Vad har ni med er på skoterturen

cobrajet

Välkänd medlem
Spade
bogserlina
första hjälpen
verktyg ink kniv
kikare
torr ved+braständare
värmeblock
extra rem
detta ligger alltid i skotern, sen har man ju telefon i jackan lättåtkommlig. Fika och käk vid längre svängar.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Åker Yamaha turbo så behöver bara en kamera med för att filma alla andra när dom skruvar och kör fast ;)
Jasså minsann.... Förra helgen när vi var ut så fick en Yamaha Nytro utan turbo dra hem en Nytro MED turbo. Åter till topic: Jag har ryggsäcken packad med gasolkök och en burk Bullens varmkorv,konservöppnare,termos med kaffe,kniv,tändstickor,spade,första förband.I facket på skotern har jag en flaska vatten,extra handskar och hjälmluva.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Mycket bra tips fick man i allafall.
Själv har jag många gånger tänkt att man skulle haft med något som kan bli väldigt viktigt...nämligen 1:a hjälpen kit.

En burk Coca-Cola och kex choklad, tröja brukar det stanna vid annars. Måste fixa ett 1:a hjälpen kit, rätt som det är sitter man fast i ett träd med en gren tvärs genom benet eller nåt...
Väldigt bra resonemang, vet av en i kittelfjäll för ett drygt år sedan som smällde in i ett träd eller liknande och lårbenet for och han blödde så in i helvete tydligen, han hittades fort och som tur var har 2 doktorer/kirurger stuga där och båda var där den helgen/veckan, räddade livet på honom, väldigt värdefullt att kunna stoppa en blödning!

On topic:
Jag brukar alltid ha
Kniv
Rem
Något ätbart
Stift
Vatten
Plånboken ifall man blir stannad av blå/måste tanka!
 

rIdDoCk

Aktiv medlem
16 mar 2011
63
0
6
Spade (som oftast glöms i bilen...)
Rem
Stift
Original verktygssats
Lååångt spännband (hjälpt mig många gånger när jag åkt ensam)
Kamera
Plånbok
Ledkarta

Vid lägre resor brukar jag ta med en ryggsäck innehållande:
Extra handskar
Tändstickor
Första hjälpen kit
Kaffe
Mat
 
W

Wettainen

Rem
Stift
Original verktygssats
Plånbok
Mobil
Tändstickor
Fick såg, som en kniv fast lite grövre
Lampa!!
Extra handskar och googles
Något att äta och dricka
Tejp
Plåster
Spännband

Det var nog allt, fast allting åker ju inte med om man bara ska ut en liten sväng :)
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Mobiltelefon så ja kan ringa efter hjälp om skotern går sönder...

verktygslåda bestående av: tändstiftsnyckel, två tändstift, skruvmejsel, blocknycklar, insexnyckel, startsnöre, mm

Reservrem
Spade
Yxa
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Nu livar jag upp denna tråd då jag vill veta vad ni har med er på skoter turen. När jag åker en lite längre tur har jag med mig :
Tändstift
en ta mig hem rem den man bytte då den börja bli dålig
Kniv
Verktyg (som passar skotern)
en gammal militärspade.
extra hanskar en långärmad tröja och en mössa.
rep.
4 liter bränsle.
1liter vatten bullenspilsner korv sportlunch cola.
najtråd så man kan spänna fast bullens på avgasystemet.
yxa
en bit tjärved
Allt detta fick jag plats i pack lådan på min et 340 går inte riktigt plats i farsan karibo så då tar jag med en rygga och skiter i extra bränslet.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Förutom 20kg kamerautrustning? :eyebrows:

Oftast en reservrem
Spade
Något att dricka/käka
Extra handskar och sockar.
Mössa
2st 1000lumen ficklampor som jag kan ha på hjälmen!
Några verktyg.

Sen vet jag inte om jag har så mycket mer med mig, eller ja, mobiltelefonen såklart.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Extra handskar
Extra Sockar
Plastpåsar till fötterna om man plurrar i en bäck
tändstickor samt tändkuddar i fall man MÅSTE få igång en eld
Första förband
Mat
Dricka
Spade/såg
Verktyg till skotern
Rem
GPS
Telefon
Nöd Cash/Skoterkortet
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Dagen utrsutning

Förstahjälpen kit
Räddningslina (flytande)
Ljusstavar
Tändstål
Stormtändare
Såg
Spade
Vatten
Mat (något proteinrikt samt kolhydrater)
GPS
Extrarem
Mössa
Extra handskar
Pannlampa
Skoterkort, börs, mobil mm.

Att köpa framöver

Lavinutrustning
PLB nödsändare
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Tändstickor i 2 påsar för att säkerställa att dessa förblir torra, tampong, spade, sittunderlag, extra strumpor och handskar, plåster, kniv, eltejp.
sen har man ju självklart verktyg stift och rem och sånt som redan sitter på skotern =)
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Jag har förberett nått jag såg på tv.. en petflaska med pelets och diesel (en mer flaska med stor hals).. Tydligen ska man kunna sätta fjutt på allt hur surt det än är vid behov.. tänkte att det kunde vara bra. Trist om det läcker ut ur flaskan men ska ge det en chans i vart fall..
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Jag brukar ha med mig det som ryms i googlefacket dvs en läsk och två kexchoklad typ. Har nu förstått att jag ligger i lä mot er som släpar runt på en hel räddningsaktion. Antar att dom flesta av er med är på isar och pimplar och grillar mest hela tiden då ni har sågar, tumstock, sågbänk, diverse tändsystem och diesel med er.
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
Spade
såg
kompass
kniv
tändstål
tändare/tändstickor
tidningspapper
förstahjälpenkitt
värmekudde (som man slår på så den blir varm)
mat/dricka
snickers/druvsocker (har diabetes, och kan behöva socker snabbt)
ficklampa/pannlampa
extra handskar/sockar/mössa/googles
extrarem
multiverktyg/nån ringnyckel/skiftnyckel/skoter verktygen
buntband/eltejp/ståltråd
pengar/förarbevis/telefon
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Åker jag hemmavid (typ Skellefteå) så har jag bara mobil och mobilladdare och en nödrem (gammal men fungerar). Åker jag i fjällen så har jag dessutom med stormtändare, ficklampa, multikniven, tejp, najtråd och spade med såg. Men framför allt så har jag alltid med minst en vän, tycker faktiskt att det känns obehagligt att åka själv (även hemmavid). Har dåliga erfarenheter av det. Har dels sänkt en skoter genom isen dels kraschat med en enduro. Klarade mig själv båda gångerna men det kunde ha gått illa. Bäst tycker jag är om man då dessutom har delat upp mellan sig vem som tar vad.

Tycker att det är jobbigt att ha mycket med och brukar hellre planera så att vi då och då passerar ställen med soppa och prylar.