Uppfräschning av -97 Grand Touring HC

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Ska börja riva i skotern, och har en del som ska åtgärdas. Dom två främsta hjulparen i boggien har alldeles för stora hål i aluskenorna pga tidigare ägare kört med skurna lager. Åtgärd jag har tänkt göra är att låta någon TIG:a igen hålen och borra nya. Sedan ska det dit nya lager och slides, även nytt drivaxelslager. Är detta något som ni kan rekommendera?

Sedan ska elen åtgärdas, behöver man dra nya kablar eller räcker det bara att byta ut dom kontakter som ser dåliga ut? Hade gärna velat få igång ex lysen och temp-mätare. Vet att voltregulatorn behöver bytas till en början. Hastighetsmätaren hade jag också velat få igång. Vajern går väl växelhuset, right? Hur ser det ut på det ställe som vajern ansluts mot, något som det är vanligt att det pajar?
Hade tänkt byta kolvar i motorn, nog borde det väl fungera med piratkolvar?
Hela motorn ska lyftas ur och allt ska rengöras från olja, remdamm och diverse skräp. Primärvariatorn är i stort sett som ny, möjligtvis om sekundären behöver sig en översyn. Bränsleledningar ska bytas och förgasare ska rengöras/ställas in.
Är det något annat som ni kommer på som man ska ta sig en titt på?
Det gäller ju en -97 Lynx Grand Touring HC med 670 motorn.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ska börja riva i skotern, och har en del som ska åtgärdas. Dom två främsta hjulparen i boggien har alldeles för stora hål i aluskenorna pga tidigare ägare kört med skurna lager. Åtgärd jag har tänkt göra är att låta någon TIG:a igen hålen och borra nya. Sedan ska det dit nya lager och slides, även nytt drivaxelslager. Är detta något som ni kan rekommendera?

Sedan ska elen åtgärdas, behöver man dra nya kablar eller räcker det bara att byta ut dom kontakter som ser dåliga ut? Hade gärna velat få igång ex lysen och temp-mätare. Vet att voltregulatorn behöver bytas till en början. Hastighetsmätaren hade jag också velat få igång. Vajern går väl växelhuset, right? Hur ser det ut på det ställe som vajern ansluts mot, något som det är vanligt att det pajar?
Hade tänkt byta kolvar i motorn, nog borde det väl fungera med piratkolvar?
Hela motorn ska lyftas ur och allt ska rengöras från olja, remdamm och diverse skräp. Primärvariatorn är i stort sett som ny, möjligtvis om sekundären behöver sig en översyn. Bränsleledningar ska bytas och förgasare ska rengöras/ställas in.
Är det något annat som ni kommer på som man ska ta sig en titt på?
Det gäller ju en -97 Lynx Grand Touring HC med 670 motorn.
1: tigga igen funkar men förstärk med en stålplåt också som du bultar fast i skenorna.

2:elen... byt kontakter och vad som är enkelt först och funkar inte det så får du riva kabelhärvan.

3: hastighetsmätaren: på skidoo av liknande årsmodell så sitter vajern på drivaxeln och sitter monterad under sekundärvariatorn. Tror inte det skiljer sig på din men det ser du.

4: jag har alltid bytt till piratkolvar och jag har alltid varit nöjd.

5: se över insugsgummin och packboxar på vevaxeln om du ändå lyfter ut motorn.
 

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Tog lite tid, men nu är boggien utriven, och den behöver en del åtgärder så att säga...
Kan man ta bort termostaten om det är tänkt att skotern bara ska gå när det är lite varmare ute? Dvs som lägst -10 grader. Och försöker även se om jag behöver en ny tempgivare, den som sitter i nu varierar i motstånd i motsvarighet till temperaturen, men är det någon som vet börvärdena vid givna temperaturer?
 

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
En snabb fråga, ska till och beställa ny kedja då den gamla glappade rejält i sidled. Enligt duells så ska original till min vara 74 länkar och 11 plattor bred. När jag räknar på den gamla kedjan så får jag ihop det till 13 plattor!
Räknas inte alla plattorna, eller står det fel i deras rekommendationer?
Snabbt svar skulle uppskattas, ska och beställa imorgon....
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag kan inte hitta någon GT med 670 motorn -97 i BRP sprängskisser, men jag tycker det låter troligt med en 13 bred kedja till den motorn.
 

