Vad ska jag utbilda mig till om jag vill jobba med skotrar?

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Detta kanske är en något konstig fråga... Så jag förstår om ni tycker jag är konstig. :p

Hur som helst så har jag alltid haft en dröm om att vara med och utveckla/prova ut detaljer på skotrar, eller varför inte hela skotrarna som nya modeller osv?
Alltså, det är svårt att förklara detta. :p
Jag ser mig sitta och fundera ut en lösning till 2017 års modeller av Polaris (till exempel), och sedan få köra järnet för att testa detta...

Det jag väl egentligen vill fråga: vad bör jag utbilda mig till? Funderar skarpt på att läsa upp min Matematik E, för att sedan söka in till programmet civilingenjör maskinteknik på Luleå universitet (http://www.ltu.se/edu/program/TCMAA). Bör detta vara rätt ände att börja i?

Ursäkta om det här blev jätteflummigt... Om någon undrar vad fasen jag menar så fråga gärna. Annars uppskattas feedback mycket, speciellt om någon annan maskiningenjör finns för att bidra med något! :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
ProSno: tror inte det var det han menade, jag tror nog han redan vet hur man skruvar isär/ihop en skoter (vilket man knappt får lära sig på fordon). Utan vad han ska gå för utbildningar/väg för att ha en chans att börja jobba med att faktiskt bygga snöskotrar.

Då man behöver en hel del kunskap i huvet (bara att bygga ett nytt boggie är en hel vetenskap).

Tror jag han menar?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
ProSno,
Du är nog ute och cyklar.
Fordonsprogramet ger väl inte ens högskolebehörighet?

Vet att det ska finnas ett farkost program på civil nivå (Ltu lr KTH tror jag det var), detta borde ligga rätt.

Men jag tror du får glömma drömmarna om att få testa dina egna skapelser hela tiden.
Tror det går till som i Bilindustrin, dvs det är testförare som testar detaljer och sedan lämnar över all testdata till ingenjören.

Ett tips, börja läsa högeskole grad, då har du möjligthet att bara läsa 3år för bachlor. Sedan kan du läsa till två år för Master (dvs civil).
Läser du öppen inriktning har du möjligheten att forma ditt program som du vill.

Hadé
 

karlsson___

Välkänd medlem
15 nov 2009
300
0
16
Saxnäs
lagasse. om du vill designa ny skotermodeller så borde det ju funka med fordonsdesign eller dylikt. om det är det du vill?
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
fordonsprogrammet kanske vore nice
Jo, jag sökte ju faktiskt in till Fordonsprogrammet Översnö i Järpen, men jag var lite för bekväm för att flytta hemifrån så jag gick NV istället... Nästan samma sak, vill jag ju mena.

ProSno: tror inte det var det han menade, jag tror nog han redan vet hur man skruvar isär/ihop en skoter (vilket man knappt får lära sig på fordon). Utan vad han ska gå för utbildningar/väg för att ha en chans att börja jobba med att faktiskt bygga snöskotrar.

Då man behöver en hel del kunskap i huvet (bara att bygga ett nytt boggie är en hel vetenskap).

Tror jag han menar?
Mnja, egentligen har jag ju faktiskt aldrig skruvat skoter själv...
Det jag egentligen menade var väl liksom mer menat på nån typ av ingenjörsnivå. Fast jag förstår om det inte framgick så tydligt... Det blev mest bara kack. :p
Men jag skulle ÄVEN vilja lära mig "på-golvet-konstruktion", till exempel bygga pipor eller svarva topp-domes och grejer... Det är lite häri problemet ligger, måste välja nånting att faktiskt sikta in mig på! Mest inne är jag nog dock på högre studier.

ProSno,
Du är nog ute och cyklar.
Fordonsprogramet ger väl inte ens högskolebehörighet?

Vet att det ska finnas ett farkost program på civil nivå (Ltu lr KTH tror jag det var), detta borde ligga rätt.

Men jag tror du får glömma drömmarna om att få testa dina egna skapelser hela tiden.
Tror det går till som i Bilindustrin, dvs det är testförare som testar detaljer och sedan lämnar över all testdata till ingenjören.

Ett tips, börja läsa högeskole grad, då har du möjligthet att bara läsa 3år för bachlor. Sedan kan du läsa till två år för Master (dvs civil).
Läser du öppen inriktning har du möjligheten att forma ditt program som du vill.

