Vad är felet med min lynx? 1 cylinder ger upp då och då!

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
som rubriken, har ett problem som dök upp igår eftermiddag.
skotern är en lynx re 600 ho -07:a. Idag har vi fel sökt ett par timmar men komemr inte fram till något exakt svar vad felet är. problemet är invecklat och följer för den som vill hjälpa till och lösa det!
problemet :
skotern går till och från på båda burkarna, oftast går den bara på den ena. igår förrmiddag gick den som en klocka!
varm som kall så kan den få för sig att inte gå på den vänstra cylindern (kände på grenröret efter ngn minuts tomgång, höger betydligt varmare än det vänstra).
jag har kollat gnistan på båda stiften, den ena är klockren, fin blå kraftig gnista, den andra (den till vänster cylinder, långa tändkablen) har en lite svagare gnista. färgen på den gnistan är snarare vit/gul än blå/vit. dessutom verkar det inte alltid som om det komemr gnista där då jag provade att jorda stiften o dra i snöret.
hade problem förut med tändspolen då innehållet av hatten satt kvar på stiftets övre sida. kablarna klipptes och nya ngk hattar skruvades dit, hattarna köpte jag av ÅF och är okej. därefter när dem nya hattarna och stiften satt in startade inte skotern, hittade till slut felet med resultatet: dålig jordnings punkt. där efter har den gått klockrent.
kan det nu vara så att tändspolen spökar för mig igen? borde jag köpa en helt ny istället?
till felsökningen kan jag tillägga att jag har testat kompet, det var perekt, exakt lika på båda cylindrarna. soppa får den, stiftet är blött (ibland, oftast) då det andra är sotigt/torrt. den skjuter även baktändning då ock då, antar att soppan som pumpas in i cylindern som inte verkar tända går rätt igenom o tänds i avgassystemet?
någon som ett förslag på vad felet kan vara?
snabba svar då jag ska iväg o åka om 10dagar! ska beställa reservdelar imorgon för o få ihop skrotet till den 9:e!
mvh micke!
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
att tilläggas att den ibland går som den ska på båda burkarna. men då endast korta stunder, typ 10sekunder där o 15 sekunder där med ngn minut emellan!
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
ingen som har nån idé vad felet kan vara? tändspolen? skit i förgasarna? tjuvluft i tex insugsgummina? tändplattan? boxen? kom igen nu! hjälp mig!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Har ni nyligt gjort något åt skotern? Om än bara bytt till slurburk, rengjort förgasarna eller annat. Hade liknande fel på king caten för 2 år sedan. En bränsleslang som låg klämd.
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
jag tänkte på det där med o växla tändkablar men missade det i frustrationen av att skiten inte funkade och kylan som kröp sig på i den OERHÖRT väl isolerade verkstaden.......... ska fortsätta imorrn med att kontakta stenmarksmaskin och eventuellt beställa ny spole och starta där med felsökningen.. ska oxå prova startgas på insugsgummina för o se om varvtalet ändrar karaktär.. och nej vi rev aldrig något idag, kollade endast gnista, stift, vilken cylle som gick som den ville osv.
det som är gjort med skotern är slutburken och 2kugg nerdrevad i variatorn annars är den orginal. har inte rengjort förgasare eller reeds, det blir steget efter spole och startgas... ingen som tror sig kunna svaret?!!
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
var exakt bakom variatorn? nå packning som är känslig där eller?
PTO-Packboxen som kan vara väck. Finns inte så mycket mer bakom variatorn som kan tjuvdra luft.
Men min tände till och dog lite titt som tätt på cylindern längst till vänster, när den packboxen var trasig på min.
Kolla med startgas så märker du om den varvar upp. Lycka till.
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
goddag. många idéer nu från er :) superschysst av er o försöka lösa detta :) men som jag trodde så trodde oxå mekanikern på stenmarksmaskin att det är tändspolen som spökar. tydligen ett ganska så "vanligt" fel på just 07:an att spolen "bränner" kablar och på så sätt gör att det inte tänder till 100%. han sa det i telefon innan jag ens han fråga om det var spolen som var problemet. och eftersom jag haft ett probem tidigare som löste sig med just denna spole så startar jag min felsökning där. Min bil står på verkstaden för montering av dragkrok så därför kan jag inte heller ta mig ut till svärföräldrarnas gård o kolla eventuell tjuvluft. men jag börjar med tändspole då jag ändå måste beställa nya stift som spolen käkar och ngra liter olja :)
tack iaf för hjälpen så meddelar jag i tråden direkt jag provat med nya spolen :)
/micke
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
maskinen lever! den går som en klocka nu! spolen är utbytt och den tänder så fint på båda cyllarna :) tack alla som gav förslag på fel :)
men vilken jävla skillnad på maskin, var bara ute ngra minuter i denna småljumna vinter, men helvete vad den gick! tyckte den gick bra innan "haveriet", men nu jävlar! va skillnad som dag och natt, betydligt vassare på låga varv och betydligt mer resvillig :) en helt ny skoter med andra ord, allt tack vare ; ny tändspole, nya tändkablar, nya hattar och nya stift :)
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
dåliga jordpunkter bränner sekundärlindningen i spolarna som kan ge alla möjliga konstiga fel med gnistan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Tipps också när man har liknande problem är att starta skotern i kolmörker och kolla efter överslag (mycket vanligt). Det är många spolar som byts ut i onödan pga överslag och dåliga jordningar.

Och har man kris kan man ta vilken spole som helst att prova med. vanlig moppe tändspole eller från bilen,,båtmotorn det behöver inte ens vara 12v för att provköra. duger med 6 volts spole (ett tag). Bäst är dock 12v

Och har man en annan skoter som man kan tjuvlåna från eller köpa är det ännu bättre. Man kan köra med vilka andra märkens spolar hur länge som helst,,äää bara o åk