Växellådsbekymmer Aktiv

Thord

Medlem
16 nov 2014
10
0
1
Bollebygd
Hej alla kunniga! :ciao: Har precis skaffat mig en Aktiv grizzly (de luxe) som kedjan i växellådan gått av på. Har precis beställt en ny kedja och lås från rinab. Nån som har några tips när detta ska monteras och hur mycket det ska spännas samt vad och hur mycket olja den vill ha? Problem nr två är att variatorvikterna har släppt och nån har ramlat ut när jag provstartade den. Gärna några tips på det också så jag kan få köra lite när det vankas snö! :eyebrows: Med vänlig hälsning, Thord
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Kul att du håller en till trotjänare vid liv! Har själv renoverat en De Luxe för nåt år sen. Köpte maskinen nerplockad av en bekant som gett upp renoveringen efter 15!!! års stillestånd. Nu mera använder jag maskinen för sladdning av leder, vilket den fungerar i stort sett utmärkt till.

Till dina frågor, jag tyckte växellådan var rätt simpel att få ihop. (När jag köpte maskinen låg allt innanmäte från växellådan i en hink...) Ta av sekundärvariatorn och plocka ur alla drev och axlar, förutom stora drevet längst ner i lådan. Det hålls såklart fast av de 2 drivaxlarna. Hoppas du lyckas pilla runt kedjan med axlarna i, annars blir det riva ur boggies och mattor för att komma åt. Så gjorde jag när jag kosta på mig bättre beg axlar och drev efter haveri.. Spänns görs ju kedjan med ett slags kugghjul du spärrar med en skruv, jag spände "lagom". Enligt instruktionsboken vill den ha 5 dl olja i växellådan.

Variatorn är jag sugen på att renovera, då både ramper och pinnar verkar sjung på sista versen...
Själv får jag inte loss variatorn från motorn så har kört fast lite där. Uppdatera gärna hur det går för dig med variatorn!

Själv har jag en Aktiv Grizzly De Luxe -87, frän maskin om inte annat!

/Fredrik
 

Thord

Medlem
16 nov 2014
10
0
1
Bollebygd
Tack för svar! Japp, jag fick också växellådan i en hink! :blink:Ja, växellådan verkar riktigt enkel, dock vet jag inte vilken sida som kedjan ska gå på spänndrevet och det mittemot, går den på baksidan (mot motorn) så verkar det bli riktigt trångt för den nya kedjans kedjelås?! Så det går alltså (på nåt j-la sätt) få runt kedjan runt bottendrevet utan att plocka ut det? Det vore skönt att slippa meka bort det.. Tanken med denna skotern är väl (förutom att den är riktigt mäktig) att vi ska packa natursnö och använda till liftspåret i våran skidbacke. Har någon några tips om variatorvikterna som "ramlat ur" pga att variatorn var riktigt kärv efter att ha stått nåt år utan kåpa.:wacko: /Thord
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Hittade på mina böcker till maskinen, som tur är finns det även sprängskisser! Lägger in bilderna här nedan, kanske det blir lättare att lista ut hur allt ska sitta ihop. Bilderna är från Manualen till en -89, borde väl vara samma innehåll.

Vilken årsmodell har du?

Mvh Fredrik