Uppfräschning av -97 Grand Touring HC

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Vill bara påpeka att man aldrig återanvänder packningar...

Kanske, KANSKE på vintern och det är brått och det är enda sättet att komma ut... Kanske

Men nu, mitt i högsommaren, byt packningar.
Jodå, har redan köpt packningarna till toppen, ska till och beställa cylinderfotspackningen så fort jag får kolvar och cylindrar uppmätta och kontrollerade.
 

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Har nu låtit en firma mäta kolvar och cylinderlopp, och konstaterat att jag åker på borrning och öd-kolvar. Dom sa att kimpex fungerar bra, men deras öd-kolv ligger på 78,5. Likadant med snopro:s kolvar. Är det rave-portarna som begränsar hur mycket det går att borra?
Så, vad tror ni? Snopro(78,5), kimpex(78,5) eller original(78,15) kolvar? Det är ju som sagt en maskin som inte kommer behöva gå mer än på tillfälliga turer, men man vill ju ändå ha lite tillförlitlighet...
 

Johan Jatko

Aktiv medlem
9 apr 2012
66
0
6
Koskulllskulle
Sådär, nu är den igång igen! Gick riktigt jämnt och fint nu, kan nog ha med dom rengjorda förgasarna att göra! Men, tips om hur man ska ställa in förgasarna nu under inkörningen? Har blandat i ett par procent olja i bränslet.
Tyckte att mattan gick lite trögt, men det kanske blir bättre när dom nya slidsen sliter till sig?
Sen en annan grej. Tempmätaren visar nu konstant 70-80 grader. Tempgivaren är ju ny, borde väl vara mätaren då? Och jag har inte någon luftficka, har luftat enligt som tips som finns här på forumet.