vad bestämmer priset?

fattaren

Medlem
25 jan 2006
48
0
1
Kramfors
har en ockelbo 5000 (grrrrym asså) ser på blocket att de ligger mellan 8-17000 men det är ju ingen racer, och personligen skulle det ju vart roligare med en "modernare" leksak, vilket man ju tydligen kan få för dom pengarna.

har för visso inte lagt ut dom pengarna på våran.... ibland snubblar man bara över en bra deal.

men vad gör en sådan skoter "värd" 10-20 lappar???

och vad/ vilka faktorer är det som egentligen styr?
 

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Tror att mycket bestäms av att "gamla gubbar" vill ha en bra arbetshäst. Och därför ökar priset på just dessa maskiner, kolla bara på hur mycket fräscha Volvo 240is står i, just på grund av att gamla gubbar tycker att dom är värda det.
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Om en person lägger ut en fin Ockelbo på blocket för 8000:-, om då nån annan ska sälja sin Ockelbo av samma modell å tycker att; Min e då minsann finare ja ska begära 10000:-. Sen ser ju givetvis en annan Ockelbo-ägare det å lägger ut sin ännu finare Ockelbo för 11000:-

Med andra ord så pressas priset upp en del.... sen om första personen får 8000:- för sin är ju en helt annan sak. De kan man ju inte veta direkt.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Att titta på Blocket för att se vad en grej har för något värde ger endast en illusion. Det enda du ser är vad säljarna begär och det är sällan samma som vad grejen är värd. Kolla gamla annonser så får du se hur mycket som inte blivit sålt alls. Det är mycket gammalt "skräp" som står kvar hos säljarna. Det är också mycket som annonseras ut dyrt eftersom att säljaren tänker att "om nån betalar så här mycket så säljer jag, annars får den vara kvar". Och prutmån finns det oftast en hel del, särskilt när annonsen legat ute 1 månad eller mer.

Observera att detta är min erfarenhet som både köpare och säljare. Och det gäller allt möjigt, inte specifikt för skotrar.
 

fattaren

Medlem
25 jan 2006
48
0
1
Kramfors
Så om "gösta" slänger ut sin gamla herk för 8 lök så, styrs helt plötsligt priserna på blocket för en likvärdig skoter utifrån det?


Det borde ju också betyda att om jag är ute efter en spec. skoter så slänger jag ut en sidoannons på en skoter som inte finns och säger att den är såld när någon ringer för att kunna få ner priset? kanske flera annonser ger bättre resultat? vet någon här om det har hänt?
 

fattaren

Medlem
25 jan 2006
48
0
1
Kramfors
första gången jag sökte på ockelbo 5000 (för drygt en vecka sen) hittade jag den billigaste för 8´en -82 och en -87 f ca 17. har för mig att det var de enda annonserna på just den modellen.... nu tycker jag det kryllar av dom... inte för att det gör mig något men priserna har en dentens ner, ner, ner.... alltså inte enligt det fenomen ni nämde!
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Det är ändå inte möjligt att så enkelt avgöra ett värde. Man måste titta på vad priset är i genomsnitt på GENOMFÖRDA affärer. Inte på annonser. Sen tittar man som säljare såklart på andra ändå. Ytterligare en aspekt är att om det finns många likadana till slau så måste man sänka priset för att vara med och locka till sig köpare som kan vara få till antalet ibland, speciellt om man har någon lite udda grej.

Sen finns det många trix i "hästhandlarbranchen". Om en grej bjuds ut för 25 000 kr så skickar man dit ett par kompisar (var för sig) som rackar ner och skambjuder 15-18 000 kr. När du sedan kommer dit är trevlig och beklagande säger att du tyvärr bara har 20 000 kr så är chanserna goda att det blir affär. Seriöst? Nej, men det förekommer, så det gäller att se upp även som säljare. Det är inte bara köpare som blir lurade.