hållt lika bra.
gammel v-maxen gick 1160 mil innan första felet som var självförvållat(cdi box)
vectorn har gått 360mil nu tror jag och det enda som har hänt är att en slang har lossnat.


för mig är inte bensinförbrukningen det största problemet hoss en 2-taktare utan hållbarheten.men det har ju egentligen inte med att det är två takt att göra helt och hållet.felet är att motorerna ska vara lättare,lättare och ge mer effekt.
det är det största problemet.
vad skulle det annars vara?

tror inte ens att du stoxresearch motsäger mina åsikter i det här inlägget.
 
S

StoxResearch

RotaX447:
Jag håller med dig i det mesta, :)

Att det går att få hållbarhet i en 2T motor, det har ju om någon Yamaha själv bevisat med sina triplar... Därför är det för mig så förvånande att vissa som tycker om Yamaha idag inte gillar 2T bla för att de "har så dålig hållbarhet"... Har dom redan glömt Yamahas 2T motorer? Så länge sen är det väl ändå inte... Men kanske dom syftar på de högvässade twinnarna som finns idag, vad vet jag?

En sak är säker... Det eller de märkena som ihållande har såpass dålig hållbarhet att den stora massan tycker det har gått för långt, dom tappar försäljning... Men i slutändan så är det ändå konsumenterna som styr... Det går att sälja exakt hur dåliga skotrar som helst, så länge dom hittar köpare...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
japp nu börjar vi komma överens.
ska lägga in en lista här med vikter på vägda motorer så att du kan jämföra med.
tycker att den absolut platsar i ämnet.
stämmer ju inte till 100% men är ju inte allt för stor skillnad i vilket fall.

annat forum skrev:
Komplett MED gasare och motorfäste.
VES 600 motor från en ProX-03 - ca 33 kg
En Polaris 650 motor (gammal 3-cyl från -92) - ca 42 kg.
En Yamaha RS Vector motor väger - ca 52 kg.
Apex: 55 kg


Med allt UTOM variator och förgasare.
Viper Ca. 42-43kg
SX-motor: 35kg
SRX-motor:45kg


Utan spjällhus men med motorfästen och variator.
Suzuki 700 twin EFI: 42.4 kg


Utan variator å pipor.
Indy 500 motor 34kg
Rotax 670/747 motor 37,5kg
Rmk 700 motor 41,5kg


Med Variator & Förgasare men UTAN pipor
Rotax 643 -91: 45,5kg


Utan oljepump,termostat,stift,avgassystem,variator.
F8 firecat carb : 31 kg


Utan variator och avg
Rotax 600 (F3): 42.5kg
(Avgasrör 11,9kg, Ljuddämpare/slutburk 8.3kg)


Thunder, inga förgasare, ingen variator eller avgassystem men motorfästen. T660, ingen variator,inga motorfästen, inge oljetråg, tror även vattenpumpen saknades. men hela insuget och grenröret var monterat.
Thunder 1000: 52kg
T660: 52kg


Förstärkta motorfästen ca+ 1kg, utan variator och gasare
Viper: 37 kg


Mach Z: 46,5kg


Utan variator,grenrör,förgasare,magnapull, men med motorfäste
Rotax 800ho: 32kg


Med motorfäste, grenrör, tändstift, variator, magnapull, insug och 440 variatorn på båda.
Rotax 440 -07: 34kg
Rotax 800 HO: 37.5kg
vikten på en yamaha 4-takt är ju hög men motorn spelar inte så stor roll som man kan tro.men det tillkommer ju en del vikt på fyrtaktsmotorn så säg kanske 10kg? extra förutom motorn.annars tycker jag att själva motorn är extremt lätt.är ju trotts allt en 4cylindrig 4-taktare på 1liter och 150 hästar
det jag menar är att yamaha byggt tunga skotrar tidigare också så det har inte med motorn att göra att dom väger mycket.
viper mtn med elstart väger ungefär lika mycket som tex rs rage eller min vector mtn.

en ski-doo tnt väger 180kg
en yamaha nytro väger väll runt 240 torr?(tror jag läste 260 fulltankad någon stanns9
dom 60 kilona har inte bara med motorn att göra.

vad väger 800an?xp alltså.

tycker endå att nytron är lätt på pappret.har inte fått provköra någon så jag vet inte hur dom är att köra
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
XP 800 väger 193kg tror jag. Varför väger nytron nästan 50kg mer?

för att yamaha är mycket tyngre helt enkelt.
tror du chassiet väger lika mycket eller?
skulle tippa på att en xp med yamaha APEX motor skulle väga någon stanns runt 220kg färdig.

