välja ny väst

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Hejsan skulle vilja ha lite hjälp med några modeller jag valt ut
ang vilken som är bäst att slå till på nu när blivit med en ny maskin:) he blev renegade 1200 2013:):)
har nån någon väst till SALU ? jag är 180 cm ca 80 kg dalmas

pS jag vill ha skyddsvästen under jackan när jag vunnit på lotto vill jag även köpa leatt brace snx pilot sommx 24 sa var bra till kyla men den var äckligt dyr
passa ett sådant till alla föreslagna västar Jag tagit upp

vänligen skriv bara erfarenheter ang dessa jag bestämt mig för!!! vore snällt

Leatt adventure hel väst ca 2500 utan arm 1499

tekvest Supersport vs Pro Lite max ca 3300-3900

leatt 3 d airfit hel väst ca 2500

för övrigt alla vänner får det väl fan börja snö snart
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har du planerat att ha leatt så ska du ju inte blanda in tekvest, då leatt gifter sig bra med just leatt.
Har själv både neckbrace och väst av leatt men har bara kört mx med dom och de märktes knappt vid körning vilket gjorde mig nöjd.
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Har du planerat att ha leatt så ska du ju inte blanda in tekvest, då leatt gifter sig bra med just leatt.
Har själv både neckbrace och väst av leatt men har bara kört mx med dom och de märktes knappt vid körning vilket gjorde mig nöjd.
hej kul att vi bor i Borlänge våda två hoppas hä bli nå snö snart!!
adventure och 3d airfit passar väl bra med nackskyddet förstår jag

kan jag ha alla västar under jackan och framtidsmässigt ett nackskydd ovanpå jackan

vet du vilken modell som är bäst om man blir varm
blev lite fundersam för olika företag säker lite olika ang temperaturen på dom
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om jag kastar in denna underdog:
http://store.demonunited.com/Demon-X-D3O-Protective-Vest-p/ds1250.2.htm

Vad har proffstyckarna att säga om den?
Najs prajs och ser tight ut.
Är den alldeles för lite skyddande gentemot ex. Tekvest Super Sport?

Jag är inte på något sätt den vanlige Slednecks-wannaben, utan snarare den gamle ungdomen som åker på en massa tjuvsmällar när det döljer sig något under snön eller att ett träd inkräktar på min färdväg.
Så någon neck brace är jag långt ifrån i riktigt behov av - tycker jag.
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Jag kör med vanliga neckbracen (gpx club 2) från leatt både till cross och skoter och jag tycker det funkar hur bra som helst. Ser absolut inte poängen med att lägga extra pengarna på snx modellen!
Sen tycker jag att du ska kolla på leatt pro lite 5.5 klockrent överkropps skydd som är byggt för nackskydd.
Mvh Chrille
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
En mx väst är inte gjord för att skydda mot skidor, det är en tekvest.
Det kan ju vara nåt att tänka på.
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Jag kör med vanliga neckbracen (gpx club 2) från leatt både till cross och skoter och jag tycker det funkar hur bra som helst. Ser absolut inte poängen med att lägga extra pengarna på snx modellen!
Sen tycker jag att du ska kolla på leatt pro lite 5.5 klockrent överkropps skydd som är byggt för nackskydd.
Mvh Chrille[/

ok kul ska leta på den på sledstore o kolla är den bättre än adventure och 3df:en västarna
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det jag har är leatt adventure body och trail brace. Just det kroppsskyddet är nog obetydande vad gäller värme då det bara sitter ihop med sånt tunt nät typ.
Har öht inte provat de grejerna ilag med skoterkläderna men har en storlek för stora kläder av just den anledningen att jag ska få plats med kroppsskydd osv.
Har även leatt knäskydd vilka även dom var jäkligt fina men inte grisdyra, dual axis heter dom och kostade i somras $89.

Har ingen erfarenhet av tekvest men tycker dom verkar klumpiga.
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Jag kör med vanliga neckbracen (gpx club 2) från leatt både till cross och skoter och jag tycker det funkar hur bra som helst. Ser absolut inte poängen med att lägga extra pengarna på snx modellen!
Sen tycker jag att du ska kolla på leatt pro lite 5.5 klockrent överkropps skydd som är byggt för nackskydd.
Mvh Chrille[/

ok kul ska leta på den på sledstore o kolla är den bättre än adventure och 3df:en västarna
bättre kan jag inte svara på! det är mer en personlig smak fråga... jag gillar pro liten därför att den inte blir lika varm och den känns friare på kroppen.
sen kan jag tycka att om man nu ska lägga pengarna så ska man satsa på högsta skyddsklassning...

Leatt Pro Lite 5,5
Ryggskydd: CE EN 1621-2, Level 2.
Bröstskydd: prEN 1621-3, Level 2.

Mvh Chrille
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
bättre kan jag inte svara på! det är mer en personlig smak fråga... jag gillar pro liten därför att den inte blir lika varm och den känns friare på kroppen.
sen kan jag tycka att om man nu ska lägga pengarna så ska man satsa på högsta skyddsklassning...

Leatt Pro Lite 5,5
Ryggskydd: CE EN 1621-2, Level 2.
Bröstskydd: prEN 1621-3, Level 2.

Mvh Chrille
hallo nu har jag kollat in skydden ser brat ut kan vara ett alt§ernativ men det stämmer ju inte riktigt om man kollar på detaljerna på sledstore mot leatts hemsida på 5,5 Hd västen tex kolla på länkarna´

http://www.leatt.com/shop/body-protection/upper-body-hard-shell/upper-body-hard-shell-adult/body-protector-5-5.html

http://www.sledstore.se/brostskydd-leatt-55-pro-hd-svart-1

slutsatsen blir hmmmm...
Skiljer ganska mycket mot original saknas njurskyddsbälte helt andra håltagningar samt saknas en liten kjol ner mot höften
 

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
ok jag såg det till slut tack för hjälpen
om jag vill ha den nya 5.5 hd med njurbälte som på leatts hemsida vart i sverige kan man få hem den då eller finns den inte i butik än sledstore har väl en annan modell som du skrev
eller ska jag slå till på en prolite max tekvest,leatt adventure väst i stället verkar lättre