ULTIMATA REV tråden

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
Hej
jag tänkte ta upp lite fakta om revskotrarna jag skriver det jag vet lr tror jag vet och så kan andra fylla på med fakta hade jag tänkt

2003
första reven släpptes i sverige, 440 endast som tävlingsmaskin och 600/800 med bäversvans.

2004
reven får förstärkningar där 03an gick sönder
ny dyna på 440
tjänstevikten är 235kg

2005
440 uppgraderas med slirdrev

2006

2007

2008
 
4

426H

2006 hände ju en del också. Mycket bättre skidor, annan infästning=mer lättstyrd + lite sänkning fram för bättre ledegenskaper.
 

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Då kan jag passa på att flika in några fler frågor här kanske....:Funderar på att köpa en 600 Renegade från 2004 eller 2005 till nästa säsong. Men tycker det det är svårt att få något grepp om hur den går i lössnö resp fastare underlag...

-Hur är boggien uppbyggd på Renegaden (REV-chassit)? Går det att ställa hårdhet på dämpare/fjädrar?

Anledningen till funderingen är om man ska åka två pers, går det att ställa?

-Hur pass god är "komforten" vid tex ledkörning?

-Renegaden verkar annars vara den bästa kompromissen mellan lössnö och fastare före...samt sportigt åkdon för två personer mellan varven...

-600 SDI motorn kom väl 2005, ska väl kunna vara tillräckligt med klös i den för att göra en nöjd...eller ska man behöva gå på en 800? Som då förövrigt är bestyckad med förgasare och bränsleekonomin lär bli markant sämre...

-Stämmer det också att from 2005 årmodell blev mattan 40,5 cm istället för 38 cm på 2004?
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Hade inte 600 Sdi -04 också problem med bränslepumparna?
Gick dåligt med lite soppa i tanken!?!?
Fixade dom till det till -05??
 

rotaxkungen

Aktiv medlem
9 jan 2008
80
0
6
Helt otroligt igentligen att ingen kom på förens 2002-03 hur man skulle framföra en snöskoter.
Tyckte inte alls om Reven när den kom,köpte mig en 500 SS-05a i slutet på 2004 och blev totalt nykär.
Köpte en till Rev till i år "MXZ 600 HO-07a"sålde undan sambons sitta på pakethålleren Polaris,sen fick hon 500 SSen.Så nu är vi 2 nöjda Ski-Doo ägare.

Har provat både nya Polarisarna,Lynx och Arctic men jag tycker inte dom kommer i närheten av vad Revarna har att erbjuda.

Ski-Doo följer inte utvecklingen...Dom leder den!
 

Nybbe

Medlem
22 sept 2007
32
0
1
Umeå
Hade inte 600 Sdi -04 också problem med bränslepumparna?
Gick dåligt med lite soppa i tanken!?!?
Fixade dom till det till -05??
Det stämmer med bränslepumparna ! 04:ans maskiner hade problem med insprutningen.. !
Det blev åtgärdat senare-

Hade en 04:as rev som krånglade ..
 

MRBLOMMEN

Välkänd medlem
11 dec 2005
158
0
6
42
Hammerdal
sdi problemet är lätt att fixa montera en liten tank mellan soppa tanken och pumpen så får den den soppa den behöver vid snabba gaspådrag..

ska funka iallafall om mina teorier stämer har ej provat sj har ingen sdi motor
 

Bäcker

Medlem
23 okt 2006
48
0
1
Orsa
Det stämmer med bränslepumparna ! 04:ans maskiner hade problem med insprutningen.. !
Det blev åtgärdat senare-

Hade en 04:as rev som krånglade ..

Jag har en Rev 600 SDI -04 som krånglar! :( Den är inne på verkstad nu och äntligen verkar dom hittat felet i alla fall. Som sagt, bränslepumpen!
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
SLP Powder Pro är helt suveräna på Renegade -05:an (som de väl är på de flesta skotrar:)). Original "Precision-skidorna" (hette de så...de med styrstål ute i kanterna...två per skida) var/är helt värdelösa när det blir lite löst...funkar endast på hårda leder.

Japp...-05:ans Renegade har 40 cm matta. 2-up dyna funkar fint att klicka fast. Brukar då bara helt enkelt vrida om bakre fjädringsblocket till läge 4 om jag skjutsar vuxen (sällan) och läge 3 om jag kör någon av ungarna. När jag kör ensam använder jag läge 2 vid lössnösurfning och läge 3 vid ledåkning. Jag har Adrenaline-paketet och möjligen kunde dämperiet i boggin varit något fastare....X-paketet säkert bättre....men då kan man å andra sidan inte få 2-up dyna. Tror dock jag skall prova byta olja i dämparna och se om det blir bättre. Min skoter hade gått ca 290 mil när jag köpte den och nu snart 400....börjar bli dags kanske...ett oljebyte i dämparna sägs ju kunna göra underverk!

600 SDI'n är jag grymt imponerad av än så länge.....har bara kört 100-talet mil ännu....är nu åter till 2-taktens förlovade land efter att varit vilse i 4-T träsket några år:rolleyes: SDI'n är lättstartad, har mycket fin gångkultur och är rapp, har inte haft något krångel med den....ännu ;). Att den snittar på 1,7 liter milen vid tämligen inspirerad blandad körning gör ju inte saken sämre:D
 

A.H

Välkänd medlem
10 jan 2009
284
0
16
Haparanda
undrar om det är nå mer skillnader mellan 550f chassiet och 440 chassiet än bara förstärkningarna, tacksam för svar :>
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
undrar om det är nå mer skillnader mellan 550f chassiet och 440 chassiet än bara förstärkningarna, tacksam för svar :>
Förstärkningarna skiljer samt att 550f chassiet inte har det iordninggjort för vätskekylning av förståeliga skäl.
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
vilken rev rekomenderar ni för max 60,000. 04, 05? undrar även hur ledegenskaperna är tex motför lynx -06 och 07?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Då kan jag passa på att flika in några fler frågor här kanske....:Funderar på att köpa en 600 Renegade från 2004 eller 2005 till nästa säsong. Men tycker det det är svårt att få något grepp om hur den går i lössnö resp fastare underlag...

-Hur är boggien uppbyggd på Renegaden (REV-chassit)? Går det att ställa hårdhet på dämpare/fjädrar?

Anledningen till funderingen är om man ska åka två pers, går det att ställa?

-Hur pass god är "komforten" vid tex ledkörning?

-Renegaden verkar annars vara den bästa kompromissen mellan lössnö och fastare före...samt sportigt åkdon för två personer mellan varven...

-600 SDI motorn kom väl 2005, ska väl kunna vara tillräckligt med klös i den för att göra en nöjd...eller ska man behöva gå på en 800? Som då förövrigt är bestyckad med förgasare och bränsleekonomin lär bli markant sämre...

-Stämmer det också att from 2005 årmodell blev mattan 40,5 cm istället för 38 cm på 2004?
Bra frågor.

Några svar?