V-max 600 - 94

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Jahapp. Kanske tänkt mig att köpa en V-max 600 årsmodell 94. Jag kan inte speciellt mycket om skotrar, egentligen ingenting ;) Men tänkta bara höra här lite om det är någon som haft en sådan?

Vad är ett bra pris?
Vad är bra/dåligt med dem?
Hur många mm är orginalmattan?
Vad går dem ungefär?
Hyfsad förstaskoter?
Vad ska man titta på vid ev. köp?
Brukar motorn hålla bra?
Bra i djupsnö?

Så ngn som haft en eller har en V-max 600 -94 ?
Tacksam för svar!

Mvh
 

viggebo

Välkänd medlem
12 mar 2006
114
0
6
För 22000 skulle du kunna få en i bra skick, motorn är slitstark och pigg. Bra ledpiskare, sämre i lössnön. Jag själv gillar jag inte teleskopdämpningen.
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
49
Matfors
Hej!

Åker på en v-max 500 1994, är ju mer eller mindre samma förutom lite mer hästar i 600an. Det enda jag kan be dig kolla är sekundär variatorn, just 94 års mod har en egen typ av variator, 95 blev det en annan. Min rasade, låsbrickan som håller helix på plats lossnade och såg till att det blev en del följd problem, och det är nästan helt omöjligt att få tag på en beggad variator. Jag fick beställa delar via USA för att få ordning på min, finns en bussning i variatorn som kostar 1990:- här i sverige, 470:- i USA. Så kolla så att variatorn är frisk innan du handlar, då slipper du huvudvärk! :eek:
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Hej!

Åker på en v-max 500 1994, är ju mer eller mindre samma förutom lite mer hästar i 600an. Det enda jag kan be dig kolla är sekundär variatorn, just 94 års mod har en egen typ av variator, 95 blev det en annan. Min rasade, låsbrickan som håller helix på plats lossnade och såg till att det blev en del följd problem, och det är nästan helt omöjligt att få tag på en beggad variator. Jag fick beställa delar via USA för att få ordning på min, finns en bussning i variatorn som kostar 1990:- här i sverige, 470:- i USA. Så kolla så att variatorn är frisk innan du handlar, då slipper du huvudvärk! :eek:
Jadu, vad är helix då? Men <b>hur</B> kollar jag variatorn? Att den är ok?
Sen så lite dåligt att den är typ inte ens 25 mm matta? Lär ju fastna lätt?

Men är den tung och svår då? Bra som förstaskoter tycker niu?
 

Blinde

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Luleå Sverige
de väger en del helt klart, men det ger ju bara träning.
teleskopdämparna fungerade helt ok vid hårdare körning.

skulle slänga på en 32mm matta direkt. det behöver dem, dock inge större eftersom redan 32an nuddar i kylarna
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
49
Matfors
Jadu, vad är helix då? Men <b>hur</B> kollar jag variatorn? Att den är ok?
Sen så lite dåligt att den är typ inte ens 25 mm matta? Lär ju fastna lätt?

Men är den tung och svår då? Bra som förstaskoter tycker niu?
Helix är... ja hur förklara man de i text, det är som en spindel med tre armar på, den ser till att skivorna kan justera sig, på de viset kommer remmen längre ner destomer kraft den utstätts för, dvs den ser till att skotern kan gå fortare, justerar utväxlingen helt enkelt. Om du kikar ner bakom sekundär variatorn (in mot karossen sett) så kan du se själva helix, kolla så att den ser ut att sitta där den ska, att det inte är några repor på den etc. I övrigt är jag mycket nöjd med min, åker inte så mycket och har inte heller en kassa som stödjer nåt dyrare och nyare. Termos dämparna gör ett hyffsat jobb, lite tung kanske men inte så det stör, som nån annan skrev, man får ju träning :D
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Nu känner jag att det är dags att reda ut lite saker om -94an här:

Det är en 19mm originalmatta.
Motorn är lagom pigg men slits därefter (aka knappt något).
Det som akka nämnde om bussningen är helt korrekt, bussningen i sekundären (som är unik på just 94orna) är värd sin vikt i guld från ÅF men går tydligen få billigare från usa (svarvade och körde loctite jag ;)). Problemet med bussningen är att om man singeltillverkar en egen i rätt material så blir det knappt värt besväret (mot priset på den svenska, då) och tar man bara en vanlig bit och svarvar till så skär det efter en vecka (praktiskt bevisat).