Hadé
http://www.kth.se/utbildning/program/civilingenjor/farkostteknik/civilingenjor-farkostteknik-300-hp-1.5305?l=sv_SE
Det ser ju onekligen intressant ut! Synd bara att jag inte alls har särskilt bra betyg... :p Sen vill jag gärna uppåt istället för neråt också. (Jag är en av få jag känner som tycker bättre om snö och minusgrader än sol och många plusgrader).
Ja, de där drömmarna lär man väl få spola, som du säger... Man får åka på fritiden och skapa på arbetstid! :)
Ska även kasta ett getöga på det där med bachelornivå. Tack ska du ha!

lagasse. om du vill designa ny skotermodeller så borde det ju funka med fordonsdesign eller dylikt. om det är det du vill?
Just design som så (exempelvis rita den estetiska designen) vet jag inte om jag är så sugen på. Mest för att jag har samma konstnärlighet som en genomsnittlig cementblandare. Jag tänkte mer i banorna med att designa på en annan nivå. Ett exempel: om jag vill bygga en snöskoter som utan problem ska kunna rulla tusentals mil, på asfalt, sommartid. Vad behöver jag då? Och hur ska jag utforma allting? Vilka material ska jag använda? Varför har påven en så ful hatt?
Det är väl kanske något som en hemmapulare också skulle kunna fixa ihop, om hemmapularen i fråga kanske hette Asker eller något. Men ja, det är sånt som jag vill lära mig.

Ett alternativ vore väl om det finns någon utbildning för "avancerad fordonslära" eller liknande. Alltså, där man lär sig ALLT om förbränningsmotorer, chassigeometri, bla bla bla.

Jävlar vad jag blarrar... Tack ska ni ha i alla fall för feedbacken!
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
FP i järpen som sagt..
Sen beror ju det på tidigare skoterkunskaper också, tror nog man kan få jobb om man är duktig på att skruva utan att ha "Skoter-mek utbildning"
 
Last edited:
C

CROA

Men om man är för bekväm för att flytta hemifrån så bör man väl avsluta sina drömmar ganska kvikt då närmaste skotertillverkare ligger i norra Finland, och därefter ännu lägre bort, dvs Kanda/Usa och ännu längre bort Japan. ;)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Men om man är för bekväm för att flytta hemifrån så bör man väl avsluta sina drömmar ganska kvikt då närmaste skotertillverkare ligger i norra Finland, och därefter ännu lägre bort, dvs Kanda/Usa och ännu längre bort Japan. ;)
+ 1
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
FP i järpen som sagt..
Sen beror ju det på tidigare skoterkunskaper också, tror nog man kan få jobb om man är duktig på att skruva utan att ha "Skoter-mek utbildning"
Lite ovis, men tror mekaniker kunskaper har väldigt liten betydelse vid anställning hos skotertillverkare vid utvecklingsavdelningen..
Hållfastighetslära, CAD, Materaillära, Geomitrilära samt mer avancerad matte kunskap är nog prioriteten.

Har du en examen i farkost teknik så är nog dina chanser ännu större! Men maskinteknik borde nog räcka långt.

En modern skoter är ju bara matematik + elektronik! (Tänk om man kunde begripit det när man härja runt på högstadiet :()

Återigen, FP ger väl inte möjlighet till vidareutbildning? Eller?

(För jag antar att han _INTE_ Syftar på att stå vid produktions bandet och slava?)
 

volvo

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Lule
Utbildningnord i Ötå har 3st olika fordonsutbildningar. Tyngre fordon, bilar samt skoter/klippare osvosv. Dock så är det väl ingen ingenjörsexamen precis
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
FP i järpen som sagt..
Sen beror ju det på tidigare skoterkunskaper också, tror nog man kan få jobb om man är duktig på att skruva utan att ha "Skoter-mek utbildning"
Visst är det så, men jag tror nog jag är ute efter en lite högre nivå än att stå vid kantpressen i Rovaniemi och bocka tunnlar... Känns det som i alla fall!

