vad ska jag välja?

Vilken skoter ska jag välja?

  • MXZ 600 (zx)

    Röster: 47 34,8%
  • Enduro 600 (evo)

    Röster: 88 65,2%

  • Totalt antal som röstat
    135

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Jag ska troligtvis byta skoter till nästa sesong eller nu i vinter om jag hittar rätt skoter. Jag har lite funderingar på olika skotrar men dessa 2 lutar det mest åt men jag vet inte vilken skoter av dessa 2 jag ska välja?
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Vilka årsmodeller? Lynx 05 var bara rackel, satsa på 06 eller nyare om du ska ha en sån.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
absolut mxz tycker jag du ska välja.

har provat båda och tycker mxz är roligare.
dock en -02a med den "nyare" boggien om jag inte har helt fel.

tycker lynxen känns klumpigare
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
allt hänger nog på hur mycket du kan lägga ut på en maskin men desto nyare brukar ju vara lite bättre med tanke på förändringar/modifieringar fabrikerna gör allt eftersom.
men om dessa 2 maskiner så finns det nog mer kunnigt folk än mig som kan ge dig lite tips&råd på vad som man bör titta extra på.
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
40000:- är väl max vad jag vill lägga ut på en skoter med tanke på vintrarna som är nu.
Tips&råd vill jag ha på vad jag ska kolla på när jag ska kolla på en av dessa skotrar.
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
Vilka årsmodeller? Lynx 05 var bara rackel, satsa på 06 eller nyare om du ska ha en sån.
håller inte med om det, -05 R evo är klart bättre än de äldre, nackdelen framförallt med 600sdi modellen var taskig variatorkalibrering och stötdämpar schimsning, fixade man det så var den fin, fanns förstås andra justeringar typ styrhöjjare mm
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Ser ut som dom flästa väljer Enduro.
Om man gämför Mxz och Enduro med skotern jag har nu. Alltså en Enduro G-type, är det mycket skilnad på hur man kan hantera dom? Är dom mer lätthanterlig eller känns dom klumpigare? Någon som vet?
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
För 40 000 får du en 550 -06a , kanske inte den snabbaste maskinen men blir leden dålig som kommer INGEN av dom modellerna du nämner hänga med.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
För 40 000 får du en 550 -06a , kanske inte den snabbaste maskinen men blir leden dålig som kommer INGEN av dom modellerna du nämner hänga med.
Det det beror på föraren skulle jag nog vilja säga, fast ett bra tips om man kan leva med en svag motor. Jag själv skulle vägra köra nått under 100hk :boring:
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Ser ut som dom flästa väljer Enduro.
Om man gämför Mxz och Enduro med skotern jag har nu. Alltså en Enduro G-type, är det mycket skilnad på hur man kan hantera dom? Är dom mer lätthanterlig eller känns dom klumpigare? Någon som vet?
Jag tycker att evo chassiet är lite stabilare och funkar mycket bättre i lössnö. Enda som är lite jobbigt är att min iaf, lyfter skidorna lite för lätt. Men du skulle ju lägga ut ca 40K varför inte en 700 eller 800?

Om du åker och tittar på en ska du kolla det mesta. Chassie, boggie, dämpare mm. De flesta av den här typen av skotrar är nog ganska hårt körda.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
haft en enduro 500 sp -01 och bättre fjärdring efter led får man leta efter, går att piska efter led hur fort som helt och det känns som att du åker på moln :D

underbar boggie!
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Hur är det med elen på Enduro och MXZ? Har kompisar som har haft problem med det på båda. Vad jag förstår är det någon box som *****s.
Hur vanligt är det att den gör det?
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hur är det med elen på Enduro och MXZ? Har kompisar som har haft problem med det på båda. Vad jag förstår är det någon box som *****s.
Hur vanligt är det att den gör det?
Mpem boxen kanske dom menar. Tror inte den brukar gå sönder, men den är dyr om den går sönder. Tror den har gått på min enduro nu :mad:

Men jag som har klantat mig och satt en kontakt fel i konsollen till back osv, allt funkar med inte som det ska. allt har flyttat plats och är helknäppt
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det det beror på föraren skulle jag nog vilja säga, fast ett bra tips om man kan leva med en svag motor. Jag själv skulle vägra köra nått under 100hk :boring:
Dom gamla chassina har inte en chans om leden är riktigt d***** dålig , möjligen en kortare sträcka men inte i längden.

Om du håller dig till "gammel" modellerna så undvik 800an om du vill slippa problem.
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
tror inte de spelar så stor roll vad du väljer. en rev 440 -04 kanske kan va aktuellt om inte annat? köp den skotern som har flest slitagedelar bytta, o verkar vara i fint skick. gl!