Ultimax3 disintegrerad

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Hejsan, var ute och gled lite i helgen och fick lust att hålla pluggen över en sjö. Kom bara 1/3 av sjön innan det sa BOOM :eek: och min 30 mil gamla Dayco/Carlisle-rem upplöstes till ett tjockt svart moln som flög ut genom ventilationshålet bakom sekundären. Nåja, ungefär så iaf.

När jag sedan lyfte huven och började samla ihop rembitarna som låg utsprölade i hela motorutrymmet märkte jag att sekundären var lite varm men sekundären var brännhet. Alltså slirar det i primären antar jag. Är det typiskt att det slirar just i högre fart när det slirar i primären? Och vad rekommenderas isf för åtgärder? (nämnas bör att RPM ligger till synes bra i hela registret) Har justerbara TRA pinnar. Är det någon skillnad mellan att ändra vikt iform av "TRA-rull-pinnar" jämfört med att ändra vikt i form av vända de justerbara "klickarna" på TRA:n? (De som har nummer 1-6). Om min teori stämmer att remmen slirar i primären just i högre fart så vill jag ha mer remtryck i högre fart utan att för den skull störa nuvarande "responsen" som jag har i låg fart...

Är det någon som har en idé om vad som bör justeras?
Förslag på alternativ rem? (har förstårtt att ultimax3 är rätt "mjuk")

Ehh jo och varatorerna är linjerade ganska nyligen.
 

Bewra

Välkänd medlem
4 aug 2006
238
0
16
Piteå
bewra.hopto.org
det går bara att använda originalremmar på tra variatorer

Jo det sägs så, eftersom bombardier har tydligen en egen vinkel på remmen, rätta mig om jag har fel.
Förra säsongen sprängde jag 2st orginal remmar på min och nu i vinter har jag sprängt en orginalrem, började alltid med att remmarna remsade upp sig rejält ganska fort.
För ett par veckor sen köpte jag en Gates extreme på okq8 (130kr dyrare än orginal) och den håller mycket bättre.
 

tobbi_84

Välkänd medlem
13 dec 2006
194
0
6
o så en fråga ,vad e orsaken till att remmen börjar tråda sig ? fan int billigt med orginal för typ 1000 spänn :O
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
just det här irriterar jag mig på, det blir ju stekhett inne vid variatorerna och primären blir ju brännhet. har bränt 3 remmar på 200 mil nu, 2 original och 1 pirat. Originalremmarna trådar upp sig väldigt fort enligt mig, armeringstrådarna släpper ju hela tiden, man hör hur dom slår mot variatorskyddet när dom lossnar. Men på piratremmen så sitter armeringstrådarna kvar men den blir smal väldigt fort och har inte samma backshift och "gassvar". Har nu borrat up 7 st hål bak på vänster sidokåpa för att se om det hjälper.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Undrar som sagt om det är just i högre fart som det slirar eller om det är allmänt i hela registret. OM det är bara i högfart så funderar jag på om man skulle kunna lösa/lindra problemet genom att köra ett lägre "clicker" nummer och kompensera varvvillighet med att lätta pinnbultarna istället. Min teori (icke välgrundad) är att det skulle leda till jämförelsevis högre remtryck i hög fart...

Nån som kan kommentera detta?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
ja det verkar ju som om det är när man håller stumt som den måste slira, jag tror då min är för högt drevad. Nog för att jag bara fått upp den i 145km/h men, det är inte ofta man kör så fort.
 

kalkberget

Medlem
17 mar 2007
10
0
1
eskisltuna
jag har exakt samma problem, så fort jag gasar hårt i ca fem till tio min. så lossnar armeringen i remmen eller när jag kör fort utan att pressa nått särskillt, fattar inte vad som är fel men mistänker linjeringen av variatorerna ....börjar iaf tröttna rejällt på att åka bil till stan å köpa remm istället för att åka skoter..
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Ja, men man tycker ju att linjeringen inte ska vara dålig på en så pass ny maskin. Men som sagt så håller jag med dig, det börjar bli drygt att köpa nya remmar hela tiden (och otroligt dyrt). Blir nog inte så mkt körning i påsk pga av ekonomin :S

edit: du skrev att ultimax 3 remmen var mjuk, jag har då fått höra att den ska vara hårdare än originalremmen som bombarider säljer. En del säger att den håller bättre också? någon som prövat och kan uttala sig om den?
 
Last edited:

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Jag har hört precis motsatsen, originalremmen är tuffare än ultimax3:an. Jag tror ej heller att det är linjerningen av variatorer som gör det för Tords motorservice linjerade min i höstas och jag tror inte den ställt om sig så mycket efter det. Jag är mer inne på att det är "för hög" drevning eller nått. En annan sak är ju denna HPV27 sekundär som man kan ställa in och kompensera för remmens slitage. Om den är skruvad i för att fungera för en sliten rem och man sedan sätter en ny remm så ligger ju den nya för högt i sekundärvariatorn. Detta i sin tur kan nog ge onormalt slitage. Hmm jo, ju mer jag tänker på det så kan det ju vara detta som är mitt problem...
 

tobbi_84

Välkänd medlem
13 dec 2006
194
0
6
hur ska remmen ligga i sekunderän ? just ovanför,jämns med ? tror min ligger nån mm ovanför
 
Last edited:

tobbi_84

Välkänd medlem
13 dec 2006
194
0
6
exakt så ligger min ,men remf*n vill tråda sig ! får bli en omdrevning 2 kugg midnre på lilla drevet ,så får man se om det hjälper !
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
jag var ute och körde nyss i ca 10 minuter, när jag sedan stängde av skotern och skulle känna på variatorerna gick det inte, man kunde inte hålla med handen på dom. Så jag hämtade en vante och efter ett tag så blev det för varmt med vanten också. Det är ju helt otroligt att det ska bli så förbannat varmt!! jag känner jag blir arg och less på det här nu.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
vissa säger att det fungerar med att dreva ner skotern 2-3 kugg då blir variatorn inte lika varm
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
jo, jag ska pröva det till sommarn då man jobbat lite. ekonomin är inte på topp just nu :S