Utökad behörighet eller BE

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
............................... däremot alls jävla trafikregler som man glömt:)
Det där är ju själva pudelns kärna. Är det ett tag sen man tog körkortet så behöver man ändå skumma böckerna för att snappa upp allt nytt och då kan man lika gärna läsa lite till och ta ett riktigt E-kort.

Behovet av E-kort kommer ju i mångt och mycket av att bilarna blivit minst 500 kilo tyngre sen början på 80-talet, treochetthalvtonsgränsen har smygit närmare så att säga. Så även om man i dag ser att "Jomen jag klarar mej med ett utökat B" så är det inte säkert att det räcker om tio år då bilarna fettat på sej ännu mer.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
När jag köpte släpvagn tidigare i år så ställdes jag inför valet att regga om den till 1100kg (en ordinär Volvo får inte dra mer på B-kort) eller köra upp för B96, båda sakerna skulle kosta runt tusenlappen. Då valde jag det sistnämnda, men visst hade ett BE vart säkrare inför framtiden.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.855
102
63
Skellefteå
Lutar nog att jag satsar på ett E, kan ju vara lite spännande att se vad som hänt i körkortsböckerna efter maj 1988....
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Nja.
Är länge sedan jag tog mitt men...
Det är ju både teori och uppkörning.
Teorin är väl som vanligt, bara att plugga.
Körningen kräver att man är hyfsat säker att köra med vagn. Ska ske med täckt släp lastat till en vikt som gör att det krävs BE för att framföra ekipaget.
Då jag gjorde provet fick man köra en bana.
Först en ganska tajt slalombana, sedan rakt fram in i en "parkeringsruta", därifrån skulle man backa 90° åt höger in i en likadan parkeringsruta, sedan slalombanan tillbaka.
Därefter blev det en tur i trafiken.
Nej. Det är ändrat.

Teori se till att kunna köra frågor via dator oavsett STR eller någon annan kännst.

Se $23 www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2012_45.pdf

- Säkerhetskontroll
- Manöverbana är bara " Starta i "kon" Garage köra ut och fram tills rak i en 45 graders vinkel. Backa tillbaka in. "
- "Köra runt"

Jag tycker själv att manöverprovet var banalt enkelt. Har svårare när jag parkerar släpet varje gång man använder det.

Satsa på BE det andra är bara trams.. tycker jag.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Nej. Det är ändrat.

Teori se till att kunna köra frågor via dator oavsett STR eller någon annan kännst.

Se $23 www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2012_45.pdf

- Säkerhetskontroll
- Manöverbana är bara " Starta i "kon" Garage köra ut och fram tills rak i en 45 graders vinkel. Backa tillbaka in. "
- "Köra runt"

Jag tycker själv att manöverprovet var banalt enkelt. Har svårare när jag parkerar släpet varje gång man använder det.

Satsa på BE det andra är bara trams.. tycker jag.
Trams???
För mig är det trams med BE. Kommer aldrig köpa en större bil än XC70 och har inget behov att dra ett större släp/husvagn än 1850kg.
Varför skall jag ödsla tid med teori för att få dra 200kg mer??
Det beror ju helt på vilken bil man avser använda vilket somliga inte verkar förstå.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Trams???
För mig är det trams med BE. Kommer aldrig köpa en större bil än XC70 och har inget behov att dra ett större släp/husvagn än 1850kg.
Varför skall jag ödsla tid med teori för att få dra 200kg mer??
Det beror ju helt på vilken bil man avser använda vilket somliga inte verkar förstå.
därför att du nu inte får dra ett släp med högre totalvikt än 1850. med E hade du fått dra ett vagn med 3 tons totalvikt, men inte fullt lastat, och skulle du åka fast för överlast då så är det bara överlast och inte olovlig körning med
 

