Vad säger dessa kolvar

janohl

Medlem
17 feb 2011
12
0
1
Hej!

Har en Polaris 650 RXL från 93 som konverterats till förgasare från EFI. Historien börja förra vintern då den inte starta då den stått i två år. Har sedan dess bytt insugsgummin som var spruckna. Rengort förgasarna ordentligt. Efter det starta den och gick. Detta var två veckor sedan. Förra helgen skulle jag dra igång den igen - vilket var omöjligt såvida jag inte gav den en sup direkt genom tändstiftshålen. Då gick den till suparna tog slut.
Startgas genom luftburken gick den oxå igång på. Därför har jag denna vecka tagit loss bränslepumpen. När den kom loss hitta jag en lite metallbit i vacuumnippeln. Gissar att den gjorde att pumpen in pumpade. Bort med metallbiten och pumpen verkade bra i övrigt.

Eftersom metallbiten måste komma någonstans ifrån så rev jag mig vidare in i cylindrarna. Tyvärr hittar jag inte något ursprung för metallbiten men tog följande foton. Okunnig om motorer tänkte om någon kan säga ngt om status på kolvar och så. Tycker de ser lite ojämna "slitna" ut men det kanske ska vara så. Är det läge att byta ut dem kanske?

Alla foton ligger på http://www.flickr.com/photos/69684660@N06/sets/72157638237505826/
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Har du haft ett ras på den där tidigare? mittentoppen har ju fått märken från något skrot (bit från en kolvring t.ex.) som bankats mellan kolven och toppen men på kolven som sitter där nu kan jag inte se några märken?
 

janohl

Medlem
17 feb 2011
12
0
1
MatsT: Kolvringarna ser hela ut så vitt jag kan avgöra. Alla ser likadana ut så antingen är alla hela eller alla trasiga :)

MattiasElg: Har inte haft ras i min ägo. Mittenkolven ser jämn och fin ut på toppen i det avseendet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Bestyckningen är helt perfekt. Är det insprutningen som körts sist så det blev så bra spolbilder på kolvarna? Kolvarana ser normalt sliten ut med tanke på de ripor som verkar komma från tidigare skärningar. Cylindrarna går många timmar till men kolvarna kan behöva bytas om de gått ca 600-700 mil sedan förra bytet.

Kolvtopparna och toppen kan du visa upp som bra exempel på perfekt bestyckad motor i alla trådar om den frågan. Kolvspolningen och de sot som sitter där på kolvarna och topparna är helt perfekt i bränsleblandning, ev bästa jag set på snomobile forum.

Ang metallbiten så ska den normalt inte kunna komma till bränslepumpen från motor förutsatt att membranen i pumpen är hela,,,vacum med andra ord. Testa om pumpens membran är hela genom att suga fast tungan i slangen som går till vevhuset,,slangen ska sitta fast i pumpen. Tungan ska sitta fast av vacumet då är membrana riktiga. Om den lossnar fort byt pump eller renovera den. Om du har detta problem med pumpen är det inte underligt den bara går på supen.

Kan metallbiten vara en fjäder eller plåtbleck tror du? Det är isåfall från pumpen,lugnt med andra ord.
 

janohl

Medlem
17 feb 2011
12
0
1
Boost III:
Det är förgasare på nu. Vet inte hur länge det vart så, men i varje fall sä länge jag ägt den och skulle gissat att jag kanske kört max 100 mil om ens så mycket.

Testade tungtricket - tyckte det inte såg fast speciellt. Därav öppnade jag pumpen och fann mer metallbitar på vakuumsidan av membranet. Se bilden. Metallbitarna är lika den som jag fann förra gången och jag kan inte se vart de kommer från. Kan dessa legat ivägen för membranet så att det inte kan skapa pumpeffekt. Membranet ser helt o fint ut tycker jag.

Det var fullt med vädligt mörk bensin på vakuumsidan oxå i pumpen som rann ut.

En bild på vakuumsidan av pumpen med metalbitarna som jag fann dem finns på http://www.flickr.com/photos/69684660@N06/11157487864/lightbox/
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.640
802
113
Kramfors
Kolla pumpen genom att lossa slangen till en förgasare och dra i starten. Då ska pumpen skvätta ut en hel del soppa vid varje dragning. Den ska spotta ut soppa några cm ut från slangen stötvist så att säga då är den riktig. Men tungan måste sitta fast i vacumslangen det måste vara görtätt annars drar den in soppa i vevhuset och pumpen kommer inte funka fullt ut.