eller ski-doo motorn i en apex kanske 280-290kg.
varför blir det så då?

mer och grövre material.lättare matreal.
allt på ski-doon är byggt för att vara lätt.
yamaha börjar också bli lättare men inte lätta.

yamahas 4cylindriga motor står ju bara för ca 20kg extra så man kan ju fråga sig hur det är gjort
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Att motorn är 20kg tyngre vet jag, men att Yamaha'n skulle behöva 30kg övrig vikt för att inte falla ihop låter konstigt. Antingen är BRP extremt smarta, eller Yamaha helt blåsta. Du råkar inte veta vad Nytro-chassiet väger?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ny men med tanke på att det är en rs motor i grunden och den väger 52kg så går det ju att räkna ut.sen lägga till ett par kg för sump.
vet inte om 52 kg är med eller utan variator.men någon stanns runt 170kg kanske chassiet väger?

vet ju inte vad nytron väger torr och har inte lust att söka upp det just nu.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det kan ju kanske vara svårt att jämföra olika skotermärken när man jämför vart vikten i skotern sitter, om det är i chassiet eller motorn. För chassiekonstruktionerna skiljer väl sig ju ganska så mycket åt märke för märke.

Tänker att det kanske är rättare att jämföra samma märke, modell för modell.
Vad väger t.ex en F1000 ?
Och vad väger en Jaguar Z1 ?

Bägge dessa skotrar är väl "Stöpt" i stort sett samma form, men med olika motoralternativ, 2T eller 4t, bägge är 2 cyl. och med i stort sett lika stor cc.

Vet inte om jag tänker rätt, men det borde väl säga det mesta om skillnaden, eller inte skillnaden, på motorvikten, beroende på vilken motortyp som sitter i respektive modell, om dessa 2 skotermodellerna väger lika, eller olika, om ni nu förstår vad jag menar, blev en lite krånglig förklaring kanske ?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag förstår exakt hur du menar.

att om två LIKADANA chassien har två olika motorer i detta fall 2takt vs 4takt och dom väger lika mycket så skiljer det inte lika mycket som folk säger.

det du skrev i ETT inlägg har jag försökt förklara hela tråden ut.
eftersom den nyaste generationen av rx1 väger lika mycket som f1000 enligt hörsägen så är ju redan det ett framsteg för 4-takt i snöskotrar eller kanske ett baksteg för 2-taktare.


ska kolla upp det mer i morgon
 
S

StoxResearch

Jag har skrivit det här förr, men skriver det igen, :)

Man kan inte bara lägga till motorvikten till en Rev XP och tro att man är hemma... Om vi låtsas att man kunde slänga in en Apex motor i en Rev XP och gjorde det, då skulle chassit gå av! En tyngre motor genererar större krafter i chassit också... DÄR är förklaringen, vilket Casy också verkar vara inne på...

Vissa försöker få det till att det är Yamaha som bygger tunga chassin... Det tror jag inte alls på... Yamaha jagar all vikt dom bara kan, det är deras enda chans... Hur ska man annars förklara tex Controlled Flow casting (CF), Titan, Magnesium och Plast som Yamaha använder för att få ner vikten...

Tex Yamaha har ju haft massor av år på sig att komma ikapp men inte lyckats... Det är inga rymdskepp vi åker omkring på, utan primitiva snöskotrar... Hade det varit möjligt att komma ikapp då skulle dom varit ruskigt nära redan nu...

Antingen lever man i sin egen värld och försöker intala sig själv och andra att 4T kommer ikapp (viktmässigt) förr eller senare, eller så accepterar man sanningen och hoppas på att folk kan acceptera skillnaden... Hur det än är så är dom inte ikapp på långa vägar (saknas något ton) och det är det relevanta i slutändan, :)
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
det är just det där jag inte förstår va ddu får ifrån....
jag tror inte att dom extra 20kg säg 40 istället då så kan du sätta dit 20 ***** kg aluminium som förstärkning.

eller så lever man sig in en annan värld och inte accepterar att det finns bättre alternativ
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Såg en insändare i en tidning för nån dag sen som löd "Jag skulle åka längdskidor på fjället. När jag kom till sjön så lät det som nån sorts is-racing, men jag såg inget. När jag närmade mig fjälltoppen så lät det som nåt motocross-race, såg fortfarande inget. När jag sedan kommit ända upp får jag se flertalet snöskotrar som leker. Jag kommer inte återvända till fjället förens dom får bort oljudet!!"
Något i den stilen.. jag blev ganska irriterad när jag läste det. Tror gubben han äger fjället :S

Förövrigt så tror jag Yamaha har chanser att banta mer vikt. Kanske på nästa generations chassie..
 