tafflo

Välkänd medlem
19 okt 2008
202
1
18
Trams???
För mig är det trams med BE. Kommer aldrig köpa en större bil än XC70 och har inget behov att dra ett större släp/husvagn än 1850kg.
Varför skall jag ödsla tid med teori för att få dra 200kg mer??
Det beror ju helt på vilken bil man avser använda vilket somliga inte verkar förstå.
Det är faktiskt den största fördelen med be, mitt släp är de totalvikt på 3500kg och bland mina polare är de bara ja med BE så ja får glatt låta bli ölen o vara chaffis även om släpet är tomt..
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Trams???
För mig är det trams med BE. Kommer aldrig köpa en större bil än XC70 och har inget behov att dra ett större släp/husvagn än 1850kg.
Varför skall jag ödsla tid med teori för att få dra 200kg mer??
Det beror ju helt på vilken bil man avser använda vilket somliga inte verkar förstå.
Nej du har faktiskt en poäng. Det är helt meningslöst att ta e-kortet då du aldrig någonsin kommer att byta bil. Du kommer heller aldrig att byta släp och husvagnen kommer du aldrig byta till en större. Dessutom är det kul att leta reda på registreringsbevisen för bilen och släpet och träna lite huvudräkning innan du vet om du får dra en ny släpvagnskombination. Du kommer aldrig någonsin att vara i en fjällstuga och plötsligt behöva dra hem din kompis släpvagn eller köra hans bil med släp för att han är alldeles för bakis och dessutom ska du aldrig någonsin i hela ditt liv hyra en släpvagn på ok för att dra ett flyttlass eller transportera en bil.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har aldrig förstått poängen med Be96.
Det är samma typ av uppkörning. Enda skillnaden är teorin.
Har själv tagit BE. Ok, teorin fordrar en del pluggande men är inte svårt för den normalbegåvade.
Fattar inte varför många ägnar tid åt att snubbla på mållinjen...
Det var köpet av den alldeles för tunga bilen och släpet som tvingade mig att göra det.
Var inte svårt om än teorin krävde lite pluggande.
Dålig paralell men ser hur BRP försöker sälja sin trehjuling. Du kan köra den med B-körkort!
Varför köpa en dyr tråkig invalidmoped? Om man istället bemödar sig att ta MC-kortet kan man uppleva väsentligt roligare körning med fordon lämpade för ändamålet!
Märkligt hur människor kan lägga ut stora pengar men tvekar på något så enkelt som körkortet.
Böter är knappast en stor sak men tänk på att försäkringar inte gäller om något tråkigt händer.
For fuck sake, do it brother!
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Har aldrig förstått poängen med Be96.
Det är samma typ av uppkörning. Enda skillnaden är teorin.
Har själv tagit BE. Ok, teorin fordrar en del pluggande men är inte svårt för den normalbegåvade.
Fattar inte varför många ägnar tid åt att snubbla på mållinjen...
Det var köpet av den alldeles för tunga bilen och släpet som tvingade mig att göra det.
Var inte svårt om än teorin krävde lite pluggande.
Dålig paralell men ser hur BRP försöker sälja sin trehjuling. Du kan köra den med B-körkort!
Varför köpa en dyr tråkig invalidmoped? Om man istället bemödar sig att ta MC-kortet kan man uppleva väsentligt roligare körning med fordon lämpade för ändamålet!
Märkligt hur människor kan lägga ut stora pengar men tvekar på något så enkelt som körkortet.
Böter är knappast en stor sak men tänk på att försäkringar inte gäller om något tråkigt händer.
For fuck sake, do it brother!
Om du inte förstår poängen kan jag förklara.
Xc70 B kort får 1100 vagn
B96 får dra 1850 dvs typ kåpsläp som jag får in två pro rmk 155 or
BE får dra 2150 vilket är bilens Max


Ta körkortet är bara att anmäla uppkörning o sen klart.

