vad är felet?

H

h

min enduro 600 -97 har blivit skum. på låga varv går den bara på en cylinder men på höga så vill den gå på två. det var gnista på båda tändstiften, och jag har bytt tändstift men det hjälpte inte. när jag bytt så drog jag igång den och då gick den på två men ganska direkt efteråt så gick den bara på en igen. vad är det för fel?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm...när den bara går på en cylinder, hur ser då tändstiftet ut i den cylinder som inte går? (sotigt/blött/torrt/kritvitt/normalt...?)

Ta och mät kompressionen i bägge cylindrarna också. Om den är tydligt lägre i den cylinder som inte går kan man misstänka nån skada på kolv eller kolvringar. I så fall bör du inte köra alls innan felet är åtgärdat.

E

enduro 494 -98

ja du kan ju pröva att ställa in brytarna , för så vare på min

kapten_

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Hedemora Sverige
Annars kan du ju kolla om du har överslag i någon tändningskabel. Vi hade samma syndrom på gammel Ski-doo'n i höstas.

Mvh/Robban

H

h

nu går den på två cylindrar igen men den går inte på tomgång. så fort jag släpper gasen så dör den...vad kan felet vara?

rogga1

Rookie sledder
1 jan 2000
5
0
0
kolla att du inte har glapp i "dödaren".
jag har haft samma tendens på min skoter och i stället för att lägga ut en massa pengar på ny dödare så kan du bygla kabeln(följ kabeln från styret till en kontakt med tre stift..bygla de två yttre med varandra)och använd sen nyckeln för avstängning.funkade för mig.

Blade

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Kolla först kompen, om den är dålig så har du hittat felet om inte så prova med att spraya startgas vid vevaxeltätningarna eller vid cylinderfoten.
Om motorn då börjar att rusa så har du läkage och då är det bara att klyva motorn.