Vad kan ha hänt?! Drivning FS iq-touring 2007

Cooper

Medlem
19 mar 2009
26
0
1
Sundsvall
Hej! Skriver detta förundrad och bestört efter gårdagens skotertur.
Premiärtur efter byte av bakre stötdämparen på märkesverkstad (vet ej om detta har med saken att göra). Efter ca 2km lugn körning i skogen (10-20 km/h) behövde jag backa ca 5m. Sagt och gjort. Efter detta tryckte jag på knappen för att köra framåt igen. Jag märkte ganska direkt att något hänt.
Det kändes ungefär som om stänklappen hoppat fram och "smäller" mot mattan fast värre. Dessutom ryckte den till med ett metalliskt ljud var ca 3:e sekund. Tänkte att backen inte lagts ur, stannade och lade i backen, lade i fram men samma resultat. Stannade motorn (då läggs backen ur automatiskt) men samma resultat. Vad kan ha hänt? Variatorer och rem verkar ok. "Drivhjulen" ligger i fas med mattan. Kan inte så mycket, skulle vara tacksam för tips.
Håkan
 

Cooper

Medlem
19 mar 2009
26
0
1
Sundsvall
Hej igen! Det har ordnat sig! Ett drygt dygn efter skoterturen kom jag mig för att gå ut i (varm)garaget
och fundera. Jag lade mig på golvet för att se om jag kunde hitta något. Döm av min förvåning då jag såg en stor isklump mellan de två "drivhjulen" på drivaxeln. Klumpen var stenhård (över ett dygn i värmen) och format som ett hjul runt axeln. Efter en tids varmluft lossnade klumpen och skotern gick som vanligt igen, pust.. Lite konstigt att detta uppstått. Jag körde genom några större vattenpölar. I och för sig var det ca 20 cm fudersnö på leden.