Usch för blyslädar

hooper

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
63
Hap-da
Alla får väl köra vad f-n dom vill!
Bara för att någon gillar att köra en 250 cc
crosshoj i skogen betyder ju inte att det är tråkigt att dra med en Hayabusa på en fin landsväg.
Fattar ni jämförelsen?
 
M

Mr Big Machine

RE: Brutalt

Jämförelsen haltar, Vill man köra nytt så är det ca. 100 papp för 700+, och som du skriver ca. 85 papp för en 500:a.
Verkar lite fel att jämföra att en 35 papps Mach Z är betydligt sämre än en ny 500:a, för det förstår ju varenda en att en 7-8 år gammal skoter är ju betydligt mer sliten också + att utvecklingen inte stått still under alla dessa år.
Nää jag tror mig veta att det är i grund och botten pengapungen som är för liten och inte den andra varför man väljer en 85 000 kronors 500 istället för en 100 000 kronors 800:a när man köper en ny snöskoter.

Däremot så köper jag delvis din förklaring att man väljer en maskin med en liten mindre motor när man köper begagnat. Men där är nog den största anledningen att när skotrarnas miltal börjar passera 600-800 mil och det börjar vara dags för lite motorras och annat så är det ganska så dyrt att börja reparera stora tripplar i jämförelse med små twinnar.
 
C

CoB

Rave 800 och Mxz 800 är ju inga blyslädar precis, antar att inlägget handlar om Mach z:a m.fl.

"varför man skulle köra en 500 tex när man har råd med en 800"

Vissa föredrar små ettriga maskiner med inte alltför mycket kraft. Själv föredrar JAG 500/600 maskiner framför 700/800/1000.

Tycker det är förjävligt att folk som kör "mindre" maskiner blir kallade fattiglappar m.m. Visst, mellan dagens 800 och dagens 500 skiljer det några tusenlappar, men inte är det många. Är jag fattig om jag kör en ny 500:a för 86000kr och en annan kör en gammal mach z:a för 35000kr? Skulle inte tro det.

Valet av maskin handlar (oftast) enbart om vad man föredrar...

Tack för ordet
 
U

under 100 = Bra

Man kan ju undra hur j*vla dum DU är i Huvudet. 70km/h är maxfart i sverige så en skoter under 100hk är hur bra som helst. Men skaffa ett omdöme först, kom sedan tillbaka.
 

Jonte

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
Är det inte upplevelsen och njutningen av själva skoter åkandet som är vitsen och inte hur många cc det är under huven??
Jag menar en solig vinterdag under perfekta förhållanden kan det vara lika trevligt med en rajd som en "blysläde"...eller???


 
S

Sorken

Den som startade detta forum verkar ha fått ut det han ville = inte ett skit. ;)
Liknelserna är lika många som dumma.Man köper den skoter som passar för ens eget brukande.Inte fan skulle jag köpa en Ferrari om jag ska köra folkrace.Men för att citera en klok man som sa något i stil med "Om du vet vad du gör kan det gå riktigt fort men om du tror att du vet vad du gör så blir du frånåkt av en junior på en fläktkyld 380" det var hans kommentar om RAVE 800 på led.Som sagt det sitter baki styret inte under huven hur fort man kör.Så köp den maskin ni gillar och som passar er.Ska man åka hårt så plockar man ur hjärnan innan man sätter på hjälmen,det funkar för mig,kanske inte det smartaste men kul har man och det är ju det man är ute efter. X
 

toby949

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
haha....

Din egen skoter har ju inte ens det... Om du har en sx 600 -97 så e de 96 hk i dom å inget mer...inte heller lyfter skidorna på en 700cc yamaha...kanske för att de är ställda för att inte det ska kunna hända...Nåja, du verkar ju inte veta vad du pratar om iaf...
 

Fredde 500

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Nu har jag lösningen som gör dig absolut värst.Köp en gammal machZ eller storm för 35000 och då får du pengar över till en riktig förlängning av "Junior" på någon klinik,perfekt va två värstingar blir du ägare till. =)
 
K

Knösus

Den här tråden startades av en avundsjuk liten radhusosse. Det man inte har råd med gnäller man på, detta får jag uppleva varje dag. Only in Sweden..........
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Kära Malena...
Den står inte!
Kan jag sätta en Cheva 454 i min Ockelbo för att avhjälpa slappheten?

/Fet skallig raggarjävel
 

Rave 800

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Det låter som att du drar alla över samma kant. Låt folk gnälla och var glad över vad du själv kör.
 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Blandar du inte ärtor och nötter nu?
Huruvida tävlingsresultat skall ses som bevis på att vi som gillar kubik är feta och skalliga raggare återstår att utvärdera...

 

polarislinus

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
sandviken sverige
Ha Ha Ha! *L.O.L.*
Utan tvekan det mest barnsliga jag varit med om, att det dessutom är vuxna människor som sitter å skriver detta...
Men nog så kul att följa!
Låt oss "fattiga" ungdomar och arbetare köra våra jolliga 440:is och 500:eek:r och dom "rika" köra sin "monster"...
Jag tror att vi har lika roligt på leden eller sjön ibland våra skotervänner i alla fall.. Jag kör själv en Indy500 som duger bra till mina behov och har både kompisar som kör "värre" och "sämre" skotrar än mig men vi har lika kul allihopa när vi är ute och åker!
Jag tror att alla som tjaffsar här har glömt bort vad snöskoteråkningen handlar om!?

 

RenKorv

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Långsele Sverige
Jo jag har ju en indy sport 340 som jag drar de flesta med, i spåret iallafall, där jag bor är de ganska mycket krokigt, stenigt, guppigt och jävligt p.g.a. att de inte sköter spåret så bra häromkring, men nu har ju ena cylindern på min 340 spruckit och eftersom jag inte fick tag på någon cylinder så tänkte jag och min far att de var lika bra att slänga på en värre motor. Min far ringde runt och tillslut så ringde han Kimpan i Umeå och där fanns det en 700 värstingmaskin (bara motorn alltså) och den köpte jag :) Så kom ihåg, bara för att det ser ut som en 340 på utsidan så behöver det inte vara det det kan vara en monsterskoter det med :)