S

StoxResearch

RotaX447:
Ta ett tungt föremål och hoppa upp och ner och känn hur det känns... Sedan tar du ett lätt föremål och hoppar upp och ner och känn efter... Vilken av dom tror du är jobbigare att hålla emot för tex dina ben? Det är precis samma krafter som chassit också utsätts för...

Casy:
Klart det går att banta, det går det alltid... Det kan man ju själv också, :p
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
okey men då menar du alltså att inte skotrarna håller för en förare av tex 120kg.

för finns ju fjäderlätta förare som knäcker chassien.

jag som väger 40kg mer än den föraren.alltså borde ju inte chassiet hålla för mig eller?
 

S-Granberg

Aktiv medlem
10 dec 2007
88
0
6
Överkalix
XP chassiet är så nerbantat på mycket, ´ta en koll själv, en del lösningar är jorda så enkelt att man börjar fundera över hur chassiet ska hålla, men det lär vi ju få se under året... Kan säkert bli ett toppen chassie om dom får arbeta mer på det och kanske dom måst lägga till lite mera vikt på det.. Men vad vet jag
 
S

StoxResearch

RotaX447:
Du tror inte på vad jag säger va? Helt ok, :) Ifall du har rätt så kommer det alltså en 4T när som helst som inte väger mer än vad en 2T gör plus lite till mervikt för motorn och tillbehör... Ska bli kul att se vad det blir för nåt...

Lite mer tillägg;
A) Motorn ger pricken över i... Man MÅSTE alltså dimensionera grövre pga vikten oavsett hur lite det än må vara...
B) Motorn är något längre fram än föraren vilket gör att den belastar skotern mer i framändan...

S-Granberg:
Jag har detaljstuderat XPn tro mig, :) Jag ÄR kär... Visst är det ett extremt bygge... Men just därför är den också så extremt mycket lättare än allt annat...

För att klargöra EN sak; Jag är EXTREMT impad av vad Yamaha har åstadkommit om man tänker på vad dom utgår ifrån, nämligen 4T...

Ända tills XPn kom så tyckte jag faktiskt att Yamaha jobbat på allra bäst... Men nu så har Ski-Doo släppt en maskin som använder en del av samma trick som Yamaha; Plast, Magnesium och framförallt Controlled Flow Casting... Och vad hände? Kabam! Fruktansvärt lätta maskiner... Just pga att Yamaha redan använder en del avancerade trick så har jag svårt att se hur dom ska kunna komma mycket längre... Det "försprång" dom hade tillverkningsmässigt är bortblåst...
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har detaljstuderat XPn tro mig, :) Jag ÄR kär... Visst är det ett extremt bygge... Men just därför är den också så extremt mycket lättare än allt annat...
Visst, bra på en utställning kanske, men det är ju bra om den håller och köra med också.

Jag är ingen Doo-fantast, men jag har ALDRIG hittills hört så mycket RACKEL kring årets Doo-maskiner någonsin.

Inte ens om Cat när det racklade som värst för dem.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
jag förstår exakt hur du menar.

att om två LIKADANA chassien har två olika motorer i detta fall 2takt vs 4takt och dom väger lika mycket så skiljer det inte lika mycket som folk säger.

det du skrev i ETT inlägg har jag försökt förklara hela tråden ut.
eftersom den nyaste generationen av rx1 väger lika mycket som f1000 enligt hörsägen så är ju redan det ett framsteg för 4-takt i snöskotrar eller kanske ett baksteg för 2-taktare.


ska kolla upp det mer i morgon
Poängen är ju om dessa bägge skotermodeller, som i stort sett är "stöpta" i samma form, har samma vikt, så borde det ju logiskt sett, innebär att det inte behöver finnas någon betydande viktskillnad på 2T- & 4T-motorer, eller tänker jag fel här ? :confused:
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Kom ihåg att viktjämföra 2t och 4t motorer med SAMMA effekt.
Annars har vi det här med äpple och päron.

Om inte, jämför motorer med samma slagvolym.
Oj då, då fick vi päron och äpplen, dvs mycket olika mängd hästar.
1000cc 4t = ca 120 hp
1000cc 2t = ca 170 hp

//
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Tror du ser/läser fel... Du kan inte mena racklet, utan de miljarder ägarna som är lyriska över sina XP, :) Kan inte minnas att jag har sett nåt liknande faktiskt...