Vad kan det vara?

Laban

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Hej och hå!

Kör en polaris Edge 700 ´02. Köpte skotern till denna vinter. Den har gått som en klockan hela tiden fram till nu. Började förra helgen. Först så gick ett membran till avgasventilen sönder. Skotern gick även kasst. Var inte mer med det.. fixade ett nytt mebran och skotern gick fortfarande dåligt. Den var massor massor slöare än förr. Från stillastående, när man tryckte fullt spjäll så var det som att det tog 5 sec innan det kom igång. Sen om man låg i ca 100km/h och tryckte fullt så hände det i princip ingeting.

Provade först att byta stift.. ingen skillnad. Böt då variatorrem... då blev den betydligt piggare från stillastående. Har även testat att dra från 100 km/h igen.. och den är piggare än före jag böt rem, fast inte som den var "förr". Vad kan ha hänt`? Kan själv inte allt för mycket om skotermotorer så är jävligt tacksam om nån som vet kunde ge sig på ett svar?

Remmen som jag bytt är en exakt likadan som den före. Det är orginal munstycken. Har inte ändrat nått när den började gå dåligt. Så antingen nått filter eller nått som är igenkladdat. Nån fjäder som tappat styrkan? Vad vet jag? :) Tacksam för svar!
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
[Uppdaterat: Senast editerat den 31-Jan-04 kl 00:19 AM (CET)]Min skoter var likadan om man höll en jämn fart och tryckte fullt så hände det typ ingenting. Serva variatorn. Byt bussningarna på primären, iaf den ytte bussningen (Den tar typ mest stryk). Kolla så att vikterna inte glappar. Rengör variatorn och skivorna, även sekundären.
 

jonssonpe

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Har du kollat avgasventilerna? Har en sks -02 med lika motor som membranet gick sönder på, när jag tog bort ventilerna hade BÅDA fastnat.
Dom är tydligen väldigt känsliga på oljor, det går bara att köra på typ Polaris helsyntet.(Har provat med många dyra oljor men det bara kladdar igen).
 

Laban

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Jo, jag har ju bytt membranet till VES ventilerna... passade på att rengöra dem samtidigt! Dem hade inte fastnat :) Mina erfarenheter så här långt är att polaris ves helsyntet oljan suger! Kör på shell advanced snowmobile nu... den ska tydligen vara det bästa. Sen så är den relativt billig oxå.

Fastman; Ska testa det du sa, hoppas det hjälper! Nu när nysnön har kommit vill man ju inte ligga efter i pudret :)
 

Aero 9k

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Hej, jag har en edge 800 som jag hade samma problem på. Jag blev alvarligt talat nästan tokig innan jag hittade felet. På min så va det ett rör i slutburken som hade släppt i svetsen. Röret sitter precis innanför där pipan slutar. Det fungerar som pipans stinger och där sitter mycket av effekten på höga varv. Kolla så inte röret har lossnat.
Jag tror inte att det är variatorn som är sliten. Polaris rekomenderar att man byter bussningar efter 1000mil på edgen, och jag misstänker att du inte har kört sååå långt än.

Tack för mig...
 

Laban

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Ditt antagande Aero 9k är helt rätt! Har absolut inte hunit upp i 1000 mil än, ligger på ca 400. Ska kolla det som du sa imorgon! Hoppas verkligen att det är det som är felet! En bra orsak till att köpa en ny burk med lite mäktigare ljud än polaris orginal om inte annat!
 

Laban

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Nu har jag varit ute i garaget några timmar. Hittade inte några fel i slutburken som förslogs.... Tog däremot isär sekundär variatorn och upptäckte att klackarna var nernötta hela vägen till metallen... Så jag ska byta dem och hoppas att felet sedan är borta! Ska även spänna fjädern ett steg. Om det blir svårt att få ner remmen i högfart i efterhand så är det väl bara att släppa tillbaka fjädern till ursprungs läget och hoppas att det då funkar!

Återkommer när jag bytt klackar med svar om det var det som var felet....
 

Laban

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Man får tacka för svaren! Problemet var att klackarna var nernötta! Spände även fjädern ett steg... nu går den som ett skott igen! Jihaa :)