som rubriken, har ett problem som dök upp igår eftermiddag.
skotern är en lynx re 600 ho -07:a. Idag har vi fel sökt ett par timmar men komemr inte fram till något exakt svar vad felet är. problemet är invecklat och följer för den som vill hjälpa till och lösa det!
problemet :
skotern går till och från på båda burkarna, oftast går den bara på den ena. igår förrmiddag gick den som en klocka!
varm som kall så kan den få för sig att inte gå på den vänstra cylindern (kände på grenröret efter ngn minuts tomgång, höger betydligt varmare än det vänstra).
jag har kollat gnistan på båda stiften, den ena är klockren, fin blå kraftig gnista, den andra (den till vänster cylinder, långa tändkablen) har en lite svagare gnista. färgen på den gnistan är snarare vit/gul än blå/vit. dessutom verkar det inte alltid som om det komemr gnista där då jag provade att jorda stiften o dra i snöret.
hade problem förut med tändspolen då innehållet av hatten satt kvar på stiftets övre sida. kablarna klipptes och nya ngk hattar skruvades dit, hattarna köpte jag av ÅF och är okej. därefter när dem nya hattarna och stiften satt in startade inte skotern, hittade till slut felet med resultatet: dålig jordnings punkt. där efter har den gått klockrent.
kan det nu vara så att tändspolen spökar för mig igen? borde jag köpa en helt ny istället?
till felsökningen kan jag tillägga att jag har testat kompet, det var perekt, exakt lika på båda cylindrarna. soppa får den, stiftet är blött (ibland, oftast) då det andra är sotigt/torrt. den skjuter även baktändning då ock då, antar att soppan som pumpas in i cylindern som inte verkar tända går rätt igenom o tänds i avgassystemet?
någon som ett förslag på vad felet kan vara?
snabba svar då jag ska iväg o åka om 10dagar! ska beställa reservdelar imorgon för o få ihop skrotet till den 9:e!
mvh micke!
skotern är en lynx re 600 ho -07:a. Idag har vi fel sökt ett par timmar men komemr inte fram till något exakt svar vad felet är. problemet är invecklat och följer för den som vill hjälpa till och lösa det!
problemet :
skotern går till och från på båda burkarna, oftast går den bara på den ena. igår förrmiddag gick den som en klocka!
varm som kall så kan den få för sig att inte gå på den vänstra cylindern (kände på grenröret efter ngn minuts tomgång, höger betydligt varmare än det vänstra).
jag har kollat gnistan på båda stiften, den ena är klockren, fin blå kraftig gnista, den andra (den till vänster cylinder, långa tändkablen) har en lite svagare gnista. färgen på den gnistan är snarare vit/gul än blå/vit. dessutom verkar det inte alltid som om det komemr gnista där då jag provade att jorda stiften o dra i snöret.
hade problem förut med tändspolen då innehållet av hatten satt kvar på stiftets övre sida. kablarna klipptes och nya ngk hattar skruvades dit, hattarna köpte jag av ÅF och är okej. därefter när dem nya hattarna och stiften satt in startade inte skotern, hittade till slut felet med resultatet: dålig jordnings punkt. där efter har den gått klockrent.
kan det nu vara så att tändspolen spökar för mig igen? borde jag köpa en helt ny istället?
till felsökningen kan jag tillägga att jag har testat kompet, det var perekt, exakt lika på båda cylindrarna. soppa får den, stiftet är blött (ibland, oftast) då det andra är sotigt/torrt. den skjuter även baktändning då ock då, antar att soppan som pumpas in i cylindern som inte verkar tända går rätt igenom o tänds i avgassystemet?
någon som ett förslag på vad felet kan vara?
snabba svar då jag ska iväg o åka om 10dagar! ska beställa reservdelar imorgon för o få ihop skrotet till den 9:e!
mvh micke!