Usa import av snöskoter.?

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Hej, jag har funderingar på att ta hem en skoter ifrån Usa, har släkt där så dom kan köpa en och skicka, men jag har lite frågor.
*Är det något man ska tänka på?
*Någon som vet något fraktbolag?
*Har hört att man kan skriva "gåva" på paketet, och att man då slipper moms, stämmer detta?

Vet att det finns gamla trådar om detta ämne, men dom känns inte seriösa,och reglerna kan ha förändrats.
Vill bara ha seriösa svar av folk som vet.
Mvh/Jonas Adolfsson

Btw, Iq 600rr kostar 67,000kr i Usa.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Max beloppet på en gåva är sek500:-. Överstigande belopp kommer att beskattas med tull 4%, moms 25% och tullens avgifter.Då skoter delar också har 4% tull vinner man inte på att sända som en gåva. Vissa skinn kläder har en straff tull på 28%- 60% så då kan det vara ide att leta andra lösningar.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Hej, jag har funderingar på att ta hem en skoter ifrån Usa, har släkt där så dom kan köpa en och skicka, men jag har lite frågor.
*Är det något man ska tänka på?
*Någon som vet något fraktbolag?
*Har hört att man kan skriva "gåva" på paketet, och att man då slipper moms, stämmer detta?

Vet att det finns gamla trådar om detta ämne, men dom känns inte seriösa,och reglerna kan ha förändrats.
Vill bara ha seriösa svar av folk som vet.
Mvh/Jonas Adolfsson

Btw, Iq 600rr kostar 67,000kr i Usa.
Gåva vet jag inte direkt, men vet många som skickar som "flyttgods".
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
känns inte som att du tjänar så grymt mcket på det hela när man läst allt från länken ovan.. Man tjänar några tusen men hur mycket krångler innebär inte allting då.Plus en tid för frakt
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Gåva vet jag inte direkt, men vet många som skickar som "flyttgods".
Flyttgods kan du endast utnyttja om du själv varit skriven där. Annars åker du på att betala lik förbannat när du sedan ska registrera.

Att skicka som gåva ger ingen fördel om inte värdet är under 500 kr eller alldeles däromkring. Att skicka som "complaint" ger 0 kr i tull + skatt, men då är risken också total om paketet försvinner eftersom det heller inte har något reellt värde..

//R
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
"Flyttgods" kräver att du bott i landet under minst 366 (över ett år)dagar och tar med dig din egen(registrerad och använd av dig under utlandsvistelsen)bil,mc eller skoter.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Iq 600rr 67000kr lägg till 10.000kr för frakt kostnad och sedan tull och skatt på det.
uppe i ca 80.000kr regga in i sverige 1300kr om papprena är i sin ordning. Annars strul med papper 5000kr + andra utgifter för att regga.
81.300kr lätt beräknat för en startklar skoter.
vet inte vad Iq 600rr kostar ny i Sverige men man sparar några tusen med dock mera strul. Osäkert att köpa skoter t.ex på ebay man vet aldrig vad man får, kan vara helt ***** förstörd skoter som de har lagt ut bilder på när den var ny. Svarar du på någon annons varför de säljer skotern säger de flesta att de ska flytta . Hört skräck exempel där en som skulle hämta ut en skoter fick en stor sten. Man måste betala i förväg med vilket är inte sp seriöst.. bara här i Sverige kan du bli lurad. Om det är ett företag som säljer kan det vara säkrare att köpa. Men man bör vara uppmärksam på att det är ett existerande företag. T.ex. en privat person kan ju uppge sig vara ett företag med massor med fina varor som han säljer, folk betalar men får aldrig se en suck av varken sinna pengar eller någon maskin. Ursäkta min stavning men ni kan kanske förstår ändå?
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
såg på import där har en redken lagt ut en fullständig redovisnig på hur det går till att ta hem en skoter...
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: Usa import av snöskoter.?

vet inte vart ni hittade en 600rr för 67, men det var gode för mycket att betala, dom ligger kring 58-60 och då drar man ju bort ca 6-7 tusen direkt, ungefär som i sverige står det ju att skotrarna kostar ca 119k men du får lös den för 110 eller nått sånt, frakten ligger på 5000kr, ett tips är att köpa en splitterny skoter från en firma som tar skotern till hamnen där fraktföretaget du då har kontaktat ligger, snacka med vikingtransport så hjälper dom dig med allt sånnt, så säg 55000+5000+30%moms på det, och iq 600rr kostar ca 119 i sverige, medans du får den för 78. så det tjänar du på =) men köpa en beggad från firma går lika bra, checka bara så att företaget finns och är seriöst. Jag skulle dock inte våga köpa från privatperson utan att ha någon som tittar på skotern åt mig först !
 
Last edited:

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Iq 600rr 67000kr lägg till 10.000kr för frakt kostnad och sedan tull och skatt på det.
uppe i ca 80.000kr regga in i sverige 1300kr om papprena är i sin ordning. Annars strul med papper 5000kr + andra utgifter för att regga.
81.300kr lätt beräknat för en startklar skoter.
vet inte vad Iq 600rr kostar ny i Sverige men man sparar några tusen med dock mera strul. Osäkert att köpa skoter t.ex på ebay man vet aldrig vad man får, kan vara helt ***** förstörd skoter som de har lagt ut bilder på när den var ny. Svarar du på någon annons varför de säljer skotern säger de flesta att de ska flytta . Hört skräck exempel där en som skulle hämta ut en skoter fick en stor sten. Man måste betala i förväg med vilket är inte sp seriöst.. bara här i Sverige kan du bli lurad. Om det är ett företag som säljer kan det vara säkrare att köpa. Men man bör vara uppmärksam på att det är ett existerande företag. T.ex. en privat person kan ju uppge sig vara ett företag med massor med fina varor som han säljer, folk betalar men får aldrig se en suck av varken sinna pengar eller någon maskin. Ursäkta min stavning men ni kan kanske förstår ändå?
Jag har ju skrivit att det är mina släktingar som ska köpa den.
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Som dom skrivit här uppe så tjänar du väl ingen jätte summa, jag köpte min IQ 600RR här i Sverige för 119.900:- Skrev någon att du fick en startklar skoter för ca 85.000:- Är det verkligen värt allt besvär? Kanske till och med transportskador på den när du får den? Då måste du krångla ytterligare några månader. Så när du väl har en startklar skoter är det ca +25°C i skuggan och då är du väl inte så jätte sugen på att köra skoter? Lycka till med köpet iallafall!
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Jag har ju skrivit att det är mina släktingar som ska köpa den
sorry var inte helt nykter. men den informationen kanske går ut till andra som går i tankarna på att ta hem en skoter.