Växelhusoljj till nytro

jorme

Aktiv medlem
2 mar 2013
76
0
6
Bureå
Hallå. Håller på och servar skotern å funderar på växelhusolja. Går det bta att använda vanlig växelåds olja från biltema (som jag har hemma). Eller måste jag åka på yamaha och köpa enkom olja för växelhus till skoter? Är av ren lättja jag inte ids åka på yammaha å är det ingen större skillnad så.... Annars får jag helt enkelt pipa in på måndag å köpa olja.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nu har jag inte boken här, men det viktiga är att du har rätt typ av olja, inte vad det står för märke på flaskan. Kvalitetsmärkning och viskositetsgrad får avgöra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Kom bara ihåg att om du ska byta olja i motorn också så fall inte i fällan att inte köpa Yamalube till detta. En kompis som kör Nytro skulle börja serva själv när skotern blivit några år, och det slutade med oljeläckage så det stod härliga till, tydligen så innehåller vissa motoroljor (Castrol tror jag han använde då) ett ämne som inte tätningarna i Yamma-motorn tål vilket medför läckage. Det rann ut där startmotorn sitter den gången. Yamalube-oljan är ju inte dyr så det finns ju ingen anledning att inte använda den.
 

jorme

Aktiv medlem
2 mar 2013
76
0
6
Bureå
Ajdå det visste jag inte! Har ju redan hunnit köpa olja till motorn.. Minns inte märket, tror inte det va castrol men får kika på det oxå när jag kommer hem
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Jag har då använt castrols snöskoterolja både på rx1-an och nytron under många års tid med många oljebyten utan några som helst problem..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Kom bara ihåg att om du ska byta olja i motorn också så fall inte i fällan att inte köpa Yamalube till detta. En kompis som kör Nytro skulle börja serva själv när skotern blivit några år, och det slutade med oljeläckage så det stod härliga till, tydligen så innehåller vissa motoroljor (Castrol tror jag han använde då) ett ämne som inte tätningarna i Yamma-motorn tål vilket medför läckage. Det rann ut där startmotorn sitter den gången. Yamalube-oljan är ju inte dyr så det finns ju ingen anledning att inte använda den.
Jahap och vad är det för ämne?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Rättelse.... det är ju några år sen detta hände så minnet kanske inte är det bästa.... så jag ringde till mannen i fråga och kollade vad det var som hände. Det var inte oljeläckage vid startmotorn utan själva startmotorn slutade fungera pga fel olja enligt Hed's. Han hade alltså kört i vanlig bil-olja som han kallade det och pga den så greppade inte startmotorn.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Rättelse.... det är ju några år sen detta hände så minnet kanske inte är det bästa.... så jag ringde till mannen i fråga och kollade vad det var som hände. Det var inte oljeläckage vid startmotorn utan själva startmotorn slutade fungera pga fel olja enligt Hed's. Han hade alltså kört i vanlig bil-olja som han kallade det och pga den så greppade inte startmotorn.
Det är väl just det att denne då inte kollade vilken kvalitetsklassning motorn skulle ha...

Men i växellådan är det väl vanlig GL4-olja vad jag vet.
 

jorme

Aktiv medlem
2 mar 2013
76
0
6
Bureå
Den jag har hemma står det GL-4/5 75-90 w helsyntet. Vad står det där gl-siffran för? Tror jag kör på denna olja....
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
GL3 har enligt uppgift inte tillverkats eller sålts på många år, och ersätts av GL4.
Lite förenklat kan man säga så här:

GL1 är en "enkel" mineralolja utan tillsatser, den var från början tänkt för enkla bilväxellådor utan vinkelväxlar och sånt.

GL5 innehåller s k hypoidtillsatser, den användes från början för bakaxelväxlar i bilar, där slutväxeln är en s k hypoidväxel där kuggarna inte bara rullar mot varandra utan även glider. De där tillsatserna innehåller svavel och passar inte bra ihop kemiskt med metaller och legeringar som innehåller koppar (t ex olika slags mässing eller brons). Både oljan och kopparlegeringarna kan förstöras med tiden om de kommer i kontakt med varandra. GL5 kan ställa till problem i synkroniserade växellådor, dels för att den är så "hal" att synkringarna slirar för mycket, och dels för att synkringarna ofta är av material som angrips av GL5. Många växellådor har förstörts av felaktiga rekommendationer i t ex gördetsjälvhandböcker och oljerekommendationstabeller som har legat framme vid oljehyllan på vissa mackar förr i tiden.

