vikten är ointressant, dessutom är dom inte alls så mycket tyngre än sina dåtida konkurrenter.
visst, tripplana väger lite mer men kompenserar det med råge i underbar motorgång och mer kraft.
däremot är dom (tripplarna) riktigt tunga att dra igång när det är kallt så därför kan 500:an vara lämpligare. -eller en med elstart.
det stämmer att från -99 tog man bort xtc beteckningen då man körde den längre fjädringsvägen över hela linjen. (förutom srx då som var mer anpassad för racing)
från -99 fick man även ny instrumentering.
Det som kan skilja mycket hur tungt det är att dra är vilken olja man kör på...
Klubben i byn hade en gammal viking som man körde nån billig mineralolja i... Gick tungt så in i h.....e
Vad det lutar mot nu är XTC 600 eller SXR 500. De känns som något som skulle duga till mig. SXR:en är ju dock lite dyrare vad skulle vara fördelen med den?
lättare, mer lättdragen, modernare instrument, plastskidor, snyggare färgsättning. skulle valt sxr:en alla dagar såvida det inte skiljer asmycke i pris
XTC:n jag kollar på ligger uppe på blocket för 15k, prutbart. SXR:en Skulle jag få för strax under 20k. Eftersom att jag köper skotern själv så har jag inte mycket pengar och leka med. Det enda jag är orolig över är att när SXR:en sätter sig så sitter den ganska bra då det bara är 500cc. Det är väl ändå något värt att oroa sig för??
En sxr 500 har bra frigång och tar sig bra i lössnö, fastnar man med en 500 då har man redan prövat att fastna med en xtc. Jag anser att sxr 500 är ett bättre köp med tanke på det är en modernare maskin. Kan vara värt pengarna eftersom om du vill ha en annan maskin under säsong så har sxr:n ett bra andrahandsvärde.