Vad bör jag serva inför vintern? Re 600 e-tec

DaNi8331

Medlem
10 jan 2010
22
0
1
Hej! Köpt mig en lynx re 600 e-tec -12 som precis passerat 300 mil. Hade tänkt byta olja i kedjehus och kolla kedja/drev samt fatta in boggien. Behövs något mer? Förra ägaren sa att jag borde byta tändstift men behövs det verkligen efter 300 mil?
Tack i förhand!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
I första hand är det väl bra att följa serviceschemat som borde finnas i instruktionsboken.
Men annars så är det väl lämpligt att se över saker i största allmänhet. Leta efter t ex lösa popnitar i chassiet, boggiehjullager som glappar eller låter illa, kolla hur slitna bromsbeläggen är, kolla om bromsvätskan ser ren ut eller om det är dags att byta den (när bromsvätska åldras blir den mörk och slutar lukta starkt, jämför med färg och lukt hos färsk bromsvätska om du är osäker). Om den inte har longlifeglykol i kylsystemet så kan det nog vara dags att byta kylvätska också.
Förutom boggien så kolla också hur det är med smörjställen i framvagnen (styrleder, styrspindlar mm).
Kolla att motorfästena är hela och att det inte läcker i några skarvar i avgassystemet.
Leta efter bränsle-, olje- och glykolläckage. Ofta syns inte läckorna när skotern står inne i ett varmt garage, men när den har stått ute en riktigt kall natt visar sig pölar här och var.

Tändstift brukar man inte byta i förebyggande syfte på en skoter, utan dem byter man vid behov. Man kan skruva ur och titta på dem i förebyggande syfte och byta om elektroderna börjar se tydligt rundbrända ut eller om de har andra uppenbara skador.
 
B

Blueberry2

Kedjehusolja,kontrollera boggien efter ev sprickor, fetta alla nipplar. Fetta framvagnen om nipplar finns. Rengör variatorer från ev rem-damm. Kontrollera avgasportar. Kör du startsnöre så är ju de bra och kolla så det inte är påväg att gå av :) Dator och kolla eventuella fel medelanden.. typ :-D