GL4 har inte riktigt lika utpräglad förmåga som GL5 att sätta ner glidfriktion, men istället är det ingen risk att den angriper koppar. Typiska användningsområden för den är bilväxellådor som innehåller både växellåda och hypoidväxel i samma oljebad (t ex på framhjulsdrivna bilar med motorn på längden).

Moderna oljor som heter GL4/5 har lika bra egenskaper som GL5 för hypoidväxlar, men de är lika snälla mot koppar mm som GL4.

GL2 och GL3 vet jag inte mycket om, men jag har fått uppfattningen att de är föråldrade beteckningar som har ersatts av GL4.

Så slutsatsen är att en modern GL4/5 -olja bör fungera utmärkt på ställen där man från början har rekommenderat GL3.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
381
83
Malå/Adak
Som jag sagt förr i andra trådar. Kedjehuset är en enstegs kedjeväxel, det existerar knappt en mindre komplicerad manick. Man kan hälla i nästan exakt vad som helst sålänge det är rent. Spill i tvåtaktsolja om det är det enda du har, det funkar!!! En backväxellåda på en skoter är inte känslig den heller!

Vad som dödar kedjehusets delar är skit, inte bristande smörjegenskaper hos oljan. Så vill man kedjehusets delar ska klara sej länge så byter man olja ofta, för skit bildas och/eller kommer in exakt lika fort oberoende av olja.
Mycket klokare spilla i en vanlig motorolja för 50kr/litern och byta tre gånger per vinter än att köpa en svindyr "märkesflaska" och sen aldrig byta igen!!!
Har i alla tider kört med vad vanlig motorolja jag råkat ha hemma och det går hur bra som helst, har du växellådsolja eller ännu tjockare så går det lika bra!

Byt olja ofta, vad du häller i spelar mindre roll!
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Som jag sagt förr i andra trådar. Kedjehuset är en enstegs kedjeväxel, det existerar knappt en mindre komplicerad manick. Man kan hälla i nästan exakt vad som helst sålänge det är rent. Spill i tvåtaktsolja om det är det enda du har, det funkar!!! En backväxellåda på en skoter är inte känslig den heller!

Vad som dödar kedjehusets delar är skit, inte bristande smörjegenskaper hos oljan. Så vill man kedjehusets delar ska klara sej länge så byter man olja ofta, för skit bildas och/eller kommer in exakt lika fort oberoende av olja.
Mycket klokare spilla i en vanlig motorolja för 50kr/litern och byta tre gånger per vinter än att köpa en svindyr "märkesflaska" och sen aldrig byta igen!!!
Har i alla tider kört med vad vanlig motorolja jag råkat ha hemma och det går hur bra som helst, har du växellådsolja eller ännu tjockare så går det lika bra!

Byt olja ofta, vad du häller i spelar mindre roll!

Nej, det går inte med vilken olja som helst. Man skall köra på rekommenderad olja. Oljan har fortfarande den uppgiften att skapa en oljefilm mellan metallerna, så att det inte ligger metall mot metall.
Bara för att det är en enkel konstruktion, så behöver den fortfarande ha rätt olja.
Men du har rätt i att man inte behöver någon märkesolja, men det skall fortfarande vara rätt sort till rätt applikation.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
381
83
Malå/Adak
Nej, det går inte med vilken olja som helst. Man skall köra på rekommenderad olja. Oljan har fortfarande den uppgiften att skapa en oljefilm mellan metallerna, så att det inte ligger metall mot metall.
Bara för att det är en enkel konstruktion, så behöver den fortfarande ha rätt olja.
Men du har rätt i att man inte behöver någon märkesolja, men det skall fortfarande vara rätt sort till rätt applikation.
Och i det närmaste vilken olja som helst som tillverkats för bruk någonstans på ett fordon ÄR rätt sort, och duger således fint. Fritösolja är antagligen ett gränsfall... men bättre än att köra torr om det kniper.

Det är helvetes vanligt att ha ATF-olja i växellådor, t.ex nästan varenda bil med automatlåda.
Jag vet otaliga tävlingsmaskiner som gått med ATF i kedjehuset, och ATF är en hydraulolja och tämligen torr.

Vilken olja som helst du köper på macken, kanske med undantag för bromsolja, ger tillräckligt bra smörjfilm för ett kedjehus. Enda anledningen att vara petig är om man vet/är rädd för att någon odugling på någon konstruktionsavdelning kommit på att sätta in ett lager eller en tätning bestående av "unobtanium", som av någon outgrundlig anledning inte tål exempelvis 10W-olja.