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Uppdatering...
Boggien är rätt sliten, den bakre infästningens axel (axeln som sitter i bakre hålen) är krökt, så då är det till att ordna en ny axel och räta upp röret. Vändhjulen har suttit löst, så det har slitit en del på hylsorna, men det ska nog gå att ordna. Som tur är har skenorna klarat sig rätt bra, verkar vara rätt hårt material ändå. Nya fjäderhållare och slides. Nya lager till boggiehjulen. Dom två främsta hjulaxlarna ska fixeras med plåtar som dras fast mot skenorna, svetsningen får nog vara.

Dynan ska få lite nytt material på sig, inte sugen på att lämna bort på omklädning för tillfället.
Nya bränsleledningar och bränslefilter. Nytt oljefilter. Förgasarna ska rengöras och gås igenom. Bromshydrauliken har rengjorts och gåtts igenom. Dock satt bromsskivan löst pga nitarna har börjat ge med sig, men den ska nitas om med större nitar.
Kablarna till huven har kollats över och fått sig ett skyddshölje och ny kontakt mellan huven och skotern. Ny voltregulator. Ny kedja, sträckare och lager (plus packboxar) till kedjehuset. Givetvis nya lager på variatorsidan också. Få dit rutan igen. Ska montera isrivare och även någon sorts hållare så att det går att fälla upp dom när dom inte behövs.
Ny glykol och givetvis ny bromsvätska. En del av kylarslangarna har legat och nött mot andra saker, där har jag först lindat vulktejp och sedan trätt på slangskydd av nylon på dom flesta av slangarna. Ska även sätta skydd på slangen mellan motorn och bränslepumpen. Termostaten har demonterats och kollats så att den öppnar vid rätt temperatur.
Toppen vart jag tvungen att demontera eftersom jag gjorde bort mig lite. Råkade dra in tempgivaren för långt vid återmonteringen så då gick den av. Då tog jag beslutet att skruva bort toppen så det blev lättare att få ut resterna av givaren.
Då fick jag tillfälle att inspektera cylinderväggarna. Dom såg fina ut på båda cylindrarna, och inte några vändkanter heller. Har kollat kompet tidigare, och det kom upp i 9,7 på båda cylindrarna, och det får ju vara godkänt. Den är lättstartad och man känner att det är en motor som har hållt ihop bra trots tidigare ägares behandling.
Rave-portarna har jag även kännt på och dom verkar gå lätt utan att fasta i någon av lägena.
Så nu inväntar jag sista delarna till imorgon så ska jag nog få ihop den nu till veckan med lite tur, så man får in bilen in i garaget igen innan vintern.
Visst kan det kännas som onödiga pengar på en gammal skoter, men jag ser det som ett tillfälle att lära sig lite mer om hur en skoter fungerar. Den kommer inte att behöva gå speciellt hårt heller, och mestadels på våren.
 

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Kan även tillägga att för tillfället så får hastighetsmätaren vara. Måste få dit en ny vinkelväxel (som gick trögt och hackigt) och ny vajer för att få det att fungera igen. Om nu någon av hastighetsmätarna fungerar vill säga.
Tempmätaren hoppas jag få igång nu när det satts ny kontakt mellan chassiet och huven och en ny voltregulator på plats. Tempgivaren vart jag ju så illa tvungen att beställa ny...
 

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Nu står jag inför en besvärlig frågeställning. Upptäckte vid närmare inspektion att en av kolvarna verkar ha dåligt antingen kolvbultslager eller vevlager. Den andra kolven verkar ha bytts mot en öd-kolv en gång i tiden eftersom det stod 77,94 på den mot 77,90 på den andra.
Misstänker att en av dom har skurit pga överhettning, så då har dom borrat upp och satt en öd-kolv. Men då har nog den andra kolvens lager också tagit skada, men lämnats utan åtgärd.
Så vad göra? Har redan passerat gränsen för vad jag vill lägga ut på skotern, med tanke på att det trots allt är en gammal skoter som börjar bli rätt sliten.
Riva cylindrarna och kolla om det går att byta bult och lager? Eller acceptera att det är en gammal skoter och gasa tills det rasar?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Att byta kolvbultslagret kommer inte att dränera plånboken nämnvärt, så skippa tre pilsner till helgen och byt kolvbultslagret. Om jag var du så skulle jag byta båda kolvbultslagren när du ändå lyfter cylindrarna, då har du säkrat dig och du vet att det är okej.
 

