Utbildning inom trim m.m

brparn

Välkänd medlem
28 dec 2011
268
0
16
ajaur
Jag har en fråga som jag gärna skulle vilja få besvarad, jag undrar vad alla som jobbar på olika företag och sånt har för utbildning, alltså hur dom lär sig allt inom portning etc, om dom har lärt sig själv eller om det rent finns en sådan utbildning, för det skulle vara drömmen att jobba med det när jag bara har skotrar som intresse, Skulle vara tacksam över svar!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
999 av 1000 trimmare är självlärda eller har lärt sej av någon som är självlärd. den 1000e har läst all matte som fanns på det närmaste universitetet, pluggat värmelära, flödesmekanik, reglerteknik och förbränningslära för att sen jobba sej till en plats som motorutvecklare hos någon tillverkare.

Sen finns det en ytterligare sort som är rena mytomaner och som är bra trimmare enbart i sitt eget huvud. Denna sort brukar tyvärr vara den som hörs mest.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Räcker långt med en utbildning i motorteknik/fordonsteknik för att få jobb på nån skoterverkstad eller bilverkstad.

Men dom flesta är självlärda och lär sig av andra, kanske av sin motorgalne morbror osv. En del är bättre än andra också. Man ska inte vara blyg för att exprimentera och göra misstag heller i sitt lärande, man lär sig av sina misstag somsagt.

Även jag är mycket självlärd och har lärt mig enormt mycket via detta forum och liknande, finns mycket att lära sig på nätet i olika "guider" osv.. som man sen kan utöva i praktiken.
Va inte feg att exprimentera med olika setuper osv osv,

O när det gäller motor o trimning, ombyggnationer av diverse fordon så blir man nog alldrig fullärd heller, man lär sig alltid nå nytt =)
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Bra trådstart, har själv funderat mycket på om det finns nåt bra sätt att lära sig lite basic saker om trimning för utom att skruva själv, vilket om man är okunnig kan vara rätt förödande...
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
999 av 1000 trimmare är självlärda eller har lärt sej av någon som är självlärd. den 1000e har läst all matte som fanns på det närmaste universitetet, pluggat värmelära, flödesmekanik, reglerteknik och förbränningslära för att sen jobba sej till en plats som motorutvecklare hos någon tillverkare.

Sen finns det en ytterligare sort som är rena mytomaner och som är bra trimmare enbart i sitt eget huvud. Denna sort brukar tyvärr vara den som hörs mest.
Det som jag tycker kännetecknar en "snackare" är att allt som oftast håller deras saker ungefär enkel väg. Alltså köra en 20-30min och sen skruva i en timma sv istället för att göra något ordentligt från början.