Underställ lager 2??

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Tjenare!
Vad kör ni med för underställ?
Med lager 2 menar jag inte vilka långkalsonger osv som sitter tajt närmast kroppen utan vad har ni sedan?
Jag vill ha ett lager 2 innan för mina skalkläder som även värmer lite.
Vart hittar jag det? Länka gärna
//Jimmy
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
finns typ "fleeceunderställ" på jula för typ 199:-. Kan ju vara värt att kolla, har ett sådant själv utanpå det vanliga understället om det är riktigt kallt:)
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
craft har bra lager 2 prylar, både för ben och överkropp. även houdini är schyssta grejer dock är de väldigt dyra men grymt sköna och användbara :)
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Vid behov kör jag microfleece som andra lager, nåt rätt billigt från Inter Sport tror jag. Första lagret är nåt snordyrt ull-kör. Funkar fint.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Vid behov kör jag microfleece som andra lager, nåt rätt billigt från Inter Sport tror jag. Första lagret är nåt snordyrt ull-kör. Funkar fint.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Åker samma som dig, problemet är ska man "ha det bästa" kostar det som fan.
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Kör med Craft underställ och ett steg 2 lager från Phelix som är ett microfleece set.
Båda är köpte på Lager 70 Insjön.

Funkar skitbra med rätt ytterplagg ända ner mot -30 vad ja testat hittils iaf.
 

rocketman

Välkänd medlem
25 dec 2010
555
3
18
Hallsberg
köpte onepiece underställ på xxl sport sånt som hockeyspelare har sjukt skönt utan skarv mellan kallingar o tröja har åkt i typ 12 grader kallt o det funka hur bra som helst kosta 99:- slog till på 2 st , enda nackdelen jag kan se med det är om det blir "tallsurfa" :(
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Merinoull närmast kroppen och fleece som lager 2.

Är det lite varmare så kör jag med tunt ullfrotteunderställ som lager 2.
 

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
köpte onepiece underställ på xxl sport sånt som hockeyspelare har sjukt skönt utan skarv mellan kallingar o tröja har åkt i typ 12 grader kallt o det funka hur bra som helst kosta 99:- slog till på 2 st , enda nackdelen jag kan se med det är om det blir "tallsurfa" :(
Hur fan gör du när du ska stanna till och pissa?
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jag har jobbat i 13 år med bl a friluftskläder, så här kommer mitt bästa råd.

ICEBREAKER Merinoull, det bästa som någonsin suttit på denna kropp. Dyrt som fasen, men överlägset.

ULLFROTTE, varmt lager 2. Ganska dyrt.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Kör oftast enbart med ett ställ från woolpower eller fristads(eller snickers, minns inte).
Dvs det folk skulle kalla lager 2.
Nu har jag iofs rätt så varma byxor med foder men även nä rjag jagar så har jag oftast bara ett lager, utom vid toppfågeljakt i -20.

Woolpowerstället är dyrt men riktigt bra.

Mvh Erland
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
bra råd från många skulle gärna få fler länkar till vart man kan handla....
Som sagt är lager 2 jag är ute efter dvs det du har utanpå understället och innanför skoterjackan.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tänk om alla i denna tråd kunde telepatiskt förklara för en del av mina vänner hur det funkar.

Dom som kör svindyra Goretex-ställ men bomullskallingar, bomullslångkallingar fårn Björn borg och toppar det med ett par bomullsmjukisar från InterSport därunder, blir blöta och kalla och skyller på "Goretexskiten för 8000kr".

Frapperande :D
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Hahaha låter som farsan när han fick det första Gore tex-stället av skogsbolaget för länge sen.
Han använde de en gång å sen vägrade han använda "döm där jävla plastpösarna"...
:)

Som sagt Gore tex å andra membrankläder är i princip värdelösa om man inte använder dom på rätt sätt med rätt kläder under.
Dvs antingen med ett lager under - värmande och fukttransporterande lager, ull eller konstfibrer av nått slag
eller
Två lager under - ett transporterande lager underst och ett värmande över.

Eventuellt kan man ovanpå lager två ha en bomullströja som man tar av eller byter när den blivit blöt av svett...
I övrigt är bomull skit...
Som nån skrev tidigare i tråden: inte ens bomullskalsonger, skaffa ull eller liknande eller skippa kortkallingarna helt då ni ändå har långkalsonger av bättre material på er :)

Mvh Erland