Vad gäller vid turbokonvertering?

Erik_Li

Aktiv medlem
11 jan 2005
60
0
6
Luleå
Hej
Undrar vad som gäller vid turbokonvertering? Måste man typa om manskinen vid vid turbokonvertering för att vara laglig? Går det att typa om den?
Vad gäller för försäkringen? Är det bara trafikförsäkringen som skyddar tredje part som gäller eller täcker även halv- och helförsäkring en maskin med turbo?

Hur har ni som turbokonverterat gjort? Typat om? Försäkring?
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Hej
Undrar vad som gäller vid turbokonvertering? Måste man typa om manskinen vid vid turbokonvertering för att vara laglig? Går det att typa om den?
Vad gäller för försäkringen? Är det bara trafikförsäkringen som skyddar tredje part som gäller eller täcker även halv- och helförsäkring en maskin med turbo?

Hur har ni som turbokonverterat gjort? Typat om? Försäkring?

Inga försäkringar gäller när du monterat turbo, typa om blir svårt eftersom maskinerna är avsedd för dem hästkrafter dom är reggistrerade som. Egentligen enligt boken så får du inte ändrat något alls som ändrar motorstyrkan på din skoter. Alltså är egentligen pipor, slutburkar olagligt.

Är du en fuling får du montera ner turbon om du skulle misslyckas!

Lycka till
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
inga försäkringar är väll lite fel?

har kollat upp det där.pga "fel" motor i bil

trafikförsäkringen gäller,dom andra försvinner.stöld bör du ju få ut på.men tveksamt om du kan få om den brinner upp eller liknande.
vagnskada blir du helt utan.
men den viktigaste har du dvs trafikförsäkringen.


som jag förstod det så kan man däremot bli helt utan hjälp vid rattfylla osv.dvs inte ens trafikförsäkringsföreningen hjälper.
 

Erik_Li

Aktiv medlem
11 jan 2005
60
0
6
Luleå
Tror oxå att trafikförsäkringen gäller, så fungerar det iaf för trimmad moped, fick frågan om mopeden var trimmad när jag försäkrade sonens moped, frågad varför och då sa dom att om den var trimmad gick det endast att trafikförsäkra för dom var skyldiga att erbjuda trafikföräkring även för trimmade mopeder.

Stöld- och vagnskadeförsäkringen är ju kanske mest intressanta vagnskadeförsäkringen ur det perspektiv att det är den enda försäkring som gäller om olyckan skulle vara framme vid släpvagnstransport.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Min nytro var helförsäkrad MED turbo, tunnel, boggie, framvagn mm. Inga problem! Bara vara ärlig med dom och fråga vad som gäller. Min premie blev inte särskilt mycket dyrare heller. Dock så skulle jag inte få ersättning för turbokittet vid stöld, men vid krach. Lite konstigt tänkt tycker jag, men sak samma! Jag var då glad att den gick att försäkra iaf! Jag var tvungen att ha kvitton på allt och foton för bevis om något skulle hända.
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Min nytro var helförsäkrad MED turbo, tunnel, boggie, framvagn mm. Inga problem! Bara vara ärlig med dom och fråga vad som gäller. Min premie blev inte särskilt mycket dyrare heller. Dock så skulle jag inte få ersättning för turbokittet vid stöld, men vid krach. Lite konstigt tänkt tycker jag, men sak samma! Jag var då glad att den gick att försäkra iaf! Jag var tvungen att ha kvitton på allt och foton för bevis om något skulle hända.
Tjena skotertoken!

Vilket förs bolag hade du på turbonytron?