Värme på Kylar vattnet???

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
Hejsan!!!
Ja tänkte bygga en egen termometer för vattentempen på min formula 583. Och då undrar ja några saker.
1. vilken arbets temp den har en sån motor ungefär???
2. Hur varmt det kan vara innan det blir skadligt för motorn???
3. Vet nån va det e för typ av Termistor som sitter där nu??? eller vet nån hur ja kan få reda på det???

Skulle bli tacksam om nån kunde hjälpa mig med detta...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tempgivaren är med största sannolikhet ett NTC-motstånd.
Det bästa sättet att ta reda på dess karaktäristik är att ohmmäta den vid olika temperaturer. Man kan t ex gillra upp den med ståltråd i en kastrull (den får inte röra vid botten!) tillsammans med en bra laboratorietermometer (kulan på den bör hänga i samma höjd som änden på tempgivaren), fyll på kallvatten upp till gängan på givaren, värm sakta på spisen under omrörning och läs av resistansen för var femte grad. När vattnet kokar, så stäng av plattan och låt det kallna långsamt, läs av under avsvalningen också. Då får man kompensering för om inte givaren och termometern reagerar lika snabbt på temperaturändringar.

Man brukar speca NTC-motstånd med resistansen vid +25° (absolut vanligast, men t ex Bosch specar vid +20° och en del amerikanska firmor vid +38°), och med det s k B-värdet. Se Elfas faktasidor om NTC-motstånd, t ex!

Det vanliga på vattenkylda skotermotorer är att termostaten öppnar mellan 30 och 40 °C. Så länge det är bra vattencirkulation kan man tillåta uppåt 90 °C, men normal temperatur brukar väl vara 50-70 °C.
Det är bra om man kan hålla minst 65 °C under normal körning, där går nämligen gränsen för att vattenångan i avgaserna inte ska kondensera i cylindrarna. Under den temperaturen bildar vattendroppar + olja en utmärkt skärvätska som sliter ner kolvar och kolvringar...
 

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
TACK Ulf!!!
Ska kolla om det e mycket slit att byta det mot nått linjärt istället. Mycket enklare då.. men tack för infon. Nu ere bara att sitta å gnugga hjärncellerna ett tag å komma på nån smart lösning..
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag har redan ett "generellt termometerbygge" på gång...man kanske kan samarbeta där:)

Det är ju ändå NTC-givare som används mer eller mindre överallt i fordonssammanhang, det är bara karaktäristiken som skiljer. Man spar mycket arbete på att kunna återanvända befintliga givare, de är ju färdigkapslade, passar redan att skruva dit någonstans, och bör tåla miljön i ett motorrum.

Om man gör en spänningsdelare med ett fast motstånd och ett NTC-motstånd, så kan man få utspänningen ganska linjärt proportionell mot temperaturen inom ett område på kanske 30-50 grader. Om man ändå ska ha en microcontroller inblandad i det hela så är det lätt gjort att lägga in en tabell för linjärisering där.

 

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
Ja kollade på linjära saker. å det skulle bli dyrt. så det skippar ja... Ja funderar på att använda nån typ av microcontroller, så att ja kan bygga ut den om man kommer på nått mer... Ska bara se om termistorn som sitter där funkar... skulle va räkk bra om vi kunde samarbeta... va har du för skoter då???
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är väl två olika skotrar som ska förses med tempmätare i första hand. Dels en Yamaha vmax 500xt '96. Den har bara varningslampa för motortempen från fabrik. Termokontakten för den har gänga M16 x 1,5. Det enklaste sättet att få dit en NTC-givare där visade sig vara att köpa en adapter från M16-gängan till 1/8" NPTF på Biltema, och sedan använda en tempgivare från Ford eller Saab (jag fastnade för givaren till Ford Granada diesel, eftersom den är längre än de andra och kommer att sticka in ungefär lika långt i vattenkanalen som den gamla termokontakten).

Och den andra är en gammal John Deere Liquifire. Den har en s k bulbtermometer från fabrik, med ett kapillärrör från givaren (det är alltså ingen elektrisk termometer utan det bygger på ångtryck från eter eller något liknande som givaren är fylld med. Det där kapillärröret brukar inte bli långlivat.
Nu visade det sig att en del Datsun/Nissan från slutet av 70-talet har en NTC-givare med samma mått som den där kapillärrörsgivaren i Liquifire (cylindrisk med en liten fläns mitt på, som kläms fast under en ringmutter). Ett besök på bilskrot resulterade i två stycken givare, bägge visade sig vara hela dessutom!

När det gäller "utbyggnadsfunderingar" så ska det in ett eeprom-minne och en serieport också. Då kan termometern få logga temperatur t ex var tionde sekund och när man kommer hem kan man tanka ur minnet och se vad som egentligen hände medan man åkte.

Men, varför bygger man nu en egen termometer i stället för att handla en komplett på Biltema?
Det finns några skäl.
För det första så ska strömförsörjningen göras så universell som möjligt. Man ska kunna skicka in osnygg "tyristor-klippt" växelspänning som man brukar hitta i elsystemet på äldre skotrar, 6 V likspänning eller 12 V likspänning utan att behöva bry sig.
Man ska kunna anpassa den enkelt till givare med olika karaktäristik (byta seriemotstånd och ändra en tabell i programkoden). Om man har en givare som är helt isolerad från jord så kan man använda den även i plusjordade system (en kompis har en gammal Land Rover...).
Och till sist så är det trevligt att ha lite större mätområde nedåt än vad motortermometrar brukar ha. Om den inte visar något alls under t ex +50 grader så har man ju inte en aning om motortempen är -10 eller +35...
 

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
Ja har också en indikator lampa på min men termistorn funkar ju antagligen som en vanlig... Ja funderar på att använda en pic processor som ja kopplar termistorn till. å då så har ja bra utbyggnadsmöjligheter. Ska bara kolla motståndets kurva är... sen ska ja försöka fixa det...