v-max 600 xtc variator problem

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
min yamaha v-max 600 xtc är väldigt seg i starten, pga dålig utväxling.
variatorn tar tag i remmen vid 2500 varv och orkar inte riva iväg som den borde med sina 100 kusar.
sekundärfjädern har jag spänt, men man kanske måste byta vikter eller sätta hårdare primärfjäder, vad tror ni?
och sen om det är så att jag måste byta fjäder undrar jag.. hur ska jag veta hur hård fjäder jag ska beställa eftersom jag inte vet hur hård jag har nu?

väldigt tacksam för svar.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Du ska ha tillslagsvarv 4000 rpm på den där.
Låter som du har nåt fel i primären. Är primärfjädern för gammal o slapp?

Börja med att se över slitdelarna. Se till att allt är original och fräscht.
 

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
okej då ska ja ta lös primären och kolla det där du sa, men vad är ( slitdelar )?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Iaf rullarna är ju slitdelar och till viss mån kan ju vikterna slitas...även fjädern kan ju bli slapp efter många års anvädning, finns även plastbussningar som den glider i ( ser ut som U). Glidklackar i sekundären.

Ja det är väl bäst att du plockar isär båda variatorerna och går igenom dom och byter allt som är slitet och kollar så det sitter originaldelar där
 

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
okej då gör jag det.
men hur är det med dom där vikterna, tyngre vikter= högre tillslagsvarv. lättare vikter=lägre tillslagsvarv.

har jag rätt?
 

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
men hur ska jag veta hur hård fjäder jag ska beställa?
det står ju på rinab hur hårt tryck det är i dom.
men ja vet ju inte hur hård jag har nu och de står inget om till vilka variatorer dom passar till.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Antagligen har nåt gått sönder i primären om du har ett tillslag på 2000 rpm. Fjädern kanske gått av? Har hänt för mig en gång. Du kan inte bara beställa en hårdare fjäder utan att veta vad som är dåligt. Gör som Erik Berg säger. Ta isär och kolla rullar, bussningar osv och byt till nya oem delar.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Antagligen har nåt gått sönder i primären om du har ett tillslag på 2000 rpm. Fjädern kanske gått av? Har hänt för mig en gång. Du kan inte bara beställa en hårdare fjäder utan att veta vad som är dåligt. Gör som Erik Berg säger. Ta isär och kolla rullar, bussningar osv och byt till nya oem delar.
Sanna ord.
Återigen:
1) Först ser man till att alla grejor är hela.
2) Efter det kan man möjligtvis börja modifiera.
:)
 

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
förbannat!
jag får inte lös variatorn.
visst behöver jag bara ta lös halva variatorn?
jag har hällt olja i bulthålet och försökt rycka lös den men den lossnar inte.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Du behöver an avdragare till primären. Eller fylla hålet med vatten/olja...ha en passande bult som du lindar med gängtejp och på det viset "spränger" loss primären.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Öh, när jag åkte Yamaha så tog jag bara lös locket när det skulle bytas fjäder/vikter. Likadant med polaris och arctic. Tänk på att det är fjäderspänning bara när du tar loss dom sex bultarna, jag använde mig flitigt av universalvektyget kofot vad jag vill minnas, kan även gå att använda en skruvtving, eller var det polaris...
Låter som att din fjäder är av eller att bassningen på rörliga skivan glidit ut så den inte kan gå tillbaka helt, hur som, lägg inte en massa tid på att mixtra lös hela variatorn, ta lös locket, kolla felet, sen ser du ju!
 

dizzl55

Välkänd medlem
7 apr 2012
134
0
6
tack så mycket Macke78! Det låter mycket lättare.
men när du bytte fjäder, hur visste du vad för fjäder du skulle ha?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jag hade ett v-kit så jag ringde sonika killen som jag köpt det av...
Kolla om det sitter orginal vikter i och orginal helix, goggla mot en sprängskiss eller ring åf och fråga, köp sen en ny orginal eller en med snäppet högre förtryck om du vill öka tillslaget lite mot orginal, yamahas variator brukar oxå gå att använda brickor/shims upp till ~3mm under fjädern för att öka en 200 varv till om man vill.
Sen brukar även Yamaha ha nitar i vikterna och det är ju bra om man vill vikta om lite, MEN, som alltid med variatorer, kolla att allt är fräscht och rent, kolla bussningar klackar och byt gärna bägge fjädrarna samt linjera in motorn, kolla även synkningen på förgasarna och hipps vipps har du en riktigt pigg maskin!!!
Ett variator system är mkt känsligt och fort försvinner det många hästar i drivlinan....