Hmm...
Nog finns det mycket "rent bondfågeri" som du REVare skriver, men att vissa tillsatser ex. K-sprit löser vatten så att det i sin tur tas upp i bensin är inte "rent bondfångeri".
Detta kan du, utan "seriös forskning eller annan vetenskap" själv upptäcka med mycket, mycket enkla medel.
Hur?
Ta 1lit bensin.
Droppa ner några droppar vatten.
I botten bildas några "kulor", vatten som garanterat inte löser sig med den lilla mängd kemikalie som bensinbolagen har tillsatt.
Ruska hur länge du vill på behållaren, dessa kulor försvinner inte hur du än bär dig åt (om du inte utsätter vätskan för väldigt hög värme).
Häll i en liten mängd ex. TriPak och ruska, simsalabim, kulorna är borta...
Inget märkvärdigt experiment, men visar väldigt bra att det funkar att "ta bort" vatten.
Om det sen har de andra effekterna som dessa olika fabrikat vill lova, som ex. oktanhöjande eller bränslsänkande det kan inte jag avgöra, jag tror att det oftast beror på andra orsaker, som kanske lite tyngre tumme vissa dagar
Nog finns det mycket "rent bondfågeri" som du REVare skriver, men att vissa tillsatser ex. K-sprit löser vatten så att det i sin tur tas upp i bensin är inte "rent bondfångeri".
Detta kan du, utan "seriös forskning eller annan vetenskap" själv upptäcka med mycket, mycket enkla medel.
Hur?
Ta 1lit bensin.
Droppa ner några droppar vatten.
I botten bildas några "kulor", vatten som garanterat inte löser sig med den lilla mängd kemikalie som bensinbolagen har tillsatt.
Ruska hur länge du vill på behållaren, dessa kulor försvinner inte hur du än bär dig åt (om du inte utsätter vätskan för väldigt hög värme).
Häll i en liten mängd ex. TriPak och ruska, simsalabim, kulorna är borta...
Inget märkvärdigt experiment, men visar väldigt bra att det funkar att "ta bort" vatten.
Om det sen har de andra effekterna som dessa olika fabrikat vill lova, som ex. oktanhöjande eller bränslsänkande det kan inte jag avgöra, jag tror att det oftast beror på andra orsaker, som kanske lite tyngre tumme vissa dagar