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Hmm vad behövs egentligen vad gäller packningar? Nya avgaspackningar, cylinderfotspackning och insugspackning vad jag kommer på på rak hand.
Men hur troligt är det att det är just kolvbultslagret? Eller är vevstakslagret en känslig punkt på just 670-motorn? För om jag förstått rätt så blir det på en gång dyrare om det är vevstakslagret. Och sen får man kanske räkna med nya kolvringar.
 

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Du har nog rätt! Har nu demonterat cylindrarna, och det känns som om det är kolvbultslagret. Ska sen demontera kolven och se om det blivit några skador på själva kolven. Vid återmonteringen; är det möjligt utan alltför mycket besvär att få dit båda cylindrarna samtidigt, eller bör man montera dom en åt gången? Har nämligen inte skruvat loss grenröret från cylindrarna, och ville slippa det...
Det lutar iaf åt att jag byter kolvbultslager på båda sidor, skulle nu ena vevlagret vara lite dåligt så får det vara. Har ingen lust eller ekonomi för att börja skicka in veven.
 

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Såg förresten att det sitter 3 st fjädrande metallpluggar som verkar stå för kraftöverföringen från det inre nedre kugghjulet till det yttre (inne i kedjehuset). Dom såg rätt slitna ut, är det bara att byta ut dom eller? För dom verkar ju frikopplas när yttre drevet dras ut (via kopplingsgaffeln) för att kuggas mot backdrevet ovanför.
 

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Lutar nog åt kolvbyte nu, har kollat kolvarna ordentligt och hittat lite vassa kanter på undersidan (mot insuget). Gissar att det inte tar länge så skär det.
Nu till min frågeställning;
Original ska det vara 77,90 kolvar.
Nu är det 77,94 på vänster och 77,90 på höger.
Har skummat igenom en del hemsidor som säljer kolvar, och hittar bara 78mm kolvar. Vågar man köpa dom?? Visserligen ska ju cylindrarna honas och säkert är dom lite slitna, men ändå?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Får hoppas att någon Rotax-guru har ett bra svar.
Själv är jag inte så hemma på Rotax eftersom jag turligt nog bara har haft motorer som funkat utan problem
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
77,90 är standardborr, 78,15 är första/enda överdimension vid omborrning.
Har du mätt kolvarna eller står det 77,94 på ena kolven.
Har du mätt så tror jag du har ett litet mätfel på 4/100.

Beträffande "pluncharna" på nedre drevet så går det bra att byta ut dom. Brukar bli skador på dom dels med åren, dels om man skickar i back/fram om skotern inte står helt still. Är inte drevet också slitet i hålen?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Just ja! Är inte säker på hur det är på din motor, men Rotax har haft den lilla egenheten med att montera korglösa nållager till kolvbultarna. Så var försiktig och täck över vevhusen ordentligt när du pressar ur kolvbultarna. Är det korglösa lager ramlar annars alla nålar ner i vevhuset. Inte roligt.
När du monterar nya, så tar du naturligtvis normala lager med korg.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Jo det står 77,94 och 77,90, men jag tror att dom satt det dit från fabrik när den tillverkades. Dom hade tydligen en benägenhet att göra så på den tiden, kanske för att balansera upp en smula?
Har beställt hem dom där tre pluncharna med tillhörande fjädrar och plåt på baksidan. Den var tillknölad så att den tog i kedjehuset. Det kändes rätt fast och fint efter bytet.

Hmm ok intressant!! Har nu pressat lös dom gamla kolvarna, och som tur var så hade jag normala lager med korg. Märktes slitage på båda kolvbultarna, men den har ju trots allt gått sina mil. Men det blir nog till att beställa kolvar, bultar och lager på måndag. Och givetvis cylinderfotspackningen, om jag bara kommer på vilken tjocklek det ska vara.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Vill bara påpeka att man aldrig återanvänder packningar...

Kanske, KANSKE på vintern och det är brått och det är enda sättet att komma ut... Kanske

Men nu, mitt i högsommaren, byt packningar.