Att tänka att jag skall behöva dra nån polares pickup med megasläp för att han är bakis kommer inte att hända. I min umgängeskrets har alla barn så åker vi vi skoter så är det 100% fokus. Supa har jag lämnat bakom mig...

Kör hårt!:)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Om valet av körkort har att göra med ens egna eller andras alkoholkonsumtion tror jag att det här blir en konstig diskussion....
Min poäng är att man aldrig vet vilka fordon man kommer äga, eller av olika anledningar ska köra i framtiden.
På körskolan har dom åtskilliga elever som tagit Be96 och året därpå återkommer för att ta BE. Anledningen har varit att dom skaffat exempelvis en SUV och ett större husvagn.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om man ens funderar på att köra större bilar med släp så är BE en självklarhet. B96 är en nödlösning för den som hamnar över gränsen med tex en husvagn eller liknande.

Förutom bruttoviktsregeln så lär man sig ju en massa om lastsäkring, viktbestämmelser etc. Men kunskaper kanske är onödigt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Ta BE direkt, pratar av egen erfarenhet. Tog kod96/ utökat eftersom jag köpte en V70 awd och körde 4p inline Xl typ 50 kg för tungt för B. Allt var frid och fröjd men familjen växte och jag tog ett av mitt livs klokaste beslut och köpte en Renault trafic, enda kruxet var ju att jag inte fick dra släpet. Bara att gå tillbaka till skolbänken, be kostade allt som allt 2375 kr
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Trams???
För mig är det trams med BE. Kommer aldrig köpa en större bil än XC70 och har inget behov att dra ett större släp/husvagn än 1850kg.
Varför skall jag ödsla tid med teori för att få dra 200kg mer??
Det beror ju helt på vilken bil man avser använda vilket somliga inte verkar förstå.
Grejen är att om några år väger den årsmodellen av "XC70", eller motsvarande, några hundra kilo till om nuvarande trend håller i sej.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.100
910
113
Stora Blåsjön
Grejen är att om några år väger den årsmodellen av "XC70", eller motsvarande, några hundra kilo till om nuvarande trend håller i sej.
Nu är jag inte så insatt i bilar men jag visste faktiskt inte att bilar gick upp i vikt ju äldre dom blir, har dock sett att riktigt gamla bilar kan bli lättare med åren, men det kanske är något där i mitten som händer?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Nu är jag inte så insatt i bilar men jag visste faktiskt inte att bilar gick upp i vikt ju äldre dom blir, har dock sett att riktigt gamla bilar kan bli lättare med åren, men det kanske är något där i mitten som händer?
Det var inte riktigt att bilar har problem med medelåldersfetma jag menade =)
Snarare att nya bilar få mer och fler elmotorer, fler och fler uppblåsbara inredningsdetaljer och mer och tjockare ljudisolering för varje år. En ny Volvokombi i dag väger bra mycket mer än en ny Volvokombi gjorde 1985 och trenden fortsätter.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.606
92
48
Örnsköldsvik
Det var inte riktigt att bilar har problem med medelåldersfetma jag menade =)
Snarare att nya bilar få mer och fler elmotorer, fler och fler uppblåsbara inredningsdetaljer och mer och tjockare ljudisolering för varje år. En ny Volvokombi i dag väger bra mycket mer än en ny Volvokombi gjorde 1985 och trenden fortsätter.
Njaaaa. Håller helt klart med om att bilar är är tyngre idag än ja, 1990.
Men trenden vill jag påstå INTE går åt det hållet. Man bygger mer å mer i lättviktsmaterial och med metoder som ger mer vridstyvhet med mindre material.
Vill nog påstå att flertalet modeller som släpps idag är lättare än sin föregångare. Detta för att förbruka mindre soppa.
Men dock ju mer vi går mot batteridrift så går nog vikten upp igen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Kan hända viktökningstempot gått ner lite men inte tycker jag trenden verkar gett sej än. Hoppas kan vi ju hursomhelst att bilarna börjar "deffa" igen.