Men om man är för bekväm för att flytta hemifrån så bör man väl avsluta sina drömmar ganska kvikt då närmaste skotertillverkare ligger i norra Finland, och därefter ännu lägre bort, dvs Kanda/Usa och ännu längre bort Japan. ;)
Jag vill lova att jag ångrar att jag inte har slitit upp mina rötter än. :p

Lite ovis, men tror mekaniker kunskaper har väldigt liten betydelse vid anställning hos skotertillverkare vid utvecklingsavdelningen..
Hållfastighetslära, CAD, Materaillära, Geomitrilära samt mer avancerad matte kunskap är nog prioriteten.

Har du en examen i farkost teknik så är nog dina chanser ännu större! Men maskinteknik borde nog räcka långt.

En modern skoter är ju bara matematik + elektronik! (Tänk om man kunde begripit det när man härja runt på högstadiet :()

Återigen, FP ger väl inte möjlighet till vidareutbildning? Eller?

(För jag antar att han _INTE_ Syftar på att stå vid produktions bandet och slava?)
Ja, det känns som att hållfasthetslära och sånt kan vara bra... Det är väl lite där jag skulle vilja hålla på också.
Det här med farkostteknik vore ju sweet, men man ska komma in också då... Men som sagt, det går ju att testa :)
Ja, det är ju verkligen så. Det är tur att jag är mer intresserad av skotrar än bilar i alla fall, annars hade man ju haft mer nytta av kunskaper inom programmering och systemteknik än fordonsteknik :p Vi får välan se vad som händer! Ska i alla fall ta och försöka ordna så jag kan plugga upp Ma E, som man numer måste ha för att få plugga till civilingenjör.
Och där hamnar vi på nästa punkt - nej, vad jag vet så läser man inte Ma E, Fy B och Ke A på FPÖS... Varken då eller nu :) Nä, löpande bandet kan jag jobba med på ExTe här i Färila... Bygga timmerbankar eller skotertunnlar, blir "nog nästan" sak samma det.
 
4

426H

Det jag väl egentligen vill fråga: vad bör jag utbilda mig till? Funderar skarpt på att läsa upp min Matematik E, för att sedan söka in till programmet civilingenjör maskinteknik på Luleå universitet (http://www.ltu.se/edu/program/TCMAA). Bör detta vara rätt ände att börja i?
Att läsa maskinteknik i Luleå är nog en bra bakgrund. Sen om man vill ha ett visst jobb gäller det att vara envis och skaffa sig kontakter inom företaget, tex genom skit- och praktikjobb på sommaren. Att söka via platsannonser och liknande kan man fetglömma. Rovaniemi är ju inte så långt från Luleå....
Här kan du läsa lite om vilka yrkeskategorier det finns och vad dom söker för folk:
http://corp.brp.com/en-CA/Careers/OurProfessions/
https://prod.fadvhms.com/polaris/jobboard/ListJobs.aspx?&__VT=ExtCan
http://www.indeed.com/q-Arctic-Cat-jobs.html
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Universitets/högskoleexamen är nog att satsa på om du vill jobba med att utveckla nya skotrar.
Skaffa en civilingenjörsutbildning med någon lämplig teknisk inriktning.
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Att läsa maskinteknik i Luleå är nog en bra bakgrund. Sen om man vill ha ett visst jobb gäller det att vara envis och skaffa sig kontakter inom företaget, tex genom skit- och praktikjobb på sommaren. Att söka via platsannonser och liknande kan man fetglömma. Rovaniemi är ju inte så långt från Luleå....
Här kan du läsa lite om vilka yrkeskategorier det finns och vad dom söker för folk:
http://corp.brp.com/en-CA/Careers/OurProfessions/
https://prod.fadvhms.com/polaris/jobboard/ListJobs.aspx?&__VT=ExtCan
http://www.indeed.com/q-Arctic-Cat-jobs.html
Ja, man måste nog "få in en fot" för att alls ha en chans att komma in... Skulle gissa på att det är som du säger, genom praktik och liknande, man kan skaffa sig tillräckliga kontakter för att lägga grunden för att få börja där!
Tackar för länkarna, ska kika in dem lite mer noga när jag inte måste sova strax. :p

Universitets/högskoleexamen är nog att satsa på om du vill jobba med att utveckla nya skotrar.
Skaffa en civilingenjörsutbildning med någon lämplig teknisk inriktning.
Det känns som det som skulle fungera bäst det!

Tack alla för inputs och stöd :D