Vad byta i variatorerna?

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Har tänkt byta fjädrarna i både primär och sekundär variatorn men vad mer bör jag byta när jag ändå har det öppet/löst? Det som jag kan byta ut utan att lämna bort om jag inte har rätt verktyg.

 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Det som brukar bli dåligt är 8,9,29 och 30 i primären dvs rullar och oringar samt glidpuckarna med oringar. Känn efter om allt känns att gå lätt och ser bra ut och byt det som måste bytas. En variator tar inte länge att skruva lös och isär så bara för att du byter fjäder behöver du inte totalrenovera bara för att den är lös.
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Tack för svaret. Det var det jag tänkte byta (8,9,29 och 30 i primären) samt nr 40 på sekundären. Undra om man bör byta även nr 41?

Ska jag byta till original fjäder i primären och sekundären eller har ni förslag på fjädrar.
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Du kan ju alltid byta till en fjäder med högre starttryck i sekundären för att få högre tillslagsvarv och därmed blir den lite rappare och får bättre backshift.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Tillslagsvarvet blir ju inte högre med högre starttryck på sekundärfjädern. Däremot får man snabbare backshift.
Högre starttryck på primären ger däremot högre tillslagsvarv.
Beror ju lite på din körning hur du vill att skotern ska bete sig. Om du känner dig osäker så gå in hos din åf och hör om dom kan hjälpa dig spåna ihop en bra setup.
Åker man mest och finkör kan en för rapp backshift vara eländig då man iaf på min skoter får hålla i sig då man släpper gasen .