Sprickor i sekundären har jag faktiskt inte hört talas om på någon av de -94or jag sett. Dock så brukar fästen till gångjärnen på vänster sidokåpa vara lite misshandlad genom årens lopp, eftersom sidan är löstagbar.

Boggien är lite väl låg original, men tydligen ska en ~5cm höjning fixa det någorlunda. Det är många som klagar på att boggien är dålig också, men ställer du in den efter dig själv och kör själv så fungerar den till det den ska, varken mer eller mindre.
Ett annat problem i större snömängder jag upplevt är att om det går över kanten på huven så hamnar samtliga snömängder precis över lyset vilket innebär 0 sikt om det är mörkt.

Ska man dock prompt ge sig ut i djupsnön med den är det upp till föraren att fixa det, det GÅR om man ger rätt gas och använder kroppen till att kompensera. Men det är ingen semester.

Och på tal om termosarna: de är ODÖDLIGA. De kanske inte gör det till en resa på en fjäder, men jag har dykt med nosen först i både tre och fyra hål utan att de ens tagit skada. De tål i princip vilken misshandel som helst, och skulle du lyckas bottna dom helt ger nog chassiet efter innan dämpen.

och ja, den är ett framtungt as. MEN det är för att det är en ledracer som SKA ha tryck mot skidorna så att du faktiskt kommer runt i kurvorna och skoterns totalvikt är inte så jävlig, kör man fast så brukar man alltid kunna lirka loss den och funkar inte det så är den så lätt över arslet att det bara är att lyfta upp den och lägga den lite på sned och sedan visa sina gaskunskaper ;)


Det är vad jag hunnit bilda för uppfattning/fått för erfarenhet efter mina ~250mil på vmaxen.
 

tommy21

Ny medlem
6 feb 2009
2
0
1
domsjö
hjälp tack!
Har en v,max 94 500 med en mycket dålig sekundärvariator-letar febrilt efter som passar. måste väl finnas andra variatorer som passar denna modell,har talat med nån skrot som sa att man kanske kan ta från en nyare phazer... är det nån som har nåt tips -min har i princip krachat!
 

Viper 1

Aktiv medlem
7 feb 2009
68
0
6
Sundsvall
hjälp tack!
Har en v,max 94 500 med en mycket dålig sekundärvariator-letar febrilt efter som passar. måste väl finnas andra variatorer som passar denna modell,har talat med nån skrot som sa att man kanske kan ta från en nyare phazer... är det nån som har nåt tips -min har i princip krachat!
Tror nog att Exciter sekundärvariator ska passa på en v-max
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
49
Matfors
hjälp tack!
Har en v,max 94 500 med en mycket dålig sekundärvariator-letar febrilt efter som passar. måste väl finnas andra variatorer som passar denna modell,har talat med nån skrot som sa att man kanske kan ta från en nyare phazer... är det nån som har nåt tips -min har i princip krachat!
Jag monterade på en variator från en nyare v-max på min 94a när den rasade. De passar utan problem. du måste dock dit med en längre bult och svarva till en distans då axeln inte riktigt räcker till när du monterar på en nyare. Men det är det enklaste då just den typen av sek variator är mer eller mindre omöjlig att få tag på, i alla fall min erfarenhet. Det stämmer oxå att variatorn från Exciter passar, tror till och med att det skall vara Exciter II då är det exakt samma variator som på din v-max